دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 فروردين 1398 - 09:27
نتیجه یک نظرسنجی؛

تحولات سیاسی اخیر در آلمان با دوران نازی‌ها شباهت‌ دارد

بیش از یک‌سوم از شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی جدید در آلمان، گفته‌اند که شباهت‌هایی میان تحولات سیاسی اخیر در آلمان و دوران نازی‌ها وجود دارد.
کد خبر : 373388
german-flag-in-front-of-dark-clouds-PDLQF4S-1800x1000.jpg

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا از «migazin»، بیش از ۳۵ درصد از شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی اعتقاد داشتند که میان تحولات سیاسی اخیر در آلمان و دوران نازی‌ها شباهت‌هایی وجود دارد. همچنین دوسوم از شرکت‌کنندگان (تقریبا ۶۵ درصد) بر این باور بودند که شهروندان آلمانی همین امروز هم می‌توانند کارهایی را انجام دهند که در دوران ناسیونال سوسیالیست‌ها در آلمان اتفاق می‌افتاد.


این نظرسنجی به سفارش بنیاد «یادآوری، مسئولیت‌، آینده» و از سوی پژوهشگران مؤسسه تحقیقات بین‌رشته‌ای درگیری و خشونت در دانشگاه «بیلفلد» انجام و به‌تازگی منتشر شده است. در این نظرسنجی یکهزار نفر به‌وسیله مصاحبه تلفنی به پرسش‌های مسئولان پروژه پاسخ دادند. نتیجه این نظرسنجی نشان می‌دهد ۳۵.۹ درصد از قربانیانی که در آلمان زندگی می‌کنند، هنوز داستان‌های مربوط به زندگی خود را به نسل‌های بعدی انتقال می‌دهند. در عین‌حال اطلاعات کمی درباره عاملان جنایت‌ دوران نازی‌ها در جامعه آلمان وجود دارد.


طبق نتیجه این نظرسنجی، نیمی از پرسش‌شوندگان که در رده سنی ۱۷ تا ۹۳ سال قرار داشتند، ادعا کرده‌اند که اعضای خانواده‌شان از هواداران نازی‌ها نبوده‌اند. با وجود این، وقتی از آنها سؤال شد که آیا اجدادشان از قربانیان بوده‌اند، در حدود یک‌سوم پاسخ مثبت داده‌اند.


همچنین از میان شرکت‌کنندگانی که در نظرسنجی گفتند اجدادشان قربانی نازی‌ها بوده‌اند، تنها ۸.۱ درصد تایید کردند که بستگانشان از سینتی و روما (کولی‌ها) و گروه‌های سیاسی مخالف نازی‌ها بوده‌اند و حدود ۳۵ درصد نیز مدعی بودند که خانواده‌هایشان به دلیل پناهندگی، آواره بودن یا اسیر شدن در جنگ، قربانی جنایت نازی‌ها شده‌اند.


«آندرئاس زیک»، پژوهشگر دانشگاه بیلفلد که روی نتیجه نظرسنجی کار کرده است، گفت: «در این نظرسنجی‌ها نشانه‌هایی از تغییر شیوه گفتمان و فرهنگ یادآوری رویدادهای تاریخی دیده می‌شود».


انتهای پیام/4033/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته