انطباق اهداف بسته تحول آموزش علوم پزشکی با بیانیه گام دوم انقلاب
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از معاونت آموزشی وزارت بهداشت، باقر لاریجانی در یکصد و هشتمین اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی با اشاره به بیانیه راهبردی مقام معظم رهبری گفت: این بیانیه ضمن بیان شرایط کشور به جهتگیری جدیدی برای آینده اشاره میکند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ما در روش شناسی برنامهریزی کلان با ین، اصول و دستورالعملها روبرو هستیم، گفت: قانون اساسی کشور ین کشور و بیانیه گام دوم انقلاب در کنار سایر اسناد مثل سند چشم انداز، وصیت نامه امام خمینی (ره) و ... از اصولی است که ما را به این ین نزدیک میکند و در کنار آن شیوههای اجرایی هم میتوان طراحی کرد.
وی خاطرنشان کرد که هریک از سطوحی که ذکر شد باید در جایگاه خود به طور جدی پیگیری شود و گفت: نقشه جامع علمی کشور، نقشه جامع نظام سلامت و ... از ابزارهای اجرایی برای دستیابی به اصول و ین کشور است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: در ذیل قانون اساسی برنامههای متعددی مانند سند چشمانداز ۱۴۰۴ وجود دارد و بیانیه گام دوم نیز نگاهی بلندمدت دارد.
وی با بیان اینکه این سند نقشه راه ارکان کشور است اظهار کرد: لازم است تحلیل محتوایی این سند صورت گیرد که در حوزه معاونت آموزشی انجام شده است.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی ادامه داد: در تحلیل محتوایی بیانیه ۱۰۷ گزاره در ارتباط با حوزهها و نهادهای علمی استخراج شد، که ۴۴ گزاره مرتبط با نظام سلامت و ۱۴ گزاره مرتبط با دانش و فناوری است. سه مقوله در بین این گزارهها مورد تاکید قرار گرفته ازجمله نیل به مرجعیت علمی و ارتقای عزت ملی، توجه به علم نافع و در خدمت جامعه، عدالت در دسترسی و رفع محرومیت.
وی با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم راه آینده را درست ترسیم کنیم باید چالشهای آینده را ببینیم و تحلیل درستی از وضعیت موجود داشته باشیم و با نگاه نقادانه وضعیت خود را رصد کنیم، اظهار کرد: در بیانیه گام دوم به این موارد توجه شده است.
لاریجانی با شرح آنچه طی 40 سال گذشته در حوزه علوم پزشکی رخ داده گفت: در این 40 سال تعداد دانشگاههای علوم پزشکی، تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی رشد گستردهای داشته و رشد خوبی در آموزشهای تخصصی و فوق تخصصی و توسعه اعضای هیئت علمی علوم پزشکی داشتهایم که منجر به توسعه علمی علوم پزشکی شده است.
در تولیدات علمی برای اولین بار رتبهای بهتر از ترکیه به دست آوردیم
وی در ادامه گفت: در پژوهش طی چند سال گذشته در تولیدات علمی برای اولین بار رتبهای بهتر از ترکیه به دست آوردیم. رتبه بالایی در برخی شاخصهای علمی داریم و در بین کشورهای اسلامی در رتبه اول انتشارات علمی قرار داریم و در تولید مقالات علوم پزشکی طی چند سال گذشته رشد نسبتاً سریعی داشتهایم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به برخی گزارشهای بینالمللی اشاره کرد و گفت: رشد خوبی در تولیدات علمی داشتهایم و لازم است توجه شود در کنار حفظ رشد کمی به رشد کیفی در حوزه علوم پزشکی توجه بیشتری شود.
وی اظهار کرد: در ترجمان بیانیه راهبردی مقام معظم رهبری باید به چند هدف در نظر گرفته در آن ازجمله مرجعیت علمی، جهاد علمی و عدالت توجه کنیم.
لاریجانی ادامه داد: حرکتی که در بحث تحول آموزش علوم پزشکی صورت گرفته با مباحث و اهداف بیانیه متناسب است. توسعه نیروی انسانی بحث مهمی است و آموزش نیروی انسانی تا به عرصه ارائه خدمت برسد فرایندی طولانی است. اهداف هزاره سوم نیز برخی مرتبط با نیروی انسانی است.
وی با اشاره به دلایل لزوم تحول در آموزش علوم پزشکی بیان کرد: در سالهای اخیر تحولات زیادی در نظام ارائه خدمات و بیماریها رخ داده و فناوریهای جدید و تغییر اقلیم چهره نظامهای سلامت را دگرگون کرده است. از طرفی مسائل مرتبط با آموزش پزشکی تغییر کرده، جهانیشدن آموزش، گسترش دانشکدههای پزشکی در کشورهای در حال توسعه، مباحث اقتصادی آموزش عالی و اعتباربخشی مسائلی است که مطرح شده است.
باید مداوم برنامههای آموزشی رشتههای علوم پزشکی را بازبینی کنیم
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در ادامه گفت: مسائل فرهنگی و اجتماعی مثل سالمندی، سواد فناوری جامعه، ارتقای توانمندیهای خود مراقبتی هم از مسائلی است که باید در آموزش پزشکی مدنظر قرار گیرد. اینها نشان میدهد که ما باید مداوم برنامههای آموزشی رشتههای علوم پزشکی را بازبینی کنیم. این کاری است که در وزارت بهداشت در حال انجام است.
وی به سه محور اساسی بیانیه رهبری ازجمله نیل به مرجعیت علمی و ارتقای عزت ملی، توجه به علم نافع و در خدمت جامعه، عدالت در دسترسی و رفع محرومیت اشاره و عنوان کرد: اگر به بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی نگاه کنیم متوجه میشویم که راه اشتباهی نرفتهایم و اهدافی که رصد میکنیم جهتگیری در این مباحث است.
لاریجانی ضمن اشاره به انطباق بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با اصول بیانیه گام دوم گفت: این بیانیه نگاهی بلندمدت دارد و ما برای حرکت بلندمدت در این مسیر باید اهدافمان را مداوم بازبینی کنیم.
وی عنوان کرد: بستههای آیندهنگاری و مرجعیت علمی، حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم و توسعه بینالمللی سازی آموزش علوم پزشکی در راستای اصل نیل به مرجعیت علمی و ارتقای عزت ملی است. برای نیل به مرجعیت علمی لازم است با حفظ مصالح کشور با نهادهای علمی جهان در ارتباط باشیم و توانمندیهای کشور را در جهان نمایش دهیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: بسته توسعه آموزش پاسخگو، بسته توسعه هدفمند برنامههای علمی، بسته اعتباربخشی و بسته توسعه اخلاق در راستای علم نافع و در خدمت نیاز جامعه است.
وی با بیان اینکه مأموریت گرایی و آمایش سرزمینی یکی از مهمترین تحولات آموزش عالی است و اگر بهدرستی اجرا شود اثر چشمگیری در بلندمدت در آموزش عالی خواهد داشت، گفت: بسته مجازیسازی آموزش پزشکی را دگرگون میکند و کارهایی که در دانشگاههای بزرگ انجام میشود در سایر دانشگاهها قابل مشاهده است و این پایههای آموزش پزشکی را ارتقا میدهد.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی اظهار کرد: بسته آمایش سرزمینی، بسته توسعه آموزش مجازی، بسته توسعه زیرساختها و بسته ارتقای آزمونها در جهت اصل عدالت در دسترسی و رفع محرومیت است که در بیانیه گام دوم ذکر شده است.
وی با اشاره به تأکیدی که در بیانیه مقام معظم رهبری بر توجه به جوانان شده گفت: لازم است در دانشگاهها برای قشر دانشجو و استعدادهای درخشان برنامهریزی ویژهای شود چراکه این جوانان مدیران آینده نظام سلامت هستند.
انتهای پیام/4040/
انتهای پیام/