دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 فروردين 1398 - 14:00

معرفی بهترین کتابخانه‌های جهان

کتابخانه‌ها در سراسر جهان فضایی امن و آرام‌بخش هستند که به رشد و گسترش افکار بلندپروازانه افراد کمک می‌کند.
کد خبر : 369428
StGallSelect.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا-هانا حیدری، کتابخانه‌‌ها در طول تاریخ تمدن بشریت، سازه‌هایی برجسته و مهم  به شمار می‌رفته‌اند؛ چرا که محلی برای حفاظت از نوشته‌ها و سوابق انسانی و رشد افکار و ایده‌های نوین است. تعدادی از کتابخانه‌ها معماری‌های منحصربه‌فرد و تاریخی دارند و برخی دیگر سالن‌هایی با سقف‌های بلند دارند که مزین به نقاشی‌های رنگارنگ و پر از جزئیات است. بعضی از کتابخانه‌ها شاهکارهایی مدرن با طراحی‌های غیرمعمول هستند و ساختمان‌ برخی دیگر از کتابخانه‌ها به سبک باروک ساخته شده‌ است.


باروک روشی در هنرهای معماری، نقاشی، موسیقی و مجسمه‌سازی است که از اواخر قرن شانزدهم میلادی در ایتالیا آغاز شد و تا اواخر قرن هجدهم میلادی در اروپا رواج داشت و سپس در آمریکای مرکزی و جنوبی مورد توجه قرار گرفت. آزادی در طراحی، شمار زیاد شکل‌ها و درآمیختگی آنها از ویژگی‌های این سبک است.


در ادامه نگاهی به بهترین کتابخانه‌های دانشگاهی در سراسر جهان می‌اندازیم.


کتابخانه کالج ترینیتی، دوبلین



کتابخانه کالج ترینیتی یکی از جاذبه‌های گردشگری دوبلین است. این سازه یک سالن بسیار بزرگ،‌ راهروهای طولانی و یک تالار اصلی دارد که در نوع خود بسیار منحصربه‌فرد است. ساخت کتابخانه کالج ترینیتی در سال 1712 آغاز شد و 20 سال به طول انجامید. در ابتدا تعداد کتاب‌ها کم بود، بنابراین در سازه اصلی کتاب‌ها تنها در قفسه‌های پایینی قرار می‌گرفتند؛ اما در دهه 1850 وقتی قفسه‌ها پر شدند، ارتفاع سقف سازه را افزایش دادند تا کتاب‌های بیشتری در این کتابخانه جای بگیرد. در حال حاضر 200 هزار جلد کتاب قدیمی در تالار اصلی این کتابخانه نگهداری می‌شود.


کتابخانه ابی ادمونت، اتریش


جوزف هوبر معمار کتابخانه فوق‌العاده ابی ادمونت است که به سبک باروک ساخته شده است. این سازه که در سال 1776 تأسیس شد، بزرگ‌ترین کتابخانه صومعه‌ای در جهان به شمار می‌رود. هوبر از پیروان آرمان‌های روشنگری بود؛ یکی از گفته‌های معروف وی این است: افکار ما نیز مانند فضا باید با نور روشن شود. هوبر با الهام از همین گفته سالن اصلی کتابخانه ابی ادمونت را طراحی کرده است. نقاشی‌های آبرنگی روی سقف این کتابخانه توسط بارتولومئو کشیده و مجسمه‌های سنگی  نیز توسط جوزف استامل ساخته شده است.


کتابخانه مرکزی کتابخانه عمومی ونکوور، کانادا



در هنگام رأی‌گیری اعضای عمومی به طراحی کتابخانه مرکزی جدید در ونکوور، تصمیم بر این شد که این سازه بیشتر ظاهری سنتی داشته باشد. این در حالی است که موشه صفدیه طراح کانادایی این کتابخانه طرح دیگری در ذهن داشت. کتابخانه مرکزی یک ساختمان کولوسئوم مانند در قلب ونکوور است که آرامش را به هر کسی که پا در آن می‌گذارد ارزانی می‌کند. این کتابخانه محیطی عالی برای مطالعه به شمار می‌رود.


ساختمان استفان شوارزمن در کتابخانه عمومی نیویورک، آمریکا



ساختمان هنرهای زیبا کتابخانه عمومی نیویورک که در سال 1911 توسط کاریر و هاستینگز ساخته شده است، یکی از جاذبه‌های توریستی شهر نیویورک است. این کتابخانه بهترین کتابخانه تحقیقاتی در شهر نیویورک به شمار می‌رود. سالن منحصربه‌فرد ساختمان استفان شوارزمن تالار اصلی مطالعه این کتابخانه است. دیوارهای بلند این تالار که بیش از 15 متر ارتفاع دارد  به سقفی با نمای فوق‌العاده می‌رسد که مزین به پتینه‌کاری(نقاشی آبرنگی روی سقف)، قاب‌بندی‌ها و گچ‌کاری‌های طلایی رنگ است.


کتابخانه رازا رامپور، هند



نواب فیض‌الله خان که مؤسس کتابخانه رازا رامپور است، در اواخر قرن هجدهم میلادی حاکم ایالت رامپور بود. کتابخانه رازا رامپور خانه مجموعه‌ای عظیم از کتاب‌ها و اسناد اسلامی و آسیایی است. ساختمان صورتی‌رنگ این کتابخانه معماری هندی-اروپایی دارد. این سازه که در سال 1904 ساخته شده است، در ابتدا کاخ نواب حمید علی خان بود تا اینکه در سال 1954 به کتابخانه تبدیل شد.


کتابخانه شهر اشتوتگارت، آلمان



کتابخانه شهر اشتوتگارت که در سال 2011 تأسیس شد، یک مکعب غول‌پیکر خاکستری رنگ است که از بلوک‌های شیشه‌ای ساخته شده است. داخل این سازه یک تالار مرکزی بزرگ و دلباز و بر فراز آن فضای چند طبقه مخصوص مطالعه وجود دارد که در هر طبقه قفسه‌هایی پر از کتاب به چشم می‌خورد. کتابخانه شهر اشتوتگارت جلوه‌ای منحصربه‌فرد دارد؛ گویی که متعلق به شهری آرمانی از آینده بشریت است که هنوز ساخته نشده است.


کتابخانه پارلمان، اتاوا



کتابخانه پارلمان اتاوا که 16 حائل قوسی دارد، به سبک معماری نئوگوتیک ساخته شده است. این کتابخانه یکی از سازه‌های معماری مهم کانادا به شمار می‌رود و تصویر آن روی اسکناس 10 دلاری این کشور به چشم می‌خورد. این سازه در سال 1876 به دست توماس فولر و شیلین جونز با الهام از ساختار اتاق مطالعه موزه بریتانیا ساخته شده است. سالن مرکزی این کتابخانه با قفسه‌ها و پنل‌های چوبی پرنقش‌ونگار پوشیده شده است.


معماری نئوگوتیک یا گوتیک ویکتوریایی یا احیای گوتیک یک جنبش معمارانه است که در اواخر دهه ۱۷۴۰ میلادی در انگستان به وجود آمد. محبوبیت این سبک در اوایل قرن نوزدهم افزایش یافت. در آن زمان بسیاری از ستایندگان تحصیل کرده سبک نئوگوتیک بر خلاف پیروی از سبک نئوکلاسیک رایج در آن زمان به دنبال احیای سبک گوتیک قرون وسطایی رفتند. نئوگوتیک ویژگی‌های خاصی را از سبک گوتیک اصلی مانند الگوهای تزئینی، گلدسته‌ها، لبه‌های ترینی و پنجره‌های نوک تیز به ارث برده است.


کتابخانه ال اسکوریل، سن لورنزو، اسپانیا


ساختمان ال اسکوریل خانه سابق شاه اسپانیاست. ساخت این سازه پیچیده و عظیم در سال 1563 آغاز شد. با وجود اینکه تمامی بخش‌های این سازه منحصربه‌فرد و چشمگیر است اما کتابخانه این ساختمان با سقفی طاقی شکل و مزین به پتینه‌کاری (نقاشی آبرنگی روی سقف) جلوه خیره‌کننده‌ای دارد. کف مرمرین و قفسه‌های تراش‌خورده و چوبین این کتابخانه ظاهر زیبای این ساختمان را تکمیل می‌کنند.


کتابخانه کلمنتینیوم، پراگ



کتابخانه 5 هزار هکتاری کلمنتینویم در سال 1556 توسط انجمن عیسی (فرقه‌ای مذهبی وابسته به کلیسای کاتولیک) ساخته شد. این سازه در ابتدا یک صومعه بود، سپس به یک دانشگاه، رصدخانه و در آخر نیز به کتابخانه ملی پراگ تبدیل شد. سالن این کتابخانه که به سبک باروک ساخته شده است در سال 1772 افتتاح شد. سقف این کتابخانه نیز مزین به پتینه‌کاری‌های جان هیبل است.


انتهای پیام/4021/ن


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب