دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 خرداد 1398 - 19:00
وزیر کشور:

اولویت تخصیص منابع مالی با پروژه‌های دارای پیشرفت فیزیکی بالاست

وزیر کشور گفت: با توجه به محدودیت منابع مالی دولت، اولویت تخصیص منابع با پروژه‌های دارای پیشرفت فیزیکی بالا و برنامه زمان‌بندی مشخص است.
کد خبر : 369587

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه بازدید از روند ساخت خطوط قطار شهری مشهد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در نتیجه تغییر نرخ ارز، قیمت تمام شده ساخت خطوط مترو افزایش قابل توجهی داشته است اما طبق گزارش‌های ارائه شده، شهرداری مشهد بدون داشتن بدهی، از زمان‌بندی اجرای پروژه‌های قطار شهری عقب نیست.


وی افزود: بر اساس وعده مدیران شهری، خط دو قطار شهری مشهد در تیرماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید که به دلیل تسهیل جابجایی زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی و اثرگذاری در روان شدن ترافیک شهری، کار بسیار بزرگی است.


وزیر کشور با بیان اینکه پروژه ساخت خط سه مترو مشهد با ۲۸.۵ کیلومتر طول پیشرفت فیزیکی خوبی دارد، ادامه داد: در ۱۲ کیلومتر از مسیر این خط، عملیات اجرایی در حال انجام است و طبق وعده مدیران این کلانشهر، در صورت تأمین منابع مالی موردنیاز فعالیت‌های عمرانی برای تکمیل پروژه به سرعت انجام خواهد شد.


وی بیان کرد: با توجه به محدودیت منابع مالی دولت، ترجیح می‌دهیم اعتبارات را به پروژه‌هایی اختصاص دهیم که هم قدرت جذب آن وجود داشته باشد و هم در زمان‌بندی مناسب پروژه اجرایی و تحویل داده شود؛ به عبارت دیگر، پروژه‌هایی که در مرحله نهایی قرار داشته و از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار باشد، در اولویت تخصیص منابع مالی است.


رحمانی‌فضلی گفت: با توجه به موقعیت ملی مشهد، پروژه‌هایی که در این کلانشهر اجرایی می‌شود، جزو پروژه‌های ملی به‌شمار رفته و علاوه بر مجاوران بارگاه منور رضوی، زائران هم از منافع آن بهره‌مند خواهند شد؛ لذا اگر تسهیلات و اعتباری برای اجرای پروژه‌های عمرانی در مشهد تخصیص می‌یابد، در حقیقت برای کمک به همه مردم ایران است.


وی اظهار امیدواری کرد که با اجرای پروژه‌هایی مانند خطوط قطار شهری مشهد، زمینه تردد زائران و مجاوران حرم رضوی در مسیرهای منتهی به بارگاه منور امام رضا (ع) و دیگر نقاط این کلانشهر تسهیل شود.


وزیر کشور تأکید کرد: انتظار می‌رود تمام کسانی که بهره‌بردار از خطوط قطار شهری مشهد هستند، سهم خود را در اجرای این پروژه‌ها انجام دهند و دولت هم برای تکمیل خطوط مترو کمک خواهد کرد.


وی با اشاره به برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای آغاز عملیات اجرایی خط چهار مترو اظهار کرد: اگر زمان‌بندی مناسب برای این پروژه در نظر گرفته شود و در عین حال از نظر کارشناسی و فنی هم امکان اجرای همزمان سه پروژه مترو برای وزارت کشور به اثبات برسد، قطعاً برای آغاز عملیات اجرایی خط چهار مترو مشهد مساعدت خواهیم کرد.


وزیر کشور با بیان اینکه توسعه خطوط مترو یکی از مهمترین برنامه‌های دولت در حوزه حمل‌ونقل عمومی به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی به‌دلیل تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز، روند ساخت خطوط قطار شهری با کندی مواجه شده است، اما با این حال دو هزار دستگاه واگن ثبت سفارش شده که در فرآیند ورود آن‌ها به کشور باید تسریع شود.


وی گفت: به گفته مدیران شهری مشهد، به‌دلیل تغییر نرخ ارز، قیمت تمام‌شده ساخت خطوط مترو حدود سه برابر شده است و در عین حال به‌دلیل سیاست دولت برای تسهیل حمل‌ونقل عمومی، امکان افزایش بهای بلیت قطار شهری وجود ندارد و شهرداری‌ها هم با محدودیت منابع مالی مواجه شده‌اند.


رحمانی‌فضلی اظهار کرد: در حال حاضر عوارض ساخت‌وسازها به میزانی نیست که پاسخگویی منابع مالی موردنیاز برای ساخت خطوط قطار شهری باشد؛ لذا دولت باید در این زمینه کمک کند و برای تحقق این مهم، در بودجه سال ۹۸، هشت هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت پیش‌بینی‌شده است.


وی گفت: سال گذشته برخی از کلان‌شهرها نتوانستند سهم خود را از محل اوراق مشارکت ساخت خطوط قطار شهری جذب کنند و به همین دلیل براساس عملکرد سال ۹۷، هشت هزار میلیارد تومان برای امسال پیش‌بینی شد، اما در صورتی‌که همه کلان‌شهرها بتوانند همانند مشهد از این ظرفیت استفاده کنند، می‌توان رقم آن را در بودجه افزایش داد.


انتهای پیام/۴۰۷۹/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب