دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1398 - 14:00
مرندی:

مسئولان به فکر خروج از برجام در زمان مقتضی باشند

کارشناس ارشد امور بین‌الملل تصریح کرد که اروپایی‌ها اراده‌ای برای اجرای توافق هسته‌ای ندارند و ایران باید در زمان مناسب به فکر خروج از برجام باشد.
کد خبر : 373680
7.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ دولت‌های اروپایی از زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به‌صورت یک‌جانبه و با زیر پا گذاشتن تعهدات بین‌المللی از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام خارج شد، تابه‌حال از اجرای تعهدات خود نسبت به ایران در قالب برجام سر باز زده‌اند. البته اروپایی‌ها به‌ظاهر مخالفت خود را با تصمیم ترامپ اعلام کردند اما در نهان راهی به‌جز پیروی از واشنگتن طی نکردند. اقدام به تهیه طرحی برای تحریم ایران برای پایان دادن به گسترش برنامه موشکی در اسفند سال 1396 از مهم‌ترین اقدامات اروپا برای راضی نگه‌داشتن کاخ سفید بود. اروپایی‌ها ادعا کردند که طرح برخورد با برنامه موشکی ایران برای نجات برجام صورت گرفته بود. به‌تازگی دو شرکت انگلیسی «رویال میل» و «پارسل پست» از قطع همکاری با ایران خبر دادند و علت آن را نیز تبعیت از تحریم آمریکا علیه ایران برشمردند.


در همین خصوص گفتگویی با دکتر محمد مرندی تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل ترتیب دادیم که در ادامه تقدیم می‌شود.


آنا: آیا کشورهای اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای با ایران به تعهدات خود پایبند بوده‌اند؟


مرندی: تنها حرفی که می‌توانم بزنم این است که کل حوادث اخیر نشان‌دهنده این است که به‌طورکلی اروپایی‌ها و به‌طور خاص انگلیس اراده‌ای از خود نشان نمی‌دهند که برجام را اجرا کنند. این‌ها برجام را عملاً زیر پا گذاشتند و فقط ما برجام را اجرا می‌کنیم. اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تقریباً برخورد یکسانی نسبت به برجام داشته‌اند و آن را زیر پا گذاشته‌اند.


مرندی

خصومت انگلیس نسبت به ایران از بقیه اروپایی‌ها مشهودتر است


انگلیسی‌ها به‌طورکلی خصومتشان از سایر کشورهای اروپایی نسبت به ایرانی‌ها بیشتر بوده و به آمریکایی‌ها نزدیک‌تر هم هستند. دولت کنونی انگلیس هم به‌هرحال خصومت زیادی نسبت به ایران دارد.


آنا: دلایل این رفتار اروپایی‌ها در قبال برجام را در چه می‌بینید؟


مرندی: به‌طورکلی اروپایی‌ها برجام را تقریباً مثل آمریکا دارند زیر پا می‌گذارند و در حال نقض صدر تا ذیل برجام هستند و فقط ایران است که برجام را اجرا می‌کند. البته اروپایی‌ها گهگاه حرف‌های مثبتی می‌زنند ولی در عمل با آمریکا هم‌سو هستند. حالا به دلیل رعب و وحشت، به دلیل رودربایستی، به دلیل هم‌سویی پشت پرده یا مجموعه‌ای از این‌ها باهم، به‌هرحال آن‌ها (اروپایی‌ها) هم برجام را زیر پا گذاشته‌اند و این اقدامات رویال میل و پارسل پست را می‌توان مثل هزاران مطلب دیگر در همان چارچوب (پیروی پشت پرده از آمریکا) بررسی کرد.


اروپایی‌ها به دستور آمریکا نفت ما را نمی‌خرند


بسیار مهم‌تر از بحث قطع همکاری پستی رویال میل با ایران بحث نفت‌مان است که عملاً به دستور آمریکا نفت ما را خریداری نمی‌کنند و بقیه چیزها جای خودش را دارد.


آنا: پاسخ ایران در قبال این رفتارهای کشورهای اروپایی باید چه باشد؟


مرندی: باید به اروپایی‌ها تفهیم شود که ایران این مسیر (پایبندی به برجام) را برای همیشه ادامه نخواهد داد. ایران باید فکر این باشد که به‌تدریج بخش‌هایی از برجام را اجرا نکند و اگر (اروپایی‌ها) این روند (بی‌اعتنایی به برجام) را ادامه دهند ما باید در زمان مناسب به فکر خروج از برجام و تقویت همه‌جانبه برنامه هسته‌ای‌مان باشیم.



در پاسخ به امتناع اروپایی‌ها از پایبندی به برجام و وارد آوردن فشار بر آن‌ها در خصوص اجرای تعهداتشان در برجام، ایران باید به‌تدریج بخش‌هایی از برجام را اجرا نکند تا آن‌ها متوجه شوند که ایران جدی است.



مرندی

اظهارات سفیر فرانسه در آمریکا نمونه بارز نقض برجام است


به گزارش آنا، در ادامه تلاش اروپایی‌ها در نشان دادن هم سویی خود باسیاست‌های ترامپ، روز گذشته جرارد آرود، سفیر فرانسه در آمریکا در صفحه شخصی خود در توئیتر، ضمن خط‌ونشان کشیدن برای جمهوری اسلامی در صورت ادامه غنی‌سازی هسته‌ای، به‌صراحت اعلام کرد که اگر ایران پس از برجام و بر اساس ضوابط غرب، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود نکند، با تحریم‌های جدید هسته‌ای روبه‌رو خواهد شد.


آرود  در این خصوص نوشت: «روسیه برای نیروگاه هسته‌ای بوشهر، اورانیوم غنی می‌کند. بنابراین، دلیل قابل‌فهمی وجود ندارد که ایران پس از برجام، حجم زیادی از اورانیوم را غنی‌سازی کند.»


در همین رابطه، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران نیز در توئیتر خود در واکنش به اظهارات سفیر فرانسه در آمریکا در خصوص برجام خواستار شفاف‌سازی سریع پاریس شد.


عراقچی تصریح کرد: «اگر توئیت جرارد آرود نمایانگر موضع فرانسه باشد، ما با نقض چشمگیر روح و متن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل روبرو هستیم.»


وی همچنین پاریس را ملزم کرد که سریعاً در این خصوص شفاف‌سازی کند، در غیر این صورت جمهوری اسلامی اقدام مناسب را انجام خواهد داد.


انتهای پیام/4106/4124/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب