دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 فروردين 1398 - 00:42
عمار الحکیم:

گفتمان اعتدالی مرجعیت شیعه کمر تروریسم را شکست

تلاش نیروهای سیاسی برای رفتار مسئولانه در وضعیت بحران و گفتمان اعتدالی، مرجعیت شیعه و در رأس آنها آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف کمر تروریسم را شکست.
کد خبر : 369600
photo_2019-03-23_18-30-42.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از فرات نیوز، حجت‌الاسلام «عمار الحکیم» در انجمن عربی ـ آفریقایی مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی در سخنانی تأکید کرد: حضور چشمگیر رهبران سیاسی کشورهای آفریقایی نشان‌دهنده عزم عراق برای بازکردن درهایش به روی قاره سیاه و تقویت روابط و همکاری‌های مشترک است.


رئیس جریان حکمت ملی عراق در سخنرانی خود در این کنفرانس گفت: جهان بیش از دو دهه است با موج تازه‌ای از چالش‌های امنیتی و فکری مواجه شده است که عامل ایجاد آن طیف‌های گسترده‌ای از سازمان‌هایی بوده‌اند که خشونت‌ورزی و تروریسم را ابزار خود برای رسیدن به اهدافشان ساخته‌اند.


رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی افزود: در این راستا باید مبارزه با اندیشه و روشی که به تروریسم می‌انجامد در رأس اولویت‌ها باشد، زیرا تروریسم وقتی به نتیجه می‌رسد که گروهی از اندیشه‌های آن حمایت کنند و پناهگاهی امن برای آن بسازند و اقداماتش را پوشش سیاسی و رسانه‌ای و اجتماعی دهند.



حکیم با یادآوری حادثه تروریستی در مسجدی در نیوزیلند تصریح کرد: افراط‌گرایی در همه جوامع و فرهنگ‌ها وجود دارد و ربطی به دین و عقیده ندارد و متهم کردن اسلام در این موضوع باطل و ظالمانه است.


وی گفت: فضای مناسب برای رشد افراط‌گرایی وضعیت بی‌ثبات سیاسی و شکست تلاش‌ها برای توسعه و خدمت‌رسانی و گسترش بی‌سوادی و بی‌کاری و ضعیف بودن نهادهای توسعه اجتماعی به خصوص نهاد آموزش است.


رئیس جریان حکمت ملی عراق با یادآوری این نکته که هدف عالی بشریت با همه نظام‌های دینی و فکری‌اش ساخت انسانی شایسته در جامعه شایسته است، تأکید کرد که این هدف یک حکومت یا جامعه خاص نیست و همان طور که افراط‌گرایی بشریت را تهدید می‌کند، ساخت انسان شایسته نیز به نفع بشریت است و لازمه رسیدن به این هدف هماهنگی و همکاری در جهان و به دور از تنگ نظری است.



وی ادامه داد: کشورهای عربی و آفریقایی به حکم آن که منطقه التقای ادیان و مذاهب و هدف مطامع دیگر کشورها هستند و دهه‌هاست دچار بی ثباتی و اختلال در توسعه‌اند طبیعتا بیش از دیگر نقاط جهان از افراط‌گرایی ضربه خورده‌اند و برای پایان دادن به این وضعیت باید این کشورها دست در دست هم و با روشی منسجم با افراط‌گرایی مبارزه کنند و برای تحقق ثبات بکوشند.


حکیم تأکید کرد: گفتگوی واقعی و صادقانه میان ادیان و مذهب و استفاده از نیروهای اجتماعی و عشایری و نهادهای مدنی در توسعه فرهنگ هم‌زیستی و پذیرش دیگری و توجه به شکل‌گیری نسل تازه‌ای از جوانان و مردان و زنان و رعایت حقوق همه اقلیت‌ها و تعیین سیاستی درست در تعامل با شبکه‌های اجتماعی و احترام به استقلال سیاسی کشورها و تعمیق هویت ملی پیش درآمدی مهم برای محدود کردن اندیشه افراطی و آثار ویرانگر آن است.


وی با بیان تاریخ عراق در جنگ با تروریسم تأکید کرد: پس از انفجار در مرقد عسکریین(ع) در سامرا، عراق وارد یک تونل تاریک شد که در تاریخ بی‌سابقه بود و گاه شمار انفجارها در یک روز در بغداد به 25-30 خودروی بمب‌گذاری شده می‌رسید و روشن بود که هدف از این اقدامات کشتار دسته‌جمعی ملت عراق و کشاندن آنها به درگیری داخلی است، اما با تلاش نیروهای سیاسی برای رفتار مسئولانه در این وضعیت و گفتمان اعتدالی، مرجعیت شیعه و در رأس آنها آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف کمر تروریسم را شکست و باعث پیروزی سرنوشت‌ساز ملت عراق در برابر تروریسم و اشغالگری داعشی شد.



وی تجربه عراق را تجربه‌ای مهم خواند و گفت: نیروهای امنیتی و نهادهای سیاسی و اجتماعی عراق نیز درس‌های بزرگی از این تجربه آموختند که برای دیگر کشورها نیز می‌تواند مفید باشد.


رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی تصریح کرد که مردم عراق امروز از چالش اندیشه افراطی و بقایای داعش آگاه‌اند و نظام آموزشی در مناطق آزادشده از چنگ داعش و صدها دانش‌آموز که متأثر از اندیشه داعشی شده‌اند و شرایط امنیتی و اجتماعی و اقتصادی این مناطق همه و همه چالش‌های جدی پیش روی عراق است که به یاری دوستان و برادرانش نیاز دارد.


حکیم در پایان ثبات پایدار در عراق را یکی از ستون‌های اصلی ثبات منطقه غرب آسیا دانست و افزود: بسیاری کشورهای جهان متوجه این نکته شده‌اند و بر اساس آن عمل می‌کنند تا وقتی که عراق باثبات نباشد خاورمیانه روی ثبات نخواهد دید و وقتی خاورمیانه باثبات شود ثبات کشورهای پیرامون آن در اروپا و آفریقا و آسیا نیز تحکیم خواهد شد.


انتهای پیام/4122/۴۰۳۳/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته