فرصتی مناسب برای رؤیارویی کارجویان با فرصتهای شغلی
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از ستاد خبری دومین نمایشگاه بینالمللی کار ایران، سعید سمیعی در میان خبرنگاران، گفت: مرکز کار ایران طی تعاملی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولیت برگزاری نمایشگاه بینالمللی کار را برعهده گرفته است.
وی ادامه داد: این مرکز یکی از تخصصیترین مراکز در حوزه کار و اشتغال است که شامل معاونتهای علمی، آموزشی، اجرایی، فناوری اطلاعات و بینالملل است و 3 دفتر فعالیت در آلمان، انگلستان و چین دارد و خدمات مختلفی را ارائه میدهد.
دبیر دومین نمایشگاه بینالمللی کار ایران بیان کرد: توانمندسازی نیروی انسانی، برآورد به بازار کار، ارائه خدمات مشاوره، آموزش عین کار از جمله مواردی است که در این مرکز ارائه میشود؛ آموزش برآورد به بازار کار از دیگر خدمات این مرکز است. کاریابیهای داخلی، خارجی و الکترونیکی نیز در زیرمجموعه این مرکز فعالیت دارند.
سمیعی با اشاره به برگزاری اولین دوره از نمایشگاه بینالمللی کار گفت: دومین دوره نمایشگاه کار ایران جابکس در 2 تا 5 اردیبهشتماه سال 98 در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار میشود. هدف از برگزاری این رویداد بینالمللی بزرگ، کمکردن فاصله بین کارفرمایان و کارجویان و ایجاد رقابت در بازار منابع انسانی و اشتغال است.
وی با اشاره به اینکه در اولین دوره این نمایشگاه شاهد حضور سازمانها و شرکتهای معتبر داخلی و خارجی بودیم که حضور این برندها در این سطح در نوع خود بیسابقه بوده است، گفت: وجه تمایز برگزاری نمایشگاههای بینالمللی کار با نمایشگاههای کار دانشگاهی این است که امکان ملاقات مستقیم کارجویان و مدیران ارشد سازمانها و شرکتهای داخلی و خارجی شرکتکننده در نمایشگاه و همچنین ثبت و ارسال رایگان رزومه برای این شرکتها پیشبینی شده است. عمده تمرکز نمایشگاه کار دانشگاهی بر روی بخشی از بازار کار است و در بعد کارجویی تمرکز بر روی بخشی از تخصصها بر روی بازار کار است. یکی از تفاوتهای نمایشگاه بینالمللی کار با نمایشگاه کار دانشگاهی این است که نمایشگاه بینالمللی کار همه سازمانها و همه کارجویان را پوشش میدهد.
سمیعی درباره حضور استارت آپها و شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاه دوم افزود: یکی از اصلیترین بخشهای نمایشگاه بینالمللی کار ایران ایجاد فضای مناسبی برای حضور استارتآپها و شرکتهایی است که به دنبال تیمسازی و شبکهسازی منابع انسانی هستند و تاکنون 36 شرکت از هم استارت آپها و شرکتهای معتبر برای حضور در دومین دوره نمایشگاه بینالمللی کار ایران ثبتنام کردهاند. این شرکتها از کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، مالزی، هند، ایرلند و ترکیه هستند.
دبیر دومین نمایشگاه بینالمللی کار ایران با بیان اینکه یکی دیگر از بخشهای اصلی این نمایشگاه، حضور موسسات کاریابی داخلی و خارجی است، گفت: کارجویانی که به دنبال فرصتهای شغلی منحصر بفردی در همه ردههای سازمانی در داخل و خارج از کشور بوده و میتوانند فرصت ملاقات و ارسال درخواست همکاری با این مؤسسات را در نمایشگاه کار ایران داشته باشند. درواقع این نمایشگاه با محور قرار دادن اشتغال، کاریابی داخلی و بینالمللی و حمایت از مشاغل داخلی میکوشد کارجویان و کارفرمایان ایرانی را در یک فضای مناسب به هم نزدیک کند.
وی با اشاره به برگزاری همایش (آینده مشاغل و مشاغل آینده) در طول برگزاری نمایشگاه بینالمللی کار گفت: یکی از مزیتهای نمایشگاه اول بازدید رایگان مدیران ارشد از شرکتهای بزرگ و تراز اول دنیا بود. کارفرمایان و شرکت کنندگان به راحتی توانستند از این نمایشگاه بازدید کنند. امسال هم دو دو بخش ویژه و وسیعتر این خدمات را داریم. علاوه بر اینکه شرکتهای نوپا و استارت آپ ها حضور دارند، دوره توانمندسازی برای نیروی کار نیز در برنامه داریم. تعدادی از شرکت ها به صورت فیزیکی حضور دارند، ولی برای آن دسته از شرکتهایی که امکان حضور فیزیکی ندارند، حضور مجازی در نظر گرفته شده است.
سمیعی بیان کرد: در دومین نمایشگاه کار میزبان چندین شخصیت اقتصادی از کشورهای خارجی هستیم. تاکنون چهار سالن برای میزبانی شرکتها در نمایشگاه بینالمللی قطعی شده است و این نمایشگاه دوم اردیبهشت با حضور وزیر کار و معاونان این وزارتخانه افتتاح میشود. یکی از دستاوردهای نمایشگاه سال گذشته ارائه بیش از 3هزار فرصت شغلی به کارجویان بود. بیش از یک هزار و 900 نفر در این فرصتهای شغلی مشغول به کار شدند.
وی با اشاره به اینکه تغییرماهیتی در مشاغل صورت گرفته است افزود: با توجه به اینکه مشاغل به سمت تخصصی پیش میرود، میزان ضربهپذیری در خصوص تحریمها بالا است. مانند مشاغل فناوری اطلاعات و مشاوره آنلاین و آی تی ... مشاغلی هستند که کمتر تحت تأثیر تحریمها قرار میگیرند. از سوی دیگر شرکتهایی حضور داشتند که عمدتاً به سمت استفاده از نیروی کار ایرانی هستند به خصوص در حوزههایی که کمتر تحت تأثیر تحریمها هستند، امسال هم پیشبینی این است که بالای 40 درصد فرصت شغلی ارائه میشود.
وی افزود: با توجه به اینکه بازار کار ایران از بعد نیروی انسانی، جذابیتهایی را از بعد دستمزی برای شرکتهای خارجی دارد، هم اینکه ایران از بعد تخصص، کارجویان ایرانی عمیق است و صرفاٌ نیازمند مهارتآموزی کوتاه دارد تا وارد بازار کار بینالمللی ایران شود. به همین دلیل تحت تأثیر تحریمها قرار نگرفته است. شاید از بعد حضور تحریمها تحت تأثیر باشد. 12 کاریابی در نمایشگاه حضور دارند. در دومین نمایشگاه بینالمللی کار میزبان بزرگترین کاریابی جنوب شرق آسیا هستیم. همچنین مرکز تخصصی کار ایران و چین و کاریابی از ایرلند، آلمان و سنگاپور نیز در این نمایشگاه حضور دارند.
انتهای پیام/4083/
انتهای پیام/