انتقاد سازندگان «شهرزاد» از «تنهایی لیلا»/ بخش خصوصی فیلم «محمد (ص)» را هم بسازد حمایت نمیشود
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، سیدهادی رضوی در نشست خبری فیلم شهرزاد عنوان کرد: «اتفاق قشنگی که با «شهرزاد» در حال روی دادن است بحث صادرات فرهنگی محصولی در خور شأن مردم است که میتوانیم به عموم مردم دنیا عرضه کنیم.»
وی ادامه داد: «مقدماتی برای عرضه بینالمللی این سریال فراهم شده و اولین فکری که برای این مجموعه شد این بود که مردم اثری قابل ملاحظه را که در خور فرهنگ است تماشا کنند.»
وی با انتقاد از سریال «تنهایی لیلا» گفت: «این سریال میخواهد مفاهیم را به شکل مستقیم به مردم عرضه کند؛ در حالیکه مردم امروزه دیگر ابراز مفاهیم به صورت مستقیم را نمیپسندند. بنابراین باید تاریخ و تمدن و همچنین معایب و محاسن یک موضوع در قالب یک اثر ارائه شود تا مردم که سلیقه و انتخابشان قابل اعتماد است، به نتیجهگیری برسند.»
شبکه خانگی رقیب صدا و سیما نیست
سرمایه گذار این فیلم در سخنانش تاکید کرد: «دوستان صدا و سیما باید بدانند که شبکه خانگی رقیب صدا و سیما نیست، بلکه برای جذب مردم و تولیدات فرهنگی تلاش میکند.»
رضوی تصریح کرد: «ما فیلمهای ترکیهای را مورد بررسی قرار دادیم تا ببینیم چه عاملی باعث جذابیت این فیلمها برای مردم میشود، در نتیجه دریافتیم که مردم از مسائل و دعواهای سیاسی و فشارهای اقتصادی خسته شدهاند. بنابراین میخواهند مباحثی را ببینند که باعث انبساط خاطر شود و به همین دلیل به فیلمهایی که به موضوعات عاطفی و احساسی می پردازد تمایل بیشتری دارند.»
وی ضمن یادآوری اینکه سریال «شهرزاد» یک سری موضوعات مورد علاقه مردم از جمله عشق و مسائل عاطفی را در بر میگیرد، پیشبینی کرد این سریال با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبهرو شود.
تلاش کردهایم که ارکان خانواده را حفظ کنیم
وی عنوان کرد: «در سریال «شهرزاد» خواستیم بگوییم که عشق میتواند پاک باشد ضمن اینکه در این اثر به عشق غیرواقعی هم به گونهای پرداختیم که به بنیان خانواده ضربه نزند. ما با کار فرهنگی که انجام دادهایم تلاش کردیم که ارکان خانواده را حفظ کنیم که این امر همان رسالت فرهنگی است.»
وی درباره برخی محدودیتها در نمایش خانگی گفت: «اگر بدانیم رسانه خانگی رقیب نیست باید تبلیغاتش را انجام دهیم؛ اما وقتی صدا و سیما به خود اجازه نمیدهد تبلیغات رسانه خانگی را پخش کند این موضوع به یکی از نقاط کوری تبدیل میشود که ما با صداو سیما داریم.»
رضوی هزینه بالای تولید رسانه خانگی را معضل دیگر این بخش معرفی کرد و افزود: «کسی که سرمایهگذاری میکند قطعا بر اساس سرمایهاش طرح اقتصادی پایهریزی کرده، بنابراین اگر قرار است ضرر کنیم چرا باید این کار را انجام دهیم. ما میخواهیم سرمایهگذاری کنیم، فیلم فروش داشته باشد و مالیاتی هم داده شود.»
شرکت آلمانی حق پخش این سریال را خریداری کرده
امامی در این نشست رسانهای درباره پخش بیالمللی این سریال تشریح کرد: «شرکت ای ام فیلم آلمان پخش خارجی این فیلم را برعهده دارد و حتی قرار بود این سریال به عنوان محصول مشترک ایران و آلمان باشد. شرکت ای ام المان حق پخش این سریال را از ما خریداری کرده و ما در حال حاضر مشغول رایزنی با کشورهای خلیج فارس برای رایت این فیلم هستیم.»
امامی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره راههایی که برای جلوگیری از قاچاق سریال «شهرزاد» در نظر گرفته شده تشریح کرد: «ما در حال حاضر ابزاری برای این امر نداریم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که باید در این بخش ما را یاری کند. البته به نظر میرسد تکنولوژیهای جدید، اپلیکیشنهایی مثل آپارات تاحدی بتواند از قاچاق و کپی تولیدات جلوگیری کند.»
کپیبرداری از فیلم خوب طبیعی است
وی ادامه داد: «معتقدم فیلمی که از کیفیت لازم برخوردار باشد قطعاً مورد کپیبرداری قرار میگیرد بنابراین دانلود فیلمها نشانگر علاقه و تمایل مردم برای تماشای فیلم است.»
امامی در سخنانش تاکید کرد: «رسانه خانگی نیز همچون صدا و سیما باید هدفش این باشد که از راه تبلیغات پول کسب کند.»
رضوی در ادامه خاطرنشان کرد: «در سریال «شاهگوش» که از دیگر تولیدات حمایتشده ما است، اعلام کردیم که اگر کسی این سریال را دانلود کرد، فلان مبلغ به فلان سایت بپردازد، از این راه چیزی حدود 50 میلیون تومان پرداخت شده بود که صرفاً در امور خیریه خرج شد. ما می توانیم در این سریال نیز چنین فعالیتی داشته باشیم.»
سریال «شهرزاد» بزرگترین پروژه سینمای خانگی است
امامی در بخشی از این نشست سریال «شهرزاد» را بزرگترین پروژه سینمای خانگی معرفی و سپس اظهار کرد: «این پروژه نهتنها در بعد اقتصادی و سرمایهگذاری و نه در بعد هنری و حضور بازیگران و عواملی که کار را تولید کردهاند، با هیچیک از آثار حتی «شاهگوش» که این مجموعه تولید کرده قابل مقایسه نیست.»
فیلمبرداری 7 روز دیگر به پایان میرسد
وی در سخنانش اعلام کرد: «فیلمبرداری سریال «شهرزاد» 7 روز دیگر به پایان خواهد رسید و از این بابت این سریال اولین فیلمی است که قبل از پخش به طور کامل تولید شده است.»
اولین قسمت 20 مهرماه به بازار میآید
امامی همچنین با یادآوری اینکه اولینبار است که بخش خصوصی کار تاریخی میسازد، عنوان کرد: «دو سال و نیم طول کشید تا فیلمنامه این سریال طراحی شود و بعد از سپری شدن مراحل فیلمداری، اولین قسمت آن 20مهرماه ارائه خواهد شد و از آن پس به شکل منظم و روتین به صورت هفتگی به بازار خواهد آمد.»
وی در پاسخ به این سوال که این سریال شامل چند قسمت است گفت: «از آنجا که تدوین کامل انجام نشده است تعداد قسمتها به صورت قطعی مشخص نیست اما چیزی حدود 26 قسمت خواهد بود.»
انتشار 500 هزار نسخه از قسمت اول شهرزاد
امامی درباره تیراژ اولین قسمت این سریال و اینکه آیا با توجه به هزینههای انجام شده قرار است قیمت سیدیهای این سریال نسبت به دیگر تولیدات افزایش داشته باشد، تصریح کرد: «با توجه به اینکه سعی ما بر احترام به مخاطب بوده است،قیمت سریال بر اساس مبلغ مصوبه تعزیرات خواهد بود. تیراژ اولین قسمت این سریال هم چیزی حدود 500 هزار نسخه است که البته انتظار میرود با کارهایی که گروه تبلیغات انجام میدهد احتمال میرود این میزان افزایش یابد.»
محسن چاوشی 4 کلیپ این فیلم را خوانده است
وی درخصوص موسیقی این فیلم گفت: «در این کار کلیپهای متفاوتی خواهیم داشت و در این بخش از علیرضا قربانی و محسن چاوشی یاری گرفتهایم که تا به امروز برای این فیلم 4 قطعه توسط چاوشی خوانده شده است.»
رضوی با اشاره به میزان هزینه بالایی که برای تولید سریال «شهرزاد» شده است تاکید کرد: «با عرضه این سریال تحول سینمای خانگی را شاهد خواهیم بود و قطعاً تحولاتی در این بخش ایجاد میشود که در نهایت باعث خواهد شد تا سرمایهگذار بعدی در شبکه خانگی از صرف هزینه هراسی نداشته باشد.»
وی در سخنانش به اختصاص هزینه 150 میلیارد تومانی فیلم محمد رسولالله (ص) اشاره کرد و افزود: «اگر این فیلم از سوی بخش خصوصی تولید میشد؟ آیا از این کار تقدیری به عمل میآمد؟ قطعاً گفته میشد که کار با دزدی انجام شده است.»
در پایان این نشست از سوی روابطعمومی سریال اعلام شد که برای این فیلم دو فراخوان با هدف ارائه ایدههای خلاقانه تبلیغات و طراحی پوستر مفهومی طراحی شده که به طرحهای برگزیده جوایز نقدی اختصاص خواهد یافت. بر اساس این سخنان علاقهمندان میتوانند ایدهها و پیشنهادات خود در راستای بستهبندی محصولات، تبلیغات و آگهی را ارائه کنند.
همچنین در این نشست ضمن اعلام این خبر که فیلمبرداری سری دوم «شهرزاد» پس از سفر به امریکا آغاز میشود، گفته شد که اولین قسمت سریال «شهرزاد» با حضور خبرنگاران خارجی و ایرانی 18 مهرماه در استانبول پخش میشود که احتمالاً همراه با مراسم فرش قرمز خواهد بود.
در پایان این نشست رسانهای لوگو، سایت رسمی و همچنین صفحه اینستاگرام سریال «شهرزاد» رونمایی شد و همچنین تک آهنگی از چاوشی برای اصحاب رسانه پخش شد.
انتهای پیام/