دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1398 - 11:27
ابراهیم کلانتری*

رونق تولید و اهمیت آن در مقابله با جنگ اقتصادی

رونق تولید آن‌گاه به سرانجام می‌رسد که دولت با همه ارکان خود، اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی را باور کرده و به منصه ظهور برساند.
کد خبر : 371659

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: 1- توجه به شعارها و نام‌گذاری‌های سال‌های اخیر به روشنی بیانگر اهمیت موضوع اقتصاد در پویایی و حرکت رو به جلوی انقلاب اسلامی ایران است. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با احاطه بر شناخت‌ها، نیازها و ضرورت‌های امروز جامعه اسلامی و همچنین آگاهی دقیق از نقشه‌ها و توطئه‌های استکبار جهانی در مقابله با انقلاب اسلامی، سال 1395 را سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، سال 1396 را «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»، سال 1397را «حمایت از کالای ایرانی» و سال 1398 را سال «رونق تولید» نام‌گذاری کردند.


این نام‌گذاری‌ها در کنار «حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف»، «همت مضاعف، کار مضاعف»، «جهاد اقتصادی»، «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» و «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» که به ترتیب شعارهای سال‌های 1388 تا 1392 از سوی مقام معظم رهبری انتخاب شده‌اند، همگی نشان از اهمیت موضوع اقتصاد در حیات، پویایی و حرکت شتابنده انقلاب اسلامی در فراز و نشیب‌های امروز جامعه جهانی دارد.


2- براساس اصل 110 قانون اساسی، یکی از وظایف رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران، تعیین سیاست‌های کلی نظام است. نام‌گذاری‌ها و تعیین شعارهای سال را می‌توان یکی از جلوه‌های تعیین سیاست‌های کلی نظام اسلامی از سوی مقام معظم رهبری دانست. دقت و توجه به شعارهای انتخاب‌شده طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد انتخاب این شعارها برخاسته از پشتوانه دقیق کارشناسی و ارزیابی همه‌جانبه از ضرورت‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است. از سوی دیگر به‌کارگیری عنوان‌ها و نام‌ها از چنان دقتی برخوردار است که نه‌ فقط دولتمردان، مسئولان و نخبگان اجتماعی که عموم شهروندان جامعه اسلامی نیز به‌راحتی آنها را درک و بر اهمیت آنها در شرایط فعلی صحه می‌گذارند. واقعیت‌های عینی جامعه ما نیز به‌روشنی نشان می‌دهند که جهت‌گیری‌های نهفته در انتخاب نام‌ها و شعارهای سال با عطف توجه به نیازها و ضرورت‌های روز جامعه تعیین شده‌اند.


3- «رونق تولید» که به‌عنوان نام و شعار سال 1398 تعیین شده است، در موضوع و منظومه اقتصاد مقاومتی اهمیت ویژه‌ای دارد. رونق تولید به این معناست که منابع مالی، سرمایه‌های عظیم داخلی، نیروی کار، کارگاه‌های کوچک و بزرگ و کارخانه‌های صنعتی با تکیه بر منابع سرشار داخلی ازجمله نیروی جوان و متخصص انسانی به‌گونه‌ای مدیریت شوند که جای‌جای میهن پهناور اسلامی صحنه جنب و جوش و تولید انواع کالاهای مورد نیاز شود. رونق تولید نه‌ فقط نیازهای فوری را پاسخ می‌دهد، بلکه نقدینگی را در مسیر صحیح خود قرار می‌دهد، اشتغال می‌آفریند، سرمایه‌های بی‌بدیل نیروی انسانی جوان و متخصص کشور را امیدوار و از شغل‌های کاذب و مضر به حال اقتصاد کشور جلوگیری می‌کند. رونق تولید به رقابت صحیح در عرصه اقتصاد و بالارفتن کیفیت و در نتیجه کسب جایگاه مناسب و سهم شایسته کالای ایرانی در بازارهای منطقه‌ای و جهانی می‌انجامد. به تعبیر مقام معظم رهبری: «اگر تولید شد، آن‌وقت در بخش‌های مختلف تحول ایجاد خواهد شد؛ اگر رونق تولید وجود داشته باشد، هم تاثیر می‌گذارد در اشتغال، هم تاثیر می‌گذارد در کم‌کردن تورم، هم حتی تاثیر می‌گذارد در وضع توازن بودجه، هم تاثیر می‌گذارد در بالا رفتن ارزش پول ملی.» (بیانات رهبری در تاریخ 1/1/1398 در اجتماع زائران و مجاوران حرم رضوی)


بی‌گمان رونق تولید می‌تواند تحریم‌های ظالمانه آمریکا و وابستگانش را بی‌اثر کرده و در نتیجه جنگ تمام‌عیار اقتصادی دشمنان ملت ایران را به شکست بکشاند.


4- رونق تولید آن‌گاه به عرصه عمل می‌رسد و نتایج مبارک و گران‌سنگ خود را برای عموم مردم ایران به ارمغان می‌آورد که شرط اصلی و نخست آن به‌درستی مورد توجه قرار گیرد. «مدیریت جهادی» شرط اصلی و کلید نهایی در رسیدن اقتصاد کشور به اقتصاد مقاومتی، اقتصاد خودبنیاد، اقتصاد پویا و شکوفایی اقتصادی است. مدیریت جهادی یعنی کار خالص، تلاش بی‌وقفه، فعالیت با‌انگیزه و خستگی‌ناپذیر و بی‌منت و بدون چشمداشت مادی و عافیت‌طلبی. مدیر جهادی کسی است که پست‌ها را مسئولیت و امانت الهی می‌داند نه طعمه یا سرمایه شخصی و سکوی پرش. مدیر جهادی مدیری است که انقلاب اسلامی را موهبت الهی بر مردم بزرگ ایران اسلامی و مستضعفان جهان می‌داند و خود را وقف انقلاب و آرمان‌های بلند و الهی انقلاب اسلامی می‌داند. اکنون که دشمنان این مرز و بوم، انقلاب اسلامی را با جنگ اقتصادی به چالش کشانده‌اند، مدیر جهادی خود را سرباز بی‌ادعای انقلاب در این جنگ می‌داند و بدون خودبینی و با قدم‌های استوار در این جهاد الهی گام برمی‌دارد. رونق تولید آن‌گاه به سرانجام می‌رسد که دولت با همه ارکان خود، اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی را باور کرده و به منصه ظهور برساند. این خواسته بحق و واقعیت روشنی است که در متن جامعه ما به روشنی قابل رویت است.


*معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی


منبع: روزنامه فرهیختگان


انتهای پیام/4028/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب