پذیرش بیش از 139 هزار دانشجو در دانشگاه جامع علمی و کاربردی
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا از خانه ملت، محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی و در سؤال از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر «علت توجه نکردن این وزارتخانه به توسعه و تصویب رشتهها و حمایت از آموزشهای کاربردی، مهارتی و مرتبط با مشاغل موجود در کشور» پس از توضیحات منصور غلامی از توضیحات وی قانع شد و سؤال را به رأی نمایندگان نگذاشت.
مسعود پزشکیان که ریاست مجلس را برعهده داشت، گفت: وزیر علوم قول داده در جلسه مشترکی مسائل مطرحشده را پیگیری کند.
منصور غلامی در پاسخ به سؤال محمدحسین فرهنگی گفت: در مسائل مربوط به آموزشهای مهارتی، افت و خیزی را در دانشگاههای ذیربط و مجموعه دانشگاهها طی دو تا سه دهه اخیر داشتهایم و داوطلبان دوره کاردانی کاهش داشتهاند و این موضوع در سالهای اخیر رخ نداده، اما با تغییر در برنامه به این مطلب توجه ویژهای داریم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: از زمانی که دانشگاه فنی و حرفهای به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتقل شده این مسئولیت در چارچوب سه حوزه کاری شامل دانشگاههای مختلف در مجموعه دانشگاههای شهرستانها و استانهای مختلف که رشتههای کاردانی دارند، در حوزه دانشگاههای جامع علمی کاربردی و حمایتهایی که ما در ساختار و اداره و توسعه دانشگاه فنی و حرفهای کشور داشتهایم، تعریف شده است.
وی افزود: در یک سال گذشته در تمام اسناد و برنامهها موارد لازم برای تربیت دانشجوی دارای مهارت را استخراج کردهایم و دانشگاههای کشور را در بخشهای مهارتی مورد حمایت و تشویق قرار دادهایم.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با تأکید بر اینکه طرحهایی مانند مهارتافزایی در دانشگاهها که به صورت کارگاههای تکمیلی در حال انجام است، یکی از اهداف وزارت علوم بوده از سوی دیگر رشتههای جدید، تجدیدنظر در رشتههای قبلی و تجهیز و تکمیل کارگاههای فنی را حمایت کردهایم، عنوان کرد: باید مشوقهایی برای استقبال داوطلبان ورود به دانشگاهها و دورههای مهارتی داشته باشیم تا میل آنها را برای ورود به این دورهها افزایش دهیم.
غلامی با اشاره به اینکه در دانشگاه فنی و حرفهای علیرغم انتقال، عدم تطابقهایی را داشتهایم، اما تمام تلاش خود را برای تقویت آن انجام دادهایم، ادامه داد: برای نخستین بار اجازه داده شده شورای برنامهریزی عالی فرهنگی را داشته باشیم، تعداد کل رشتههای دانشگاه فنی و حرفهای را افزایش دادهایم؛ در سال 95، 313 رشته کارشناسی ناپیوسته مهارتی وجود داشت که در سال97 به 662 رشته کارشناسی ناپیوسته مهارتی افزایش پیدا کرد، همچنین در سال 97 نیز 10 رشته جدید ارائه شد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه 102 برنامه درسی در دورههای کاردانی و کارشناسی برای بهروزرسانی مورد بازنگری قرار گرفته شد که برای تقویت این دانشگاه مؤثر است، گفت: ارتباط با دستگاههای اجرایی برای تقویت امکانات فنی و مهارتی و توسعه رشتههای جدید در حال انجام است، برنامهای تنظیم شده تا دبیرخانه نظام مهارتی را در دانشگاه فنی و حرفهای ایجاد کنیم، منابع خوبی نیز برای تجهیز آزمایشگاه پیشبینی شده تا دانشگاه فنی و حرفهای را تقویت کنیم.
وی با بیان اینکه در خصوص مصوبه شورای عالی اداری آنچه که در دانشگاه جامع علمی کاربردی اقدام شده توقف مراکز دانشگاه وابسته به مراکز دولتی است که نوعاً به کارمندان و مستخدمان آنها خدمات ارائه میکرد، تصریح کرد: مهارتهای تولیدی و صنعتی در مراکز خصوصی به خوبی حمایت شده است، تمام تلاش خود را میکنیم تا آموزش مهارتی توسعه پیدا کند.
غلامی با اشاره به اینکه تلاش ما این است تا دانشجویان در محیط کار واقعی آموزش ببینند و در همین راستا از ایجاد مراکز علمی کاربردی کنار واحدهای تولیدی حمایت میکنیم، ادامه داد: از مهر 95 تا مهر 97 تعداد 700 کدرشته جدید برای دانشگاه جامع علمی کاربردی ایجاد شده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: 139 هزار و 78 دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی پذیرش شد که توانست مراکز علمی و کاربردی را برای ادامه کار امیدوار کند.
انتهای پیام/4034/پ
انتهای پیام/