مجرمان در فضای مجازی خطرناکتر از فضای حقیقی هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از یزد، جواد حمامی صبح امروز در جلسه حلقه صالحین کارکنان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی یزد با طرح موضوع تهدیدهای فضای مجازی و با توجه به سخنانی از مقام معظم رهبری درباره اهمیت فضای مجازی، شرح وظایف پلیس فتا را بیان کرد و گفت: پلیس فتا یعنی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات و از سال ۱۳۸۹ به لحاظ توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و جرائم رایانهای شکلگرفته و بهعنوان اصلیترین نهاد رسیدگی به جرائم رایانهای در کشور فعالیت میکند.
وی هدف اصلی این بخش از نیروی انتظامی را حفظ حریم خصوصی افراد و نه سرک کشیدن به آن ذکر کرد و افزود: مجرمان در فضای مجازی با توجه به اینکه زمان و مکان مشخصی ندارد و جغرافیای خاصی هم ندارند بهمراتب خطرناکتر از مجرمان در فضای حقیقی هستند و دستیابی به آنها زمانبر است؛ چراکه افکار مجرمان تغییر نکرده ولی ابزار آنها تغییر کرده و از تکنولوژی بهره میگیرند و این موضوع اهمیت حضور پلیس فتا را دوچندان میکند.
کارشناس پلیس فتا فرماندهی نیروی انتظامی استان یزد اهداف شبکههای اجتماعی را سازماندهی گروههای اجتماعی، توسعه مشارکت اجتماعی و ایجاد اشتراکگذاری علاقهمندیها توسط اعضا برشمرد و اظهار کرد: شبکههای مجازی چهاردیواری و حریم خصوصی افراد هستند؛ ولی چهاردیواری شیشهای که کاربران آن باید از گذاشتن و اشتراکگذاری هرگونه اطلاعات شخصی، عکس و فیلم در آن پرهیز کنند.
حمامی مزایای شبکههای اجتماعی را در صورت استفاده درست و منطقی، انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات، شکلگیری و تقویت خرد جمعی، بیان و آشنایی ایدهها، تبلیغ ارزشهای انسانی، ارتباط مستقیم و مستمر با آشنایان در سرتاسر جهان و افزایش سرعت در فرآیند آموزش برشمرد و معایب آن را سرقت اطلاعات، ورود به حریم خصوصی افراد، ترویج سریع شایعات و اخبار کذب و مهمتر از همه خدمت به سازمانهای جاسوسی از طریق فروش اطلاعات کاربران، هدر رفتن ساعتهای زیاد از روز، گشتوگذار بدون هدف در فضای مجازی برشمرد.
وی تصریح کرد: روش ترغیب یکی از سه روش اثرگذاری در جامعه امروزی است که بسیار مورد استفاده قرار میگیرد در گذشته استفاده از روشهای زور و تهدید و رشوه و هل دادن رایجتر بود؛ ولی امروز روش ترغیب جایگزین دو مورد قبلی شده و ما این شیوه را در رسانههای نوپدید به وضوح مشاهده میکنیم.
کارشناس پلیس فتا فرماندهی نیروی انتظامی استان یزد با توجه به تکنیک صاحبان رسانه در رسانههای نوپدید و فضاهای مجازی هدف اصلی آنها را تلقین افکار خود در ذهن مخاطب دانست و افزود: در پشت تولید نرمافزارهای جدید اهدافی نهفته است که صاحبان آن با رنگ و لعاب و با به کار بردن تکنیکهای جدید آن اهداف را در اذهان نهادینه میکنند و مخاطبان بهتدریج ناخواسته آنها را اجرا میکنند و آگاهی داشتن جامعه از اهداف آنها میتواند راهگشای خوبی باشد؛ چراکه فیلتر، بستن و جمع کردن اثر طولانی نداشته و راههای دیگری برای دستیابی دوباره مخاطبان از سوی شرکتها به بازار خواهد آمد.
حمامی تبدیل شدن ناهنجاریها در جامعه به هنجارها را بسیار خطرناک دانست و گفت: بهترین راهکار برای مبارزه با تعویض نشدن جایگاه این دو مقوله با هم این است که سواد رسانهای و اطلاعرسانی به مردم را ارتقا دهیم.
انتهای پیام/4121/ن
انتهای پیام/