دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 شهريور 1394 - 13:29
معاون واحد اهدای عضو بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگو با آنا خبر داد

تلاش برای درج نشان اهدای عضو در گواهینامه‌های رانندگی/ ایجاد بیمارستان‌های مجهز پیوند اعضا در کشور

معاون واحد اهدای عضو بیمارستان مسیح دانشوری از امضاء تفاهم نامه بیمارستان مسیح دانشوری و پلیس راهنمایی رانندگی تهران خبر داد و گفت: هدف نهایی ما درج نشان اهدای عضو در گواهینامه‌های رانندگی است.
کد خبر : 37326

مسعود مظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا از برگزاری مراسم «محله‌های اهدا» در منطقه پانزده شهرداری تهران خبر داد و در خصوص معیار انتخاب این منطقه اظهار کرد: منطقه پانزده براساس فعالیت‌های مستمر سروان نوروزی در پلیس راهنمایی رانندگی منطقه انتخاب شده است. زیرا در زمینه مسائل آموزشی مرتبط با ترافیک و مسایل اجتماعی فعالیت بسیاری داشتند و از مدت‌ها پیش رابط واحد اهدای عضو بیمارستان مسیح دانشوری شدند که این امر باعث شد واحد اهداء عضو بیمارستان مسیح دانشوری، پلیس‌های راهنمایی رانندگی را به عنوان سفیر عضو بپذیرید و در ادامه همان فعالیت‌های قبل، ایشان کارگاه‌های مشترکی برگزار کردند که به مسایل ترافیکی بپردازد. زیرا در ایران عامل 45 درصد مرگ مغزی تصادفات رانندگی است.


وی ادامه داد: در ادامه این جلسه، من به عنوان معاون واحد اهدای عضو بیمارستان مسیح دانشوری در مورد مرگ مغزی، فرآیند اهدای عضو، ملزومات ثبت نام به عنوان اهدا کننده و مسایل اجتماعی در این زمینه مطالبی را عنوان خواهم کرد. در پایان مراسم نیز به 22 تن از مسئولان سرای سلامت این منطقه نشان سفیر اهدای عضو و لوح یادبود سفیری اهدا می‌شود.


هر فردی در هر موقعیت اجتماعی می‌تواند سفیر اهدای عضو باشد


معاون واحد اهدای عضو بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص معیارهای انتخاب سفیر اهدای عضو گفت: هر فردی در هر موقعیت اجتماعی و در هر جایگاهی می‌تواند سفیر اهدای عضو باشد؛ در صورتی که از یک نفوذ اجتماعی برخوردار باشد. این فرد متعهد می‌شود در حوزه تحت پوشش خود به تبلیغ فرهنگ اهدای عضو در بین مردم بپردازد؛ البته در صورتی که سفیر افتخاری بخواهد به عنوان سفیر رسمی واحد اهدای عضو بیمارستان مسیح دانشوری در آید، باید آموزش‌های ویژه‌ای در این زمینه ببیند تا در اطلاعاتی که به مردم ارائه می‌دهد به صورت ضد تبلیغ عمل نکند و واقعا آنچنان که شایسته فرهنگ اهدای عضو است، به تبلیغ در این زمینه مشغول شود.


مظاهری یادآور شد: هر کسی می‌تواند سفیر افتخاری واحد اهدای عضو بیمارستان مسیح دانشوری باشد و در زمینه گسترش فرهنگ اهدای عضو با مجموعه بیمارستان مسیح دانشوری همدلی و همراهی داشته باشد.


وی از امضاء تفاهم نامه بیمارستان مسیح دانشوری و پلیس راهنمایی رانندگی تهران خبر داد و گفت: در پلیس راهنمایی رانندگی تهران سردار سید تیمور حسینی تفاهم‌نامه‌ای با دکتر علی اکبر ولایتی ریاست بیمارستان مسیح دانشوری امضا می‌کنند که براساس آن برای تعاملات گسترده پلیس با بیمارستان مسیح دانشوری گام بر می‌داریم و امیدواریم برنامه‌ای که در شهرداری منطقه 15 تهران برگزار می‌شود، باعث همکاری هرچه بیشتر شهرداری تهران با بیمارستان مسیح دانشوری شود؛ زیرا ما از شهرداری تهران انتظارات بیشتری داریم.


مظاهری با اشاره به مفاد تفاهم‌نامه با پلیس راهنمایی رانندگی تهران گفت: براساس این تفاهم نامه بیمارستان مسیح دانشوری متعهد می‌شود مساله مرگ مغزی و اهدای عضو که یکی از اصول احیای مصدومان رانندگی در صحنه حوادث خیابانی و جاده‌ای را به ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی آموزش دهد و از سویی دیگر از پلیس انتظار داریم که در مباحث مربوط به راهنمایی و رانندگی در کلاس های آموزش رانندگی و در هنگام صدور گواهینامه این مسائل را به شهروندان منتقل کند و سفیر اهدای عضو ما باشد و هدف نهایی ما حرکت به سمت درج نشان اهدای عضو در گواهینامه‌های رانندگی است. بنابراین این تفاهم نامه را سر آغازی برای رسیدن به این هدف می‌دانیم.


معاون واحد اهدای عضو بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای الزام آور شدن کارت اهدای عضو در بیمارستان‌ها دارید یا خیر؟ گفت: کشور ما هنوز به جایگاهی نرسیده که کارت اهدای عضو جنبه قانونی پیدا کند. هدف ما از این کارت صرفا پیوستن مردم به یک حرکت فرهنگی است؛ زیرا هنوز همه مردم کشور به این موضوع آگاهی و آشنایی کامل ندارند و دوست داریم که موضوع اهدای عضو در خانواده مطرح شود تا خانواده‌ها با آن آشنا شوند و بدانند مفهوم مرگ مغزی چیست و به خواست هر فرد احترام بگذارند. در ایران که بزرگان خانواده برای موضوعات مهم و اساسی زندگی فرزندان و عزیزان خود تصمیم می‌گیرند در زمان اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی نیز از خانواده اجازه گرفته می‌شود. بر همین اساس ما نیز به ارزش‌های فرهنگی و ساختارهای خانوادگی مردم کشور احترامی می‌گذاریم. اما با صدور کارت اهدای عضو می‌خواهیم خانواده‌ها بدانند که خواست این فرد مرگ مغزی در زمان حیاتش، اهدای عضو بوده است.


الزام قانونی در مورد کارت اهدای عضو ضد تبلیغ است


وی ادامه داد: الزام قانونی در مورد کارت اهدای عضو یک ضد تبلیغ است. اگر فرد مرگ مغزی دارای کارت اهدای عضو باشد، نماینده واحد اهدای عضو بیمارستان مسیح دانشوری با سخنانی رضایت خانواده بیمار را برای اهدای عضو جلب می‌کند و تا کنون تجربه نشان داده که اگر خانواده‌ای بداند بیمار خود قبل از مرگ مغزی کارت اهدای عضو داشته، آن را به منزله وصیت فرد در نظر می‌گیرد و موافقت خود را برای اهدای عضو بیمار اعلام می‌کند.


مظاهری افزود: کسی که کارت اهدای عضو می‌گیرد، به این معنی نیست که آماده اهدای عضو است. داشتن کارت اهدای عضو یک حرکت فرهنگی محسوب می‌شود که می خواهیم همدلی خود را با مجموعه اهدای عضو نشان دهیم و فرهنگ بخشش را در کشور ترویج کنیم. با این کارت فرد اعلام می‌کند که در صورت مرگ مغزی مایل است اعضاء بدنش را به بیماران نیازمند اهدا کند. بنابراین تا ایجاد الزام قانونی برای اهدای عضو راه بسیاری در پیش داریم و هنوز برنامه‌ای برای اصرار و اجبار در این زمینه نداریم تا زمانی که بیش از 50 درصد جامعه نسبت به فرهنگ اهدای عضو آشنا و آگاه باشند.


در بیمارستان مسیح دانشوری بیمار مرگ مغزی نیست که از چشم ما دور بماند


وی در خصوص دلایل آمار ناچیز اهدای عضو بیماران مرگ مغزی گفت: متاسفانه در بسیاری از استان‌ها شبکه اهدای عضو به خوبی و مجهزی بیمارستان مسیح دانشوری تهران وجود ندارد و بسیاری از بیماران مرگ مغزی قبل از شناسایی از بین می‌روند. یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت و درمان این است که در سایر استان های کشور نیز مشابه بیمارستان مسیح دانشوری ایجاد کنند تا آمار اهدای عضو در کشور بالا رود. میانگین آمار بیمارستان مسیح دانشوری در حوزه تحت پوشش بیش از 85درصد است؛ به طوری که در بیمارستان مسیح دانشوری بیمار مرگ مغزی نیست که از چشم بیمارستان دور بماند و خوشبختانه با وجود شبکه دقیق در این بیمارستان،‌بیماران مرگ مغزی به سرعت شناسایی و در صورت رضایت خانواده‌ها به سرعت از اعضاء بدن آنان استفاده می‌شود.


به گزارش آنا، مراسم «محله های اهدا» با هدف ترویج فرهنگ اهدای عضو در شهرداری منطقه پانزده تهران و در محل سالن آمفی تئاتر این شهرداری برگزار می شود. در این مراسم سخنرانان سروان نوروزی از پلیس راهنمایی منطقه و دکتر مسعود مظاهری معاون واحد اهدای عضو بیمارستان مسیح دانشوری خواهند بود و از روسای سرای محلات منطقه پانزده با عنوان سفیر اهدای عضو تجلیل و به آنان نشان سفیری اهدای عضو اعطا خواهد شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته