تشکیل شبکه ملی هیئتهای ممتحنه علوم پزشکی کشور
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت بهداشت، باقر لاریجانی در اولین نشست دبیران هیئتهای ممتحنه تخصصی و فوق تخصصی بالینی کلان مناطق آمایشی کشور که امروز برگزار شد، اظهار کرد: با تصویب الگوی تشکیل بوردهای منطقهای و ساماندهی آزمونهای تخصصی و فوق تخصصی بالینی هدف این است که شبکه ملی هیئتهای ممتحنه علوم پزشکی تشکیل شود.
وی بیان کرد: چند سالی است که برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با ابعاد مختلف در حال پیگیری است. این برنامه استراتژیهای جدیدی را در حوزه آموزش دانشگاهها ایجاد کرده و جهتگیریهای مناسبی را در این حوزه دنبال میکند.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه این برنامهها دیدگاهی جامع را برای مسئولان آموزش پزشکی کشور ایجاد کرده است، اظهار کرد: امیدواریم با نهادینه شدن این برنامهها مباحث تحول، نفوذ بیشتری در دانشگاهها و گروههای آموزشی و بخشهای بالینی داشته باشد.
لاریجانی افزود: ارتقای آزمونها یکی از مباحثی است که در این برنامهها پیگیری میشود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تحولات آزمونهای علوم پزشکی طی چند سال گذشته، گفت: امروز بسیاری از آزمونهای علوم پزشکی بهصورت الکترونیک برگزار میشود. این موضوع از جمله استانداردهای جهانی برگزاری آزمونهاست که باعث ذخیره مبالغ زیادی شده و ارتقای کیفی و امنیتی آزمونها را نیز به همراه داشته است.
وی با اشاره به ایجاد زیرساختهای برگزاری آزمونها در استانهای کشور گفت: تمامی مناطق آمایشی یک مرکز آزمون دارند که باعث میشود از ترددها کم شود و آزمونها در مناطق برگزار شود.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی خاطرنشان کرد: در کنار اجرای برنامه تحول، بحث آمایش سرزمینی در حال پیگیری است. این مصوبه باعث شده که از گسترشهای بیرویه جلوگیری شود و تسهیلاتی را برای اداره دانشگاهها ایجاد کرده است.
برنامهریزی برای جذب اعضای هیئتعلمی بهصورت آمایشی
وی ادامه داد: علاوه بر گسترش نهادهای آموزشی، برنامهریزی برای جذب اعضای هیئتعلمی نیز بهصورت آمایشی در دست بررسی است و مجوز برخی رشتهها نیز بهصورت منطقهای صادر خواهد شد تا تمام دانشگاههای منطقه بتوانند از این ظرفیتها بهرهبرداری کنند.
لاریجانی یکی از مباحث مهم در آزمونها را بحث بوردها عنوان کرد و گفت: سابق بر این آزمونها و طراحی سؤالات به شیوه سنتی برگزار میشد و چالشهایی را هم به همراه داشت.
وی ادامه داد: آزمون دستیاری سال ۹۷ به شیوهای متفاوت برگزار شد که تقریباً چالشی به همراه نداشت. در این آزمون چند کمپین طراحی سؤال در مناطق آمایشی تشکیل شد و سؤالات طراحیشده طی مراحل مختلف با لحاظ شرایط امنیتی ویژه، طی چندین مرحله پالایش و انتخاب شد.
تعیین الگوی تشکیل بوردهای منطقهای و ساماندهی آزمونهای تخصصی و فوق تخصصی بالینی
معاون آموزشی وزارت بهداشت از برنامه این معاونت برای ارتقای آزمونهای علوم پزشکی به لحاظ کیفی و امنیتی و برگزاری الکترونیک این آزمونها سخن گفت و عنوان کرد: الگوی تشکیل بوردهای منطقهای و ساماندهی آزمونهای تخصصی و فوق تخصصی بالینی در شورای آموزش پزشکی و تخصصی بحث و مصوب شد.
وی هدف اولین نشست دبیران هیئتهای ممتحنه تخصصی و فوق تخصصی بالینی کلان مناطق آمایشی را بررسی چگونگی اجرای این مصوبه ذکر کرد و اظهار کرد: هدف این است که شبکه ملی هیئتهای ممتحنه علوم پزشکی تشکیل شود.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به ظرفیت گسترده کشور در حوزه علوم پزشکی گفت: ما حدود ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی در کشور داریم و بسیاری از این دانشگاهها توانمندی تربیت نیروی انسانی در رشتههای مختلف را دارند.
وی بر لزوم جلب مشارکت تمامی اعضای هیئتعلمی دانشگاههای علوم پزشکی در طراحی سؤالات آزمونها تأکید و عنوان کرد: در دنیا نیز این کار متعارف است که از مشارکت افراد مختلف در بوردها استفاده شود.
لاریجانی با بیان اینکه در سال ۹۷ احکام بوردهای منطقهای صادرشده، گفت: در این برنامه چند استان که ظرفیت تربیت نیروی انسانی در یکرشته را دارند، یک گروه تشکیل میدهند و از هر گروه یک دفترچه سؤال وارد گنجینه سؤالات آزمونها میشود.
اعلام تغییرات آزمونها و همکاری اعضای هیئتعلمی در گنجینه سؤالات
وی ادامه داد: سؤالات گنجینه در مرکز سنجش آموزش پزشکی توسط گروههای مختلف پایش و انتخاب و در تمام مراحل امنیت آزمون بهطورجدی کنترل میشود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بوردهای منطقه در سایر دبیرخانههای معاونت آموزشی هم تشکیلشده، اظهار کرد: در نهایت یک آزمون ملی برگزار میشود و تنها برگزاری آزمونها در مناطق صورت میگیرد.
وی با تأکید بر اینکه در این شیوه ارزش ملی و امنیت آزمونها حفظ میشود گفت: گنجینه سؤالات با همکاری تمام اعضای هیئتعلمی کامل میشود ولی آزمونها ملی برگزار میشود.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: آزمونهای کتبی در مراکز آزمون مناطق آمایشی برگزار میشود و با توجه به اینکه تمامی مناطق آمایشی حداقل یک مرکز سنجش مهارت بالینی دارند، آزمون شفاهی در این مراکز مهارت بالینی برگزار میشود.
انتهای پیام/4122/4118/پ
انتهای پیام/