دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 اسفند 1397 - 17:00
مرضیه هاشمی در گفتگو با آنا:

تبعیض علیه اقلیت‌ها در آمریکا سیستماتیک است

خبرنگار شبکه پرس تی‌وی اعلام کرد که تبعیض علیه اقلیت‌ها در آمریکا سیستماتیک است و گروه‌های ضدتبعیض در جهان باید از طریق گفتگو راهی برای مقابله با آن بیابند.
کد خبر : 367247
BQ4K2217.jpg

خبرنگار حوزه آمریکا و اروپای گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا - محسن احدی؛ مرضیه هاشمی خبرنگار ایرانی - آمریکایی شبکه «پرس تی‌وی» دی‌ماه سال جاری زمانی که برای دیدار با اقوام خود در آمریکا به سر می‌برد، توسط پلیس فدرال این کشور (FBI) بازداشت و در شرایط بسیار نامناسبی نگهداری شد. هرچند دستگاه قضایی آمریکا اعلام کرد که خانم هاشمی یک «شاهد مطلع» در یک پرونده است ولی بعدها مشخص شد که اقبال عمومی به پرس تی‌‌وی و شخص مرضیه هاشمی دلیل این اقدام بوده است.


هرچند خبرنگار پرس تی‌وی در نهایت بعد از 11 روز تحت‌فشار رسانه‌ها آزاد و با استقبال دوستداران، همکاران رسانه‌ای و خیل عظیمی از مردم به ایران اسلامی بازگشت ولی هنوز موارد پاسخ داده نشده‌ای در این موضوع باقی مانده است.


بازگشت مرضیه هاشمی به ایران

وضعیت حقوق بشری در آمریکا موضوع مصاحبه مرضیه هاشمی با خبرگزاری آنا شد تا درباره تبعیض سیستماتیک علیه اقلیت‌ها در این کشور با وی گفتگو کنیم.


آمریکا همیشه تلاش کرده است جریان آزاد اطلاعات را متوقف کند


آنا: در یکی از مواردی که در زمان بازداشت شما مطرح شد، نفوذ شخص شما و پرس تی‌وی در عرصه رسانه‌های جهانی بود، نظر شما در این مورد چیست؟


هاشمی: باید بگویم پرس تی‌وی محلی است برای پخش صدای مردمی که صدایشان در سایر رسانه‌ها شنیده نمی‌شود. پرس تی‌وی شبکه‌ای است که صدای تمامی مستضعفان جهان بوده و از همین رو توانسته است در چند سال اخیر مخاطبان بسیار زیادی را در سراسر دنیا به خود جذب کند. آمریکایی‌ها با بازداشت من می‌خواستند پیامی را به مظلومان جهان، شبکه پرس تی‌وی و سایر خبرنگارانی که در راستای روشنگری فعالیت دارند، ارسال کنند. آمریکا همیشه تلاش کرده است در حوزه خبررسانی آن چیزی را که خود دوست دارد منتشر کند ولی آنچه در پرس تی‌وی رخ می‌دهد دقیقاً عکس آن چیزی است که واشنگتن می‌خواهد. آمریکا همیشه تلاش کرده است جریان آزاد اطلاعات را متوقف کند و هدف بازداشت من ارسال این پیام به خبرنگاران بود که اگر می‌خواهید آزاده باشید، برایتان دردسر درست می‌شود.


حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی و به‌خصوص سیاه‌پوستان همیشه در آمریکا نقض شده است


آنا: شما شخصیت ویژه‌ای دارید. یک زن سیاه‌پوست مسلمان هستید. این مؤلفه‌ها چه تأثیری در بازداشت شما داشتند؟


هاشمی: نقض حقوق اقلیت‌ها در آمریکا مسئله جدیدی نیست و شما همیشه می‌توانید موارد آن را در رسانه‌ها مشاهده کنید. حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی و به‌خصوص سیاه‌پوستان همیشه در آمریکا نقض شده است و در همین راستا نیز سال‌هاست بسیاری با کاخ سفید و سیاست‌های حاکم بر آن در این موضوع مبارزه کرده‌اند. نقض حقوق سیاه‌پوستان در آمریکا در تاریخ این کشور ثبت شده و یکی از نقاط تاریک کارنامه آمریکایی‌ها بوده است. از 2001 نیز تبعیض علیه مسلمانان شدت بیشتری یافته است.


وضعیت زندان‌ها در آمریکا وحشتناک است/ زندان‌ها در آمریکا خصوصی و برای کسب سود هستند


آنا: درباره وضعیت زندان‌ها چه نکاتی مهمی وجود دارد؟ 


هاشمی: وضعیت زندان‌ها در آمریکا بسیار وحشتناک است و اصلاً قابل‌تصور نیست. شما در زندان‌ها به‌طور کاملاً ملموسی مشاهده می‌کنید که تعداد سیاه‌پوستان به چه میزانی زیادتر از سایر زندانیان است. باید این نکته را به شما بگویم که زندان‌ها در آمریکا خصوصی هستند و بازداشت و زندانی کردن سیاه‌پوستان راهی برای کسب سود در آمریکا به‌ حساب می‌آید. در آمریکا باید زندان‌ها پر شوند تا سرمایه‌گذارانی که آنها را ساخته‌اند جیب‌هایشان پر شود. مهم‌ترین گروهی که برای بازداشت و زندانی شدن و در نتیجه کسب سود برای سرمایه‌داران همیشه مورد ظلم قرار می‌گیرند، سیاه‌پوستان هستند. دولت آمریکا با بازداشت سیاه‌پوستان سعی می‌کند آنها را سرکوب و کنترل کرده که این نمود بارز نژادپرستی است.



رسانه‌های جریان اصلی اخبار را بایکوت می‌کنند یا آن طور که دوست دارند نشر می‌دهند


آنا: در زمان بازداشت شما چرا رسانه‌های جریان اصلی در قبال بازداشت یک خبرنگار سکوت اختیار کردند؟


هاشمی: شما درست می‌فرمایید. رسانه‌های جریان اصلی در ابتدای بازداشت من سکوت کرده بودند ولی بعد از آنکه پرس تی‌وی آن را رسانه‌ای کرد و در نتیجه، دیگر رسانه‌های آلترناتیو به آن پرداختند، رسانه‌های جریان اصلی درنهایت خبر بازداشت من را به‌عنوان یک خبرنگار پوشش دادند. خودِ این موضوع، پیروزی بزرگی برای رسانه‌ای مانند پرس تی‌وی است که توانست یک جریان خبری راه‌اندازی کرده و از حقوق خبرنگاران دفاع کند؛ اما نکته‌ای که درباره بازداشت من در رسانه‌های جریان اصلی مطرح شد، موضوعاتی بود که در راستای سیاست‌ها و خط‌مشی خودشان بود. رسانه‌های جریان اصلی اخبار را یا به‌طورکلی بایکوت می‌کنند و یا در راستای اهداف خود تغییر می‌دهند تا به هدف موردنظر خود دست یابند. در مورد بازداشت من نیز دقیقاً موضوع به همین ترتیب بود که آنان آنچه را که خود می‌پسندیدند در رسانه مطرح می‌کردند. جالب است وقتی رئیس جمهور آمریکا خود اعتراف می‌کند که رسانه‌های این کشور اخبار جعلی را منتشر می‌کنند، شما چه انتظاری از این رسانه‌ها دارید؟


کتابی درباره زمان بازداشت خود خواهم نوشت/ زندانی شدنم نشان‌دهنده موفقیت من است


آنا: به‌عنوان آخرین سؤال شما با تجربه‌ای که از بازداشت خود در آمریکا به دست آورده‌اید، در آینده چه اقداماتی انجام خواهید داد؟


هاشمی: باید بگویم بازداشت من نشان می‌داد که من راه درستی را انتخاب کرده‌ام و باید به آن ادامه دهم. در حال حاضر حس می‌کنم وظیفه‌ای اساسی در قبال جامعه دارم و باید کارم را بهتر پیگیری کنم. به نظر من گروه‌های مخالف جنگ و ضدتبعیض در جهان باید با هم گفتگو کرده و راه‌حل مناسبی برای مقابله با تبعیض سیستماتیک علیه مردم و اقلیت‌ها در آمریکا پیدا کنند. من تلاش می‌کنم تا صدای مردم مستضعف جهان را در فضای رسانه‌ای به گوش همگان برسانم و جلوی خوی جنگ‌طلبی آمریکا بایستم. من تصمیم دارم در آینده کتابی درباره تجربه خودم در زندان و آنچه بر من گذشت بنویسم تا جهان بداند آمریکای مدعی حقوق بشر با خبرنگاران چگونه رفتار می‌کند.


انتهای پیام/4106/4093/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته