دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 شهريور 1394 - 11:27
در نشست مشترکی با مسئولان آموزشی

مقدم‌نیا: آموزش دانشجویان پزشکی در مقطع کارآموزی و کارورزی جدی گرفته شود

رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران تاکید کرد: لازم است آموزش کارآموزی دانشجویان پزشکی در مقطع کارآموزی و کارورزی را که بسیار حیاتی است، جدی بگیریم.
کد خبر : 36856

به گزارش خبرنگار آنا، دکتر سیدحسن مقدم‌نیا در نشست مشترکی با مسئولان آموزشی دانشکده و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این واحد دانشگاهی که به منظور ایجاد هماهنگی‌های لازم در راستای ارتقای کارآموزی‌های دانشجویان برگزار شد بر اهمیت آموزش عملی در دوره‌های کارآموزی و کارورزی و نیز نظارت مستمر و ارزشیابی صحیح دانشجویان در این مقاطع حساس و حیاتی تاکید کرد.


رئیس دانشکده پیراپزشکی واحد پزشکی تهران با توجه به اهمیت و نقش آموزش و کسب مهارت‌های لازم در حیطه سلامت و ارزش معنوی آن از دیدگاه توحیدی اسلام گفت: در هر جایی که موضوع سلامت و نجات جان آدمیان مطرح است، مسئولیت دست‌اندرکاران این حیطه مقابل خدا و بندگان خدا دوچندان می‌شود.


وی تاکید کرد: در این راستا لازم است که آموزش کارآموزی دانشجویان را بسیار حیاتی و جدی بگیریم و بدانیم توجه جدی به شاخص‌های کیفی و ارتقای کیفیت آموزش در نهایت موجب تربیت نیروهایی می‌شود که از قابلیت‌های اخلاقی، علمی و عملی کافی برخوردار باشند.


او نقش تربیتی مربیان در چهار بعد فیزیکی، روانی، اجتماعی و معنوی را یادآور شد و از مسئولان آموزشی درخواست کرد تا توجه و حساسیت خاصی نسبت به رعایت شئون دانشجویی در عرصه بالینی و برابر موازین و مقررات و در حین کسب مهارت‌های عملی دانشجویان توجه داشته باشند.


مقدم‌نیا تاکید کرد: برای ارتقای سطح آموزشی دانشجویان در مقاطع کارآموزی و کارورزی در صورت ضرورت علاوه بر تذکرات مشفقانه و پدرانه از سایر اهرم‌های انضباطی برابر مقررات بهره گرفته شود.








مقدم‌نیا: برای ارتقای سطح آموزشی دانشجویان در مقاطع کارآموزی و کارورزی در صورت ضرورت علاوه بر تذکرات مشفقانه و پدرانه از سایر اهرم‌های انضباطی برابر مقررات بهره گرفته شود

رئیس دانشکده پیراپزشکی واحد پزشکی تهران افزود: بدیهی است این تمهیدات و هماهنگی‌ها در راستای استقرار و بهبود ارتباطات موثر بین عوامل اجرایی دانشگاه و مسئولان آموزشی مراکز درمانی و در اجرای سیاست‌های ابلاغی وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی و برای انتقال مهارت‌های لازم و ارزشیابی صحیح کارورزان صورت می‌گیرد.


معاون آموزشی دانشکده پیراپزشکی واحد پزشکی هم در این جلسه با بیان اهداف و نقش موثر ارزشیابی دانشجویان در فرآیند آموزشی از سوی مسئولان آموزشی مراکز درمانی در دوره‌های کارآموزی و کارورزی به تشریح فلسفه ایجاد لاگ‌بوک (logbook) جدید و برخی نواقص که در روش ارزیابی‌های قبلی وجود داشت، پرداخت.


دکتر گلنوش میرسعیدی با ارائه شواهد و دلایل موثری مبنی بر مزیت‌های مستندسازی گفت: از آنجا که اطلاعات درمانی را نمی‌توان صرفا با اتکا به حافظه ارزیابی کرد، لازم است به منظور اطمینان از یادگیری حداقل‌ها، کاهش برخوردهای سلیقه‌ای و داشتن نقشه راه برای اینکه دانشجو بداند برای یادگیری بهتر انتظار مربیان و مسئولان آموزشی بر اساس سرفصل‌های مصوب و تدوین‌شده چیست؟ باید همه چیز را بر اساس شواهد مستند کرد که لاگ‌بوک یکی از بهترین ابزارها برای مستندسازی فرآیند یادگیری دانشجویان در دوره‌های کارآموزی و کارورزی است.


وی افزود: در تربیت دانشجو زمانی موفق هستیم که او یاد بگیرد یک life long learner باشد، یعنی بتوانیم با تقویت توانمندی دانشجویان آنان را در راستای یادگیری مادام‌العمر و خودراهبری هدایت کنیم تا بیاموزند چگونه شکاف‌ها و خلأهای آموزشی خود را پیدا کنند و با تلاش برای کسب مهارت‌های عملی سطح اطلاعات خود را ارتقا و ضعف‌های خود را بازشناسی کنند.


میرسعیدی با تاکید بر این اینکه «تجربه» یک منبع حیاتی برای یادگیری است، گفت: دانشجو تا با یک موضوع مواجهه عملی نداشته باشد، نمی‌تواند خوب یاد بگیرد و از آنجا که مسئولان آموزشی نمی‌توانند بگویند به ما ربطی ندارد، لازم است برای اجرای سیاست‌های آموزشی دانشکده دست در دست هم و با هماهنگی سازماندهی شده بکوشیم.


به گزارش آنا، در این جلسه هر یک از معاونان و مسئولان آموزشی بیمارستان‌های حاضر در جلسه به بحث و بررسی درباره هماهنگی هرچه بیشتر و تقویت راهکارهای اجرایی در راستای ارتقای سطح آموزشی دانشجویان در مقاطع کارآموزی و کارورزی پرداختند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته