دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 فروردين 1398 - 10:00
علیپور در گفتگو با آنا:

لقب یوزپلنگ آسیا را دوست دارم/ با حقوق فدراسیون می‌توانم کفش بخرم

سریع‌ترین مرد عمومی ایران گفت: با حقوق فدراسیون کوهنوردی تنها می‌توانم یک جفت کفش بخرم، من حتی مربی‌ام ندارم و به تنهایی تمرین می‌کنم.
کد خبر : 368662
57478296.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا،  اگر به کارنامه رضا علیپور نگاهی بیندازیم سراسر کسب مدال و قهرمانی است و اصلاً باورمان نمی‌شود در رشته‌ای سنگ‌نوردی که پیشینه‌ای چندانی هم در ایران ندارد ما چنین قهرمانی داریم، او در دنیا مرد عمومی لقب دارد و تنها در طول چند سال توانسته افتخارات قابل‌توجهی در آسیا و جهان به نام خود ثبت کند.


یوزپلنگ آسیا در پنج مسابقه جام جهانی، پنج مدال زرین طلا کسب کرده است. در رقابت‌های جهانی اتریش که از نظر سطح مسابقات یکی از معتبرترین رقابت‌ها محسوب می‌شود، او موفق به کسب مدال طلا شد. علیپور در بازی‌های آسیایی که امسال برای نخستین بار رشته سنگ‌نوردی در این مسابقات بود، به مدال طلا رسید.


رشته سنگ‌نوردی در المپیک 2020 حضور دارد و علیپور تنها هدفش کسب مدال طلای المپیک است. او می‌گوید در کارنامه افتخاراتش تنها جای مدال المپیک خالی است و به همین خاطر تلاش می‌کند تا آن را به دست آورد، البته علیپور از مسئولان ورزش گلایه هم دارد. او می‌گوید عمر قهرمانی یک ورزشکار خیلی کوتاه است، اما در همین عمر‌ کوتاه مسئولان به ورزشکاران توجه زیادی نمی‌کنند.


خبرنگار آنا با رضا علیپور در مورد سالی که گذشت و برنامه‌هایی که پیش رو دارد صحبت کرده است که به شرح زیر است:


آنا: سال 97 چطور سپری شد؟


علیپور: سال 97 از نظر ورزشی یکی از سال‌های خوب زندگی‌ام بود. در دو مسابقه مهم بازی‌های آسیایی و قهرمانی جهان توانستم روی سکوی قهرمانی بایستم و برای نخستین بار در رشته سنگ‌نوردی در این دو مسابقه مهم به مدال خوش‌رنگ طلا رسیدم.


آنا: شیرین اتفاق سال 97 کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی بود


علیپور: دقیقاً یکی از اتفاقات شیرین سال 97 برای من کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی بود چراکه با رکوردشکنی هم همراه بود. در این مسابقه توانستم رکورد پنج ثانیه و 63 صدم را ثبت کنم. در مسابقات جام‌های جهانی روسیه، ایتالیا و چین هم مدال‌آور بودم و درمجموع سه مدال برنز و سه مدال طلا کسب کردم.


رضا علیپور

آنا: لقب‌های زیادی به شما می‌دهند، از بین آنها کدام را بیشتر دوست دارید؟


علیپور: لقب‌ یوزپلنگ آسیایی را خیلی دوست دارم. من زمانی که رکورد آسیا را شکستم فدراسیون جهانی لقب یوزپلنگ آسیا را به من داد. من این لقب را خیلی دوست دارم و به آن افتخار می‌کنم. با اینکه مسئولان توجه آنچنانی به من نمی‌کنند اما خوشحالم که دینم را به کشورم ادا کرده‌ام.


آنا: از مسئولان خیلی گلایه دارید؟


علیپور: خیلی زیاد!( با خنده)


آنا: چرا؟


علیپور:‌ ما به بی‌مهری‌ها عادت کردیم و دلیل آن‌هم کاملاً مشخص است. من در سال 2017 در رقابت‌های جهانی اتریش توانستم برای نخستین بار به مدال طلا برسم، اما هم‌اکنون با گذشت دو سال هنوز پاداش آن مسابقه را به من نداده‌اند. این‌ یکی از اتفاقات تلخ دوران ورزشی‌ام است، البته که ما به این بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌ها همیشه عادت داریم و من دیگر به این مسائل توجه نمی‌کنم، هرچند که اگر بخواهم خودم را با سایر ورزشکاران مقایسه کنم، در شرایط خیلی نابرابر رقابت می‌کنم.


آنا: اگر بخواهید با مسئولان ورزش صحبتی داشته ‌باشید به آنها چه می‌گویید؟


علیپور: من همیشه گفته‌ام کسانی که خودشان را به خواب زده‌اند هیچ‌وقت نمی‌توانیم از خواب بیدار کنیم. به نظرم مسئولان ورزش هم در رابطه با رشته ما چنین وضعیتی دارند. من با آنها حرفی ندارم و تنها به همین جمله بسنده می‌کنم که مگر تا به‌ حال به وعده و وعید خود عمل کرده‌اند که از حالا به بعد وضعیت تغییر کند. من در این چند سال که در رشته سنگ‌نوردی مشغول به‌کار هستم تمام هزینه‌هایم را از جیب پرداخت کرده‌ام.


آنا: مگر از فدراسیون حقوق نمی‌گیرید؟


علیپور: حقوق فدراسیون کفاف هزینه‌هایم را نمی‌دهد و می‌توانم بگویم هر سه ماه حقوقی که از فدراسیون می‌گیرم، می‌توانم با آن یک جفت کفش برای خودم بخرم. من همه هزینه‌هایم را از جیب پرداخت می‌کنم و درواقع مخارجم را از جیب تأمین می‌کنم تا بتوانم برای ایران مدال‌آور باشم. من حتی مربی‌ام ندارم و خودم تمرین می‌کنم!


آنا: مهم‌ترین مسابقه‌ای که در سال جدید پیش‌رو دارید، چیست؟


علیپور: مهم‌ترین مسابقه‌ای که در سال 98 پیش رو دارم رقابت‌های قهرمانی جهان است. این مسابقات در سال‌های زوج برگزار می‌شد اما به‌خاطر المپیک توکیو این مسابقه در سال 2019 برگزار خواهد شد که فکر می‌کنم این اتفاق یکی از خوش‌شانسی‌های من است چراکه می‌توانم تعداد مدال‌های جهانی خودم را افزایش دهم، البته ما در سال 2019 مسابقات جام جهانی روسیه و چین را هم پیشِ رو داریم.


آنا: بهترین خاطره ورزشی شما در سالی گه گذشت چه بود؟


علیپور: یکی از خاطرات خوش ورزشی‌ام در سالی که گذشت، کسب مدال‌های طلا در رقابت‌های مختلف با آسیب‌دیدگی بود. من زمانی که خودم را برای بازی‌های آسیایی خودم را آماده می‌کردم به‌شدت از ناحیه پا دچار آسیب‌دیدگی شدم و حتی پزشک معالجم و حتی پزشک معالجم صلاح نمی‌دانست که در مسابقات شرکت کنم اما من با هر سختی که بود با درد مسابقه دادم و برای نخستین بار توانستم هم رکوردشکنی کنم و هم مثال طلای آسیایی را به‌دست بیاورم.


رضا علیپور

آنا: چند وقت پیش از شما نقل‌قولی مطرح شد که اعلام کرده‌ بودید قصد حضور در المپیک را ندارید، چرا؟


علیپور: بله هنوز هم این تصمیم را دارم.کسب سهمیه المپیک به دلیل ضرورت داشتن مهارت در سه ماده بولدر، لید و سرعت، به‌ویژه برای سنگ‌نوردانی که در رشته سرعت فعالیت می‌کنند بسیار سخت است. ورزشکاران رشته سرعت باید برای فعالیت در رشته بولدر و لید که از نظر فنی استقامتی و بسیار شبیه به هم هستند، هم‌وزن خود را کم کنند و هم تکنیک‌های خاص این دو ماده را بیاموزند تا علاوه بر فعالیت در رشته سرعت در این دو ماده نیز فعالیت کنند. من اگر بخواهم در این دو ماه فعالیت کنم، باید عضله بسوزانم که این موضوع برای سلامتی‌ام خوب نیست، از طرف دیگر در رشته سرعت ممکن است از حریفانم عقب بیفتم و نمی‌خواهم چنین اتفاقی بیفتد.


آنا: گذشتن از میدان المپیک سخت نیست؟


علیپور: چرا خیلی سخت است! اما خوشبختانه از المپیک 2024 رشته‌های سنگ‌نوردی تفکیک می‌شود و من می‌توانم تنها در رشته تخصصی خودم در سرعت در المپیک 2024 حاضر شوم. از حالا به فکر المپیک 2024 هستم و تمام هدف و آرزویم این است که مدال المپیک را به کارنامه افتخاراتم اضافه کنم.


انتهای پیام/4122/4057/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته