دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1394 - 13:13
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در نشست خبری:

ممنوعیت عملیات عمرانی در سطح معابر شهر تهران از 20 شهریور/ با کشف حجاب در خودرو برخورد قانونی می‌شود

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه با آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس از 20 شهریور ماه اجرای هرگونه عملیات عمرانی در سطح معابر عمومی ممنوع خواهد بود، گفت: عملیات‌هایی که در حال اجراست باید تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید به اتمام و بهره‌برداری برسد و انجام سایر عملیات‌های پراکنده از 20 شهریور تا 15 مهر ماه ممنوع است.
کد خبر : 36658

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در نشست خبری امروز خود که به مناسبت بازگشایی مدارس برگزار شد، اظهار کرد: سال تحصیلی 94-95 به زودی آغاز می‌شود و تمهیداتی از سوی تمام سازمان‌های مسئول درباره بحث ترافیک و حمل و نقل و هماهنگی در بحث سرویس مدارس در این زمینه انجام شده است.


وی با بیان اینکه از 4 ماه قبل جلسات هماهنگی در ارتباط با سرویس مدارس را شروع کردیم افزود: در یک برنامه و جلسه رسمی از برچسب سرویس مدارس رونمایی شد. قطعا با هماهنگی‌های انجام شده امسال با یک روش کنترلی و نظارتی دقیق بر سرویس مدارس نظارت می‌کنیم تا دانش آموزان با خودروهای واجد شرایط و دارای برچسب جابه‌جا شوند.


رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه خودروها و رانندگان سرویس مدارس باید دارای شرایط خاصی باشند، عنوان کرد: در وهله اول باید خودروهایی که از زمان ساخت آنها بیشتر از 5 سال می‌گذرد دارای معاینه فنی باشند. همچنین خودرو باید دارای بیمه‌نامه معتبر شخص ثالث و همچنین فاقد هر گونه عیب و نقص فنی و همین طور دارای بیمه‌نامه معتبر سرنشین باشد.


سردار حسینی با اشاره به شرایط رانندگان برای فعالیت در سرویس مدارس اضافه کرد: رانندگان باید دارای کارت صلاحیت از پلیس راهنمایی و رانندگی باشند که این کارت در صورتی به آنها تعلق می‌گیرد که فرد دارای گواهی‌نامه سلامت و گواهی‌نامه سوء پیشینه باشد و همچنین حداقل سن سن راننده باید 23 سال باشد.








یکی از مسائل مهم برای ما روشن شدن تکلیف بحث سرویس مدارس بود زیرا بخش قابل توجهی از ترافیک روز اول مهر ماه مربوط به جابه‌جایی دانش آموزان توسط خودروهای شخصی والدین آنها است و ما انتظار داریم با هماهنگی‌های انجام شده ایاب و ذهاب دانش آموزان عمدتا با سرویس‌های مدارسی که مشخص شده انجام شود

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه از خانواده‌ها خواستار شد بر خلاف دستورالعمل‌های قانونی صادر شده که در اختیار مدیران قرار گرفته است عمل نکنند و از خودروهای متفرقه و غیر مجاز نیز استفاده نکنند.


سردار حسینی ادامه داد: شورای شهر نرخ مصوب سرویس مدارس را ابلاغ کرده است و رعایت این نرم یکی از الزاماتی است که باید رعایت شود.


وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در خصوص بازگشایی مدارس تصریح کرد: از 20 شهریور ماه اجرای هر گونه عملیات عمرانی در سطح شهر و معابر عمومی ممنوع خواهد بود همچنین تا این زمان عملیات‌هایی که سنگین بوده یا بیشتر از یک سال از آغاز آن می گذرد فرصت دارند به اتمام و بهره‌برداری برسند در خصوص سایر عملیات‌ها که به صورت پراکنده انجام می‌شود از 20 شهریور تا 15 مهر ماه نیز اجازه فعالیت برای آنها وجود ندارد و بعد از این تاریخ بنابر شرایط می‌توانند کار خود را ادامه دهند.


سردار حسینی با بیان اینکه پلیس راهور با استفاده از کل توان موجود انسانی و همچنین تجهیزات آمادگی لازم برای شروع سال تحصیلی جدید را خواهد داشت، تاکید کرد: در تمام نقاطی که مراکز آموزشی وجود دارد و در مناطقی که مجتمع آموزشی وجود دارد تا 15 مهر ماه عوامل راهنمایی و رانندگی در آنجا مستقر خواهند بود تا افزایش 20 درصدی ترافیک را در این ایام به خوبی مدیریت کنیم.


وی افزود: یکی از مسائل مهم برای ما روشن شدن تکلیف بحث سرویس مدارس بود زیرا بخش قابل توجهی از ترافیک روز اول مهر ماه مربوط به جابه‌جایی دانش آموزان توسط خودروهای شخصی والدین آنها است و ما انتظار داریم با هماهنگی‌های انجام شده ایاب و ذهاب دانش آموزان عمدتا با سرویس‌های مدارسی که مشخص شده انجام شود.


سردار حسینی با اشاره به این موضوع که با شروع سال تحصیلی جدید وارد فاز جدیدی از شرایط و ویژگی‌های ترافیکی در 6 ماهه دوم سال می‌شویم، گفت: در 6 ماهه دوم سال 4 طرح را به صورت پررنگ‌تر در دستور کار خود قرار می‌دهیم که این 4 طرح شامل کنترل تخلفات سرویس‌های مدارس، برخورد با تخلفات ساکن و هر نوع توقف غیر مجاز در سطح شهر، برخورد با وسایل نقلیه دودزا با توجه به بحث وارونگی هوا و همچنین کنترل معاینه فنی خودروها می‌شود.








با همکاری بخش انتظامی و یگان امداد امسال طرح برخورد با موتور سواران در محدوده‌هایی که مدارس دخترانه وجود دارد و آنها ایجاد مزاحمت می‌کنند را در دستور کار خود قرار داده‌ایم زیرا حفظ امنیت روانی و آسایش مردم جزء اولویت‌های پلیس است.

وی همچنین به رانندگان سرویس مدارسی که تخلفات حادثه ساز انجام می‌دهند هشدار داد و گفت: در صورتی که هر یک از این رانندگان سه بار مرتکب تخلف حادثه‌ساز شوند کارت صلاحیت آنها ابطال خواهد شد این تخلفات حادثه‌ساز شامل سرعت غیر مجاز، عبور از چراغ قرمز و عدم رعایت حق تقدم است.


وی با اشاره به اینکه موتورسیکلت‌ها از جمله وسایل نقلیه‌ای هستند که غالبا مردم در خصوص آنها گلایه می‌کنند، اضافه کرد: در 6 ماهه دوم سال بحث تخلف موتور سیکلت‌ها را به صورت پر رنگ‌تر در دستور کار خود قرار می‌دهیم که از جمله تخلفاتی که با آن برخورد می‌شود شامل عبور نکردن از محل غیر مجاز (پیاده‌رو و خطوط ویژه)، رعایت سرعت مجاز، رعایت کردن قوانین مربوط به گذرگاه‌های عابر پیاده و توقف پشت خط ایست در زمان چراغ قرمز و همچنین استفاده از کلاه ایمنی است. موتور سوارانی که این موارد را رعایت نکنند قطعا برابر مقررات قانون با آنها برخورد می‌شود.


رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: با همکاری بخش انتظامی و یگان امداد امسال طرح برخورد با موتور سواران در محدوده‌هایی که مدارس دخترانه وجود دارد و آنها ایجاد مزاحمت می‌کنند را در دستور کار خود قرار داده‌ایم زیرا حفظ امنیت روانی و آسایش مردم جزء اولویت‌های پلیس است.


سردار حسینی با تاکید بر اینکه سال گذشته کمترین شکایت را در خصوص سرویس مدارس داشتیم، اضافه کرد: سال گذشته تصادفی در خصوص سرویس مدارس وجود نداشت همچنین در سال گذشته 10 تا 15 درصد از خودروهایی که به عنوان سرویس مدارس استفاده می‌شدند فاقد مجوز بودند که درصد بالایی از آنها برای دریافت کارت صلاحیت اقدام کرده بودند اما به علت نداشتن یکی از موارد موفق به دریافت کارت صلاحیت نشده بودند. ما به تخلفات سرویس‌های مدارس به صورت رندوم رسیدگی می‌کنیم که با توجه به چک کردن مناطق و همچنین رسیدگی به تخلفات و شکایت خانواده‌ها این امر صورت می‌گیرد.








وی با تاکید بر اینکه دانش آموزان دختر را در هر مقطعی باید راننده‌های زن جابه‌جا کنند، اضافه کرد: اگر موارد تخلفی مشاهده شود پس از پیاده شدن بچه‌ها خودرو را متوقف می‌کنیم و مطابق قانون با فرد خاطی رفتار خواهد شد مدیران باید رانندگان سرویس مدارس را از بین خودروهای مجاز انتخاب کنند همچنین رانندگان سرویس مدارسی که به صورت غیر مجاز فعالیت کنند علاوه بر اینکه از ادامه فعالیت آنها ممانعت به عمل می‌آید 40 هزار تومان نیز جریمه نقدی می‌شوند.

این مقام ارشد انتظامی بیان کرد: با توجه به اینکه امسال نسبت به سال گذشته تعداد دانش آموزان تغییر چشم‌گیری نداشته است پیش‌بینی می‌کنیم همانند سال گذشته 15 هزار سرویس بتواند کار خدمت‌رسانی به دانش آموزان را در حمل و نقل انجام دهد. بر اساس گزارش‌های دریافتی از تاکسیرانی تا به امروز 9 هزار سرویس مدرسه تکلیف‌شان روشن شده و در واقع 70 درصد از تعداد کل آمادگی دریافت کارت صلاحیت را دارند و به ما قول داده شده تا هفته اول مهر ماه تکلیف بقیه مشخص شود.


وی با بیان اینکه تاکسیرانی به عنوان مرجع قانونی وظیفه هماهنگی با بخش‌های دیگر را در زمینه سرویس مدارس بر عهده دارد، اضافه کرد: مناطقی که موفق نمی‌شوند سرویس مدارس را از تاکسیرانی دریافت کنند باید این موضوع را به مشارکت با تاکسیرانی گذاشته و از آژانس‌ها در پوشش تایید تاکسیرانی استفاده کنند.


وی با تاکید بر اینکه دانش آموزان دختر را در هر مقطعی باید راننده‌های زن جابه‌جا کنند، اضافه کرد: اگر موارد تخلفی مشاهده شود پس از پیاده شدن بچه‌ها خودرو را متوقف می‌کنیم و مطابق قانون با فرد خاطی رفتار خواهد شد مدیران باید رانندگان سرویس مدارس را از بین خودروهای مجاز انتخاب کنند همچنین رانندگان سرویس مدارسی که به صورت غیر مجاز فعالیت کنند علاوه بر اینکه از ادامه فعالیت آنها ممانعت به عمل می‌آید 40 هزار تومان نیز جریمه نقدی می‌شوند.


وی ادامه داد: همچنین در سال تحصیلی جدید مدیران پلیس راهور تهران بزرگ در کنار سایر ارگان‌ها در یک مرکز آموزشی زنگ سال تحصیلی را به صدا در خواهند آورد.


سردار حسینی توضیح داد: با توجه به اینکه دوربین‌های زوج و فرد یکی از ابزارهای کارآمد پلیس راهنمایی و رانندگی است تنها خودروهایی حق دارند به عنوان سرویس مدارس در این طرح تردد کنند که دارای مجوز هستند و خودروهای متفرقه مبلغ 20 هزار تومان جریمه می‌شوند.


وی با بیان اینکه روزهای اول که دوربین های ناظر بر طرح زوج و فرد را نصب کرده بودیم روزانه 200 هزار تخلف ثبت می‌شد، اضافه کرد: این تخلف در حال حاضر بسیار کاهش داشته است و ما امیدواریم انجام این تخلف توسط شهروندان به کمتر از 50 هزار تا برسد. همچنین در خصوص طرح زوج و فرد برای سرویس مدارس یک بازه زمانی دو ساعته در صبح و یک بازه زمانی دو ساعته در بعد از ظهر در نظر گرفته‌ایم.








هیچ فرد، صنف، سازمان یا ارگان حق تصرف معابر عمومی را به عنوان جای پارک یا پارکینگ خصوصی ندارد و از آنجایی که معابر حریم عام محسوب می‌شود این کار تخلف است و جنبه جرم پیدا می‌کند و پلیس نسبت به تذکر به آن فرد یا واحد صنفی اقدام می‌کند و در صورتی که تذکر جواب نداد به مرجع قضایی معرفی می‌شود و شهروندان می‌توانند این گونه موارد را با شماره 1888 به شهرداری یا 110 به پلیس اعلام کنند

سردار حسینی در ادامه به تشریح آمار 4 ماهه پزشکی قانونی در خصوص تصادفات تهران پرداخت و گفت: طی 4 ماه گذشته 192 نفر از شهروندان تهرانی در تصادفات جان خود را از دست دادند این عدد نسبت به سال گذشته با کاهش 13 نفری مواجه بوده است که در واقع معادل 6 درصد کاهش را نشان می‌دهد. این کاهش نسبی خوب است اما 192 نفر عدد زیادی است که ما امیدواریم این میزان کاهش پیدا کند. از این تعداد 56 نفر معادل 29 درصد موتور سواران، 21 نفر رانندگان و راکبان خودرو و موتور، 91 نفر بالغ بر 47 درصد عابران پیاده نیز بوده‌اند همچنین از این تعداد 167 نفر مرد و 25 نفر خانم بوده‌اند که معادل 87 درصد از آقایان و 13 درصد از خانم‌ها می‌شود. البته این روند سیر نزولی داشته است و ما امیدواریم در سال 94 نسبت به 6 سال گذشته این روند سیر نزولی ادامه داشته باشد.


این مقام ارشد راهور در مورد برخورد پلیس با افراد یا سازمان‌هایی که فضای مقابل سازمان خود را به عنوان پارکینگ شخصی تلقی می‌کنند، توضیح داد: هیچ فرد، صنف، سازمان یا ارگان حق تصرف معابر عمومی را به عنوان جای پارک یا پارکینگ خصوصی ندارد و از آنجایی که معابر حریم عام محسوب می‌شود این کار تخلف است و جنبه جرم پیدا می‌کند و پلیس نسبت به تذکر به آن فرد یا واحد صنفی اقدام می‌کند و در صورتی که تذکر جواب نداد به مرجع قضایی معرفی می‌شود و شهروندان می‌توانند این گونه موارد را با شماره 1888 به شهرداری یا 110 به پلیس اعلام کنند. همچنین هر گونه توقف در جلوی درب پارکینگ‌ها یا هر مکانی که منجر به سد معبر شود خلاف است و 30 هزار تومان جریمه دارد.








رئیس پلیس راهور فاتب در مورد خودروهایی با پلاک معلولین که مبادرت به مسافرکشی می‌کنند، اظهار کرد: پلیس راهور هیچ دخالت و وظیفه‌ای در قبال پلاک و شماره‌گذاری خودروها ندارد اما متأسفانه شاهدیم که استفاده از خودروهایی با پلاک معلولان برای اموراتی که قانونگذار از آن منع کرده انجام می‌شود

وی با بیان این مطلب که طرح LEZ مصوبات لازم را در جلسات و کمیسیون‌های مختلف گرفته است، بیان کرد: ما موظف به اجرای مصوبات قانونی هستیم و این طرح مصوبه را دارد و به عنوان یک طرح زیست محیطی در شهری مثل تهران برای بیرون‌رفت از شرایط نامناسب زیست محیطی ناشی از ترافیک می‌تواند کمک‌کننده باشد.


رئیس پلیس راهور فاتب در مورد خودروهایی با پلاک معلولین که مبادرت به مسافرکشی می‌کنند، اظهار کرد: پلیس راهور هیچ دخالت و وظیفه‌ای در قبال پلاک و شماره‌گذاری خودروها ندارد اما متأسفانه شاهدیم که استفاده از خودروهایی با پلاک معلولان برای اموراتی که قانونگذار از آن منع کرده انجام می‌شود.


وی تأکید کرد: قانونگذار برای این گونه افراد محدودیت خاصی اعمال کرده و گواهینامه آنها نیز به طور ویژه و با قید شرایط خاص است و راننده این دست خودروها نمی‌توانند در آژانس، تاکسیرانی و حتی به عنوان سرویس مدارس فعالیت کنند که این امر از جمله مواردی است که ساماندهی‌اش به واسطه اقدامات بین‌شهری انجام می‌شود و بهزیستی نیز باید در این جا ایفای نقش کند.


رئیس پلیس راهور فاتب در پاسخ به سؤالی در مورد دستی کردن چراغ‌های راهنمایی هوشمند در مواقع حضور، عنوان کرد: یک هفته است که یک تیم مشترک از پلیس و شهرداری ایجاد شده که این تیم تمام تقاطع‌هایی را که با سیستم هوشمند فعالیت می‌کنند رصد می‌کند تا حتی‌الامکان هیچ کنترل دستی انجام نشود. چرا که باید سازوکاری اندیشیده شود تا عملاً نیاز به سیستم دستی نباشد.


وی به برخورد با تخلفات حادثه‌ساز شبانه اشاره و اظهار کرد: در 6 ماهه دوم نیز این طرح را با قوت ادامه خواهیم داد چرا که در بحث برخورد با تخلفات حادثه‌ساز، دور دور کردن‌ها و تخلفات خودروهای سنگین رضایت و اقبال مردمی را شاهد بوده‌ایم.








این مقام ارشد راهور تهران بزرگ در مورد بد پوششی و کشف حجاب در خودروها اظهار کرد: هر اقدامی که با هنجارهای اجتماع در تضاد باشد به عنوان ایجاد مزاحمت و بر هم زدن نظم عمومی از طرف پلیس تلقی شده و برخورد قانونی با آن خواهد شد

سردار حسینی با اشاره به طرحی که اخیراً با دستور سردار ساجدی‌نیا آغاز شده است، تصریح کرد: طرح مشترکی بین راهور و پلیس انتظامی و یگان امداد برقرار شده برای گشت‌های شبانه و برخورد با تخلفات شبانه که این طرح تا پایان سال ادامه خواهد داشت.


وی گفت: فرقی نمی‌کند تخلف حادثه‌ساز یا دور دور کردن‌ها در چه نقطه‌ای رخ دهد و پلیس با افرادی که با نظم و آسایش و امنیت مردم بازی کرده و آن را دستخوش اقدامات خود کنند برخورد قانونی خواهد کرد.


این مقام ارشد راهور تهران بزرگ در مورد بد پوششی و کشف حجاب در خودروها اظهار کرد: هر اقدامی که با هنجارهای اجتماع در تضاد باشد به عنوان ایجاد مزاحمت و بر هم زدن نظم عمومی از طرف پلیس تلقی شده و برخورد قانونی با آن خواهد شد.


سردار حسینی در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه ماموران پلیس راهور در مواجهه با بدپوششی و کشف حجاب در خودروها چه اقدامی را انجام خواهند داد، اضافه کرد: مأموران پلیس راهور نه تنها تذکر داده بلکه خودروی فوق را به پارکینگ منتقل خواهند کرد.


وی افزود: فعلاً جریمه نقدی برای این موارد تعیین نشده اما بعد از توقیف، پرونده به پلیس امنیت رفته و این افراد به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.


سردار حسینی تعداد خودروهای توقیف شده به دلیل تخلفات حادثه‌ساز را در 4 ماهه اول امسال را بالغ بر 30 هزار خودرو عنوان و بیان کرد: این تعداد خودرو به دلیل تخلفات حادثه‌ساز به پارکینگ منتقل شدند.


این مقام ارشد راهور به افزایش تصادفات در شهریور ماه اشاره کرد و گفت: با توجه به ایام پایانی شهریور ماه و آغاز خریدهای دانش‌آموزی از شهروندان تقاضا می‌شود با صبر و حوصله در سطح شهر توقف کنند.


انتهای پیام/

برچسب ها: سرویس مدارس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته