دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1398 - 15:43
امینی:

کتابخانه‌های عمومی پناهگاه جوانان است

یک شاعر و منتقد ادبی می‌گوید در بسیاری از نقاط کشور، کتابخانه‌های عمومی پناهگاه جوانان است
کد خبر : 371235
110169.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از  نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اسماعیل امینی عنوان کرد: از آنجا که کتاب به نوعی یک رسانه خاموش است، نیازمند برنامه‌ریزی و طراحی اقداماتی است که به معرفی کتاب‌ها برای مخاطبان و ایجاد آشنایی میان آنها و نویسندگان منجر شود. در سالیان گذشته گام‌هایی از سوی دستگاه‌های مختلف در این جهت برداشته شده که در بهترین شکل با توفیقاتی به صورت مقطعی همراه بوده است.


وی افزود: به عنوان مثال در گذشته برخی اقدامات ترویجی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انجام می‌شد، اما طی سال‌های اخیر بیشتر بر جنبه تبلیغاتی آن تأکید می‌شود، ضمن اینکه این نمایشگاه تنها در تهران برپا می‌شود و امکان دسترسی همگان به آن فراهم نیست.


امینی با اشاره به اقدامات اخیر نهاد در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور، گفت: نهاد با داشتن شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور و حتی نقاط دورافتاده، توانسته تا حد بسیار زیادی خلاء دسترسی به کتاب و برنامه‌های فرهنگی با محوریت کتاب را پر کند. این اقدامات باعث شده تا مردم و به خصوص خانواده‌ها اعتماد ویژه‌ای به کتابخانه‌های عمومی داشته باشند. از این منظر کتابخانه‌عمومی محل تنفس فرهنگی جامعه و ریه‌های سالم فرهنگ جامعه ما هستند.


این شاعر و منتقد ادبی افزود: از آنجا که من به اقتضای علاقه و کارم به صورت مستمر به شهرهای مختلف سفر می‌کنم و با مجامع ادبی و دانشگاهی این شهرها ارتباط دارم، این موضوع را از نزدیک مشاهده کرده‌ام که کتابخانه‌های عمومی نسبت به گذشته بسیار فعال‌تر شده‌اند و محل رفت آمد افراد و چهره‌های ادبی و فرهنگی مختلف، حتی افرادی که به کتاب علاقه ندارند، شده‌اند.


اسماعیل امینی جایگاه کتابخانه‌های عمومی در برخی مناطق کشور را منحصر به فرد دانست و گفت: بسیاری از مناطق در کشور هستند که کتابخانه عمومی در آنجا خانه و پناهگاه جوانان تحصیل کرده، دانشجویان و دانش‌آموزان هستند. به همین دلیل جایگاه نهاد کتابخانه‌ها بسیار با اهمیت و ارزشمند است و به عبارتی می‌توان گفت که پشتیبانی از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کمک به سلامت عمومی جامعه است.


 انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته