دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 اسفند 1397 - 06:43

کشف یک ماده رادیواکتیو کمیاب در دیاربکر ترکیه

عملیات نیروهای ویژه پلیس ترکیه در دیاربکر به کشف و ضبط هفت گرم ماده رادیواکتیو کمیاب کالیفرنیم که جزو ماده‌های گرانقیمت دنیا نیز به حساب می‌آید منجر شد.
کد خبر : 367933
XL_Atch_22_swsyaz3oa1d.jpg

به گزارش حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از کُردپرس، در عملیات نیروهای ویژه پلیس ترکیه در دیاربکر هفت گرم ماده رادیواکتیو کمیاب کالیفرنیم که جزو ماده‌های گران‌قیمت دنیا نیز به حساب می‌آید کشف شد و سه نفر در این ارتباط دستگیر شدند.


استانداری دیاربکر اعلام کرد که نیروهای ویژه مبارزه با جرایم سازماندهی‌شده در عملیاتی مشترک با نیروهای ژاندارمری، یک گروه را که در منطقه «کایاپینار» دیاربکر قصد فروش هفت گرم ماده کالیفرنیم به همراه یک سکه قدیمی داشتند دستگیر کردند. علاوه بر این، در بررسی‌های به‌عمل آمده از محل این افراد 167 سکه برنز متعلق به دوران بیزانس و امپراتوری روم، به همراه 10 سکه نقره، سه انگشتر و 195 اثر باستانی دیگر کشف و ضبط شده است.


کالیفرنیوم که جزو ماده‌های خطرناک در جهان به حساب می‌آید در طبیعت وجود ندارد و یک ماده کمیاب رادیواکتیو است که در رآکتورهای هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این ماده ارزشمند در دستگاه‌های کشف طلا و نقره به صورت بسیار ناچیزی نیز یافت می‌شود. کالیفرنیوم 252، یک ایزوتوپ رادیواکتیو کمیاب است که از نظر تجاری یک منبع سرشار نوترونی است و برای تسریع در فعال‌سازی نوترونی گامای زغال سنگ، سیمان و مواد معدنی و شناسایی و تشخیص مواد منفجره و مین‌ها استفاده می‌شود. هر گرم از این ماده حدود 27 میلیون دلار ارزش دارد که بعد از پادماده (آنتی ماتر) دومین ماده گران‌قیمت در جهان به حساب می‌آید.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته