دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1398 - 10:34
غفاری:

اساتید دانشگاه در رأس اعتمادپذیری جامعه قرار دارند

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اساتید دانشگاه در رأس اعتمادپذیری جامعه قرار دارند که محل اعتنای خوبی برای مردم محسوب می‌شود.
کد خبر : 373658

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا غلامرضا غفاری در نشست هم‌اندیشی با استادان و صاحب‌نظران برجسته دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور که صبح امروز با محوریت تعامل دانشگاه با جامعه و نظام مدیریت آموزش عالی که در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، اظهار کرد: علی‌رغم تمامی کش‌وقوس‌هایی که درزمینهٔ سرمایه اجتماعی در جامعه مطرح است، اساتید دانشگاه در رأس اعتمادپذیری جامعه قرار دارند که محل اعتنای خوبی محسوب می‌شود.


وی افزود: زمانی که بحث تعامل دانشگاه و جامعه به میان می‌آید، باید به این موضوع فکر کنیم که چگونه می‌توان بر این تعامل بیفزاییم.


غفاری ادامه داد: در بخش نخبگانی باید بنا بر نوع و میدان فعالیت، دغدغه فردی، نهادی و فرا نهادی مورد توجه قرار گیرد. از طرفی کنش‌های این امر معطوف به آینده پیش رو است زیرا علم با افق‌های پیش‌ رو ارتباط دارد.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: اگر به موضوع و بحث تعامل دانشگاه و جامعه برگردیم، سرمایه دانشگاه برآمده از اقتداری است که مجموعه باید داشته باشد.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: در تولید یک محصول، دانش‌آموختگان باید خطاهایی را که در مسیر کار رخ می‌دهد، شناسایی کنند و آن تغییرات را بازتعریف کنند. این تغییرات تنها به حوزه اجتماعی محدود نشده و در بعد علمی نیز محقق می‌شود. نحوه مواجهه با چالش‌های علمی می‌تواند سرمایه آفرین باشد، این دانش‌آموختگان باید به لحاظ شهروندی و حضور خود در جامعه، بلوغ نظری لازم را داشته باشند.


وی گفت: در بحث دانشگاه اجتماعی، مسئولیت اجتماعی دانشگاه مطرح می‌شود اگر نگاهی به دانشگاه‌های پیشرفته بیندازیم درمی‌یابیم این مسئله برای آن‌ها بسیار مهم است.


غفاری با اشاره به الزامات ارتباط بین دانشگاه و جامعه عنوان کرد: بر اساس تحقیقات انجام‌شده می‌توان گفت زمانی که هدف دانشگاه مطرح شد باید قابلیت شهروندی دانش‌آموختگان بررسی شود که این دانش‌آموخته تا چه اندازه‌ای قابلیت گفتگو با نسل‌های بعدی را داشته و دانشگاه چه سهمی در وسعت‌بخشی فرهنگ در جامعه دارد.


وی در پایان اظهار کرد: متقاعدسازی جامعه برای خلق جامعه‌ای بهتر از جمله الزاماتی است که دانشگاه باید آن را در خود بپروراند. باید توجه داشته باشیم این امر بااقتدار دانشگاه پیوند دارد و در این زمینه ما محتاج اساتید هستیم.


انتهای پیام/4107/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته