دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بازی با کالاهای اساسی مردم؛

چالش قیمتی پیاز، خیار و این‌بار«گوجه فرنگی»/ پشت‌پرده صادرات گوجه

افزایش قیمت پیاز برای مسئولان درس عبرت نشده و نهادهای مربوطه تصمیمی اتخاذ کنند تا از افزایش قیمت گوجه مانند قیمت پیاز به علت کمبود و صادرات آن جلوگیری شود.
کد خبر : 371311

به گزارش خبرنگار حوزه صنعت گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، نماینده مردم شهرستان‌های دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی گفته بود: با رایزنی‌های صورت گرفته صادرات گوجه‌فرنگی مجدد آزاد شد.


سکینه الماسی 11 فروردین 98 در بوشهر با اشاره به دغدغه کشاورزان در رابطه با محصول گوجه‌فرنگی اظهار کرده بود: با توجه به درخواست مکرر مردم شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر برای آزاد شدن صادرات گوجه‌فرنگی با رایزنی‌های انجام‌شده، دولت مجوز صادرات گوجه‌فرنگی را صادر کرد.


برای کشاورز صادرات و یا فروش محصول در بازار داخلی فرقی ندارد


این درحالی است که به علت وجود دلالان و واسطه‌ها قیمت تمام‌شده محصول خریداری‌شده از کشاورز آن‌چنان تفاوتی ندارد و برای کشاورزان صادرات و یا فروش محصول در بازار داخلی فرقی ندارد؛ اما اصرار برخی به دریافت مجوز صادرات با وجود افزایش قیمت گوجه‌فرنگی در داخل کشور به حدود 9 هزار تومان مشخص نیست.


در راستای افزایش نجومی قیمت محصولات کشاورزی اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در 3 فرودین 98 ضمن تأیید افزایش قیمت پیاز در بازار، صادرات این محصول را دلیل اصلی گرانی آن دانست. اما متأسفانه مشخص نیست مسئولان مربوطه به چه علت جلوی صادرات پیاز را نگرفته‌اند تا مانع افزایش قیمت آن شوند.


کاسبی برخی نمایندگان از گرانی قیمت محصولات کشاورزی تولید داخل


درحالی‌که امروزه قیمت بعضی از محصولات کشاورزی (مخصوصاً پیاز، سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی) سبب مضحکه و استهزای رسانه‌های داخلی و خارجی و حتی ضدانقلاب قرارگرفته، بعضاً مشاهده می‌شود که برخی از نمایندگان که مشخص نیست از این گرانی‌ها چه منافعی عایدشان می‌شود، سعی در بالا نگه‌داشتن و حتی بعضاً بالا بردن بیشتر قیمت این محصولات دارند.


به‌عنوان‌مثال قیمت گوجه‌فرنگی در سطح تهران از ۶ تا ۹ هزار تومان متغیر است درحالی‌که قبلاً قیمت این محصول دو هزار تومان بود.


بعضی از نمایندگان منتسب به جریان خاص، سعی در صادرات گوجه‌فرنگی به کشورهای همسایه گرفته تا با موج‌سواری بر شعار حمایت از تولید داخلی و رونقِ بخش کشاورزی، از هم‌اکنون عرصه انتخابات را به نفع خود و جریانی که در آن قرار دارند، تغییر دهند.


اکنون با توجه به نیاز بازار و گرانی‌های افسارگسیخته بعضی محصولات کشاورزی و همچنین از بین رفتن زیرساخت‌های تولیدی در بخش کشاورزی در چند استان شمالی و جنوبی، عموم مردم نظاره‌گر نقش سازمان‌ها و نهادهای مهم این بخش، مانند وزارت‌خانه و گمرک و سازمان تنظیم بازار و... در خصوص این امر مهم و خطیر بوده و امیدوارند که هر چه سریع‌تر به این موضوع که عامل موج‌سواری و جنگ رسانه‌ای بیگانگان و ضدانقلاب شده رسیدگی شود.


با وقوع سیل در اکثر استان‌های کشور و از بین رفتن محصولات کشاورزی در مناطق مختلف کشور لازم است نهادهای مربوطه تصمیمی اتخاذ کنند تا از افزایش افسارگسیخته قیمت گوجه‌فرنگی مانند قیمت پیاز به علت کمبود و صادرات آن جلوگیری شود.


این افزایش قیمت‌ها قابل‌کنترل است و فقط نیاز به نگاهی عالمانه و باتدبیر مسئولان دولتی مخصوصاً در صدور مجوز صادرات برخی اقلام دارد.


انتهای پیام/4092/4083/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب