کتابی برای معرفی شیوههای جذب دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، با افزايش ظرفيت دانشگاههای دولتی شبانه، غير انتفاعی، پيام نور و علمی كاربردی آنهم در تمام مناطق كشور، كاهش رشد جمعيت جوان و همچنين كاهش علاقهمندی شهروندان به ادامه تحصيلات آكادميك، باعث كاهش ورودی دانشجويان مقاطع كاردانی و كارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی [به استثناي تهران] شده است.
به تعبير ديگر، در گذشته با تقاضای زياد ورود به دانشگاه، رقابت شديدی بين شهروندان متقاضی تحصيلات تكميلی وجود داشت و تمامی ظرفيتهای دانشگاههای موجود كشور كامل میشد اما با روند فعلی، ظرفيتهای دانشگاهها خالی مانده است و با توجه به اينكه دانشگاه آزاد بزرگترين دانشگاه كشور محسوب میشود و از امكانات دولتی نيز بیبهره است،پس بايد چارهای در اين خصوص انديشه و اجرا شود.
از نگاه نویسنده کتاب «شیوههای جذب دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی» راهكار این معضل، تغيير رويكرد از بازار بدون رقابت به بازار رقابتی است. به تعبير ديگر اگر تا چندی پيش فقط با اعلام ظرفيت، دانشجو جذب میشد اما در وضعيت كنونی میبايد با استفاده از تمامی روشهای بازاريابی و تبليغات، شهروندان مستعد ادامه تحصيل در مقاطع دانشگاهی را جذب نمود.
برای ورود به اين رويكرد با توجه به تعدد و تنوع واحدهای دانشگاههای آزاد بايد برای هر واحد استراتژی و راهبردی اختصاصی بهكار برده شود و نمیتوان برای كليت دانشگاه آزاد راهبردی يكسان تجويز كرد.
حسن سبیلان اردستانی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در این کتاب بر این نکته تأکید دارد که برای انعطافپذيری راهبرد جذب دانشجو، بهترين راه حل استفاده از كميته جذب دانشجو برای هر واحد دانشگاهی است، اين كميته میتواند به فراخور امكانات و توانمندیهای خود و شرايط محيطی و نيازهای علاقهمندان به تحصيلات تكميلی بهترين راهكار را ارائه نمايد.
كميته جذب دانشجو، كمیته منسجم در شاخههای مختلف تبلیغات به همراه اجرای آنها بهصورت یک مجموعه مرتبط و با زمانبندی مشخص به منظور تأثیرگذاری بهتر و پیشبرد اهداف جذب دانشجو است كه با تشکیل یک تیم عملیاتی و بکارگیری متخصصان مختلف و استخدام رسانهها و ابزارهای ارتباط جمعی و ... کمپین جذب دانشجو را برنامه ریزی و اجرا نماید.
هر چند روش ثابتی برای مدیریت و اجرای یک کمپین جذب دانشجو وجود ندارد، ولی بر مبنای تجارب، كميتهها معمولاً ميتوانند از چند الگوی اصلی پیروی کنند و با توجه به نوع فرصتها و تهديدات، ضعفها و قوتها، یک روش را انتخاب نمایند ولی آنچه از اهمیت فراوانی برخوردار است قابلیت اجرایی و کاردانی مسئول و مدیر كميته در مواجهه و حل مسائلی مانند: عدم هماهنگی بخشهای مختلف، تصحیح خطاها، تاخیرهای زمانی، تغییرات اجباری اعضای تیم، تغییر وظایف اعضاء، تغییر ناگهانی استراتژی، تغییرات برنامه ها در رسانهها و ... میباشد.
در نگارش این اثر پژوهشی، بیشتر دانشگاه فرضی یا سازمان بجای واحد دانشگاهی خاص آورده شده است که علت آن هم این است که در اسناد دانشگاهی [دانشگاه آزاد اسلامی] هیچ اثری از تخصیص بودجه تبلیغاتی یا اقدامی برای جذب دانشجو مشاهده نشده است و لذا در متن امکان اشاره به فعالیت یا عملکرد هیچ واحدی، وجود نداشته است.
کتاب «شیوههای جذب دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی» نوشته حسن سبیلان اردستانی در 185 صفحه و به قیمت 16 هزارتومان توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک منتشر شده است.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/