دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دکتر طهرانچی:

دانشگاه آزاد می‌خواهد در مفهوم الگوی دوم تولید علم پیشرو باشد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه در مفهوم اجتماعی کردن دانش پیشرو بوده و اکنون می‌خواهد در مفهوم الگوی دوم تولید علم پیشگام باشد.
کد خبر : 364313

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی در اولین استارت‌آپ ویکند محتوای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی که صبح امروز در سالن شهیدمطهری سازمان مرکزی برگزار شد، با تبریک ایام ولادت مبارک حضرت فاطمه (س) و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در مفهوم اجتماعی کردن دانش پیشرو بوده و امروز هم می‌خواهد در مفهوم الگوی دوم تولید علم پیشگام باشد.


وی افزود: این مفاهیم در دانشگاه آزاد اسلامی طوری عملیاتی خواهد شد که مفاهیم تغییر سبک زندگی، جهان شبکه‌ای و ورود در سرمایه‌گذاری تولید دانش را نه به‌صورت مقلدانه، بلکه به‌صورت پیشروانه و کنشگری فعال، هدایت شود.


برگزاری رویدادهایی مانند استارت‌آپ، مفسر دانشگاه نسل جدید است


طهرانچی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که مربوط به نسل جدید دانشگاه است، مفهوم رویداد و شتابدهی است که این رویداد استارت‌آپ امروز در دانشگاه آزاد اسلامی اجرا می‌شود؛ اما موضوع مهم‌تر، بلوغ این رویداد در عرصه دانشگاه نسل جدید است و می‌توان گفت این‌گونه رویدادها، مفسر دانشگاه نسل جدید است. بنابراین این موضوع فراتر از شکل‌گیری یک کسب و کار است که این کسب و کار جدید در مفهوم دانشگاه نسل جدید ورود کرده است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان پرچمدار دانشگاه نسل جدید، می‌خواهد در چله دوم انقلاب که در آن علم و پژوهش، معنویّت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزّت ملّی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و سبک زندگی مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است، در این عرصه‌ها ورود جدی داشته باشد.


تبدیل واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به واحدهای فناور و نوآور


وی افزود: حرکتی جدی در دانشگاه آزاد اسلامی شروع شده و با تشکیل معاونت‌های تخصصی مانند معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری، به دنبال حمایت و گسترش پژوهش‌های کاربردی هستیم. واحدهای آموزشی گسترده دانشگاه آزاد اسلامی قرار است تبدیل به واحدهای فناور و نوآور در مدل دانشگاه نسل جدید باشد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: متأسفانه برخی از سیاست‌گذاران حوزه علم هنوز در دانشگاه نخبه‌گرا و محدود متوقف شده‌اند و همراه با سیر تحول و تطور دانشگاه پیش نیامده‌اند. نکته مهم این است که اگر در جهان شبکه‌ای و تأثیر آن بر دانشگاه پیشگام نباشیم، به‌شدت متأثر و دنباله‌رو خواهیم بود، چرا که دانشگاه‌ها و نظام‌های آموزشی یا پیشرو هستند یا دنباله‌رو و یا مستقل.


دانشگاه آزاد اسلامی در خلق دانش و مفاهیم، پیشرو خواهد بود


طهرانچی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی 40 سال مفهوم دانشگاه مستقل را تجربه کرده است و به عنوان دانشگاه مستقل از سویی می‌خواهد همچون دانشگاه‌های پیشرو در خلق دانش و خلق مفاهیم پیشگام بوده و از طرفی رفتار تبعی از دیگران نداشته باشد؛ بنابراین ما استارت‌آپ ویکندها را به تبعیت از مدل غربی آن برگزار نمی‌کنیم، بلکه چنین رویدادهایی را برگزار می‌کنیم تا در عرصه برنامه‌ریزی نوین دانشگاه نسل دوم با الگوی تولید دانش بتوانیم کنشگر فعال باشیم.


دانشگاه در سیر تحولی خود جلوه‌های مختلفی از تمدن را به ظهور رساند


وی در ادامه با اشاره به دانشگاه و تحولات آن در جهان و ایران، گفت: دانشگاه به عنوان نهادی برآمده از مدرنیته در عمر 300 ساله خود در غرب تحولات زیادی داشته است. زمانی که «یونیورسیتی» وارد ایران شد، با توجه به پیشینه  کارکرد دانشگاه‌هایی مانند «جندی شاپور» و مدارس و حتی دانش‌شهرهایی مانند «ربع‌رشیدی» به «دانشگاه» ترجمه و تعبیر شد.


طهرانچی با بیان اینکه پس از انقلاب صنعتی در غرب، دانشگاه مراحل مختلفی را پشت سر گذاشت، خاطرنشان کرد: دانشگاه در سیر تحولی خود جلوه‌های مختلفی از تمدن را به ظهور رساند و در مسیری کاملاً هماهنگ با تحولات اجتماعی و اقتصادی حرکت کرد که آخرین جلوه آن، جهان شبکه‌ای است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه در گذشته دانشگاه نهاد نخبگان بود، تصریح کرد: با توجه به رئالیسم و ایده‌آلیسم، دانشگاه دو شکل کارکردگرایانه و اجتماعی پیدا کرد و این کارکردها در اروپا یک جهت و در آمریکا جهت دیگری را طی کرد.


فناوری‌های فرارشته‌ای به سرعت مفهوم دانشگاه را تکثیر کردند


وی ادامه داد: از سال 1970 دانشگاه‌ها از «نخبگانی» به دانشگاه «گسترده» وارد شدند. به این معنا که دیگر فقط افراد خاص جامعه به دانشگاه نمی‌رفتند، بلکه علم، اجتماعی و دانشگاه تبدیل به ابزاری برای توسعه مفهوم شهروندی شد. در ابتدای این قرن فناوری‌های فرارشته‌ای مطرح شد و این فناوری‌ها به سرعت مفهوم دانشگاه را تکثیر کردند.


دانشگاه در عصر اطلاعات وارد عرصه جدید شد


عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در عصر اطلاعات دانشگاه وارد عرصه دیگری شد و در سه عامل تغییر ماهیت یافت، گفت: در این عرصه دیگر دولت تأمین‌کننده محض هزینه‌های دانشگاه نبود و مردم و مصرف‌کنندگان علم هم در تأمین هزینه‌های دانشگاه و نهادهای دانش، بروز و ظهور کردند، به‌طوری‌که زمانی دانش تنها متعلق به دانشگاه‌ها بود، اما اکنون 175 شرکت بین‌المللی مقاله تولید می‌کنند و دانشگاه، دیگر تنها نهاد دانش نیست و بخش‌های تجاری نیز به عنوان مصرف‌کننده به تولید دانش روی آورده‌اند.


طهرانچی با بیان اینکه عامل دیگر در تغییر ماهیت دانشگاه، ارتباطات و شبکه‌های ارتباطی است، اظهار داشت: فناوری اطلاعات با تغییر انقلابی در این عرصه بسترساز تشکیل جهان شبکه‌ای شد که دانشگاه را هم تحت تأثیر خود قرار داد.


وی افزود: همچنین تغییر و تحولات سبک زندگی اجتماعی به عنوان عامل سوم مطرح است، چرا که سبک زندگی اجتماعی مردم به‌شدت تغییرکرد؛ بنابراین مفهوم دانشگاه را این سه عامل تحت تأثیر قرار داد.


عمر الگوی اول تولید دانش به پایان رسیده است


وی افزود: دانشمندان عرصه تحقیق دانش و دانشگاه و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی آموزش عالی عبارتی دارند که عمر الگوی اول تولید دانش به پایان رسیده و دانشگاه در این قرن وارد عرصه جدیدی شده که مفهوم الگوی دوم تولید دانش است و مشخصات و خصوصیات خاص خود را دارد. این کنشگران جدید، اجتماع، سرمایه‌داری بخش خصوصی و دنیای ارتباطات، تأثیر جدی بر این مفهوم گذاشت و دانش دیگر منحصر به دانشگاه به شکل قدیم نیست.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مفاهیمی چون استارت‌آپ، مرکز رشد، شتابدهنده، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان و... در این دوره ایجاد شد، گفت: در گذشته، اقتصاد مبتنی بر دانش این‌گونه نبود. البته سال‌های زیادی است که پس از اختراع ماشین بخار، تحولات اجتماعی و شرکت‌ها مبتنی بر دانش پیش می‌رفت، اما اکنون چه شده که موضوع اقتصاد دانش بنیان مطرح است؟ مگر اقتصاد گذشته اقتصادی نبود که از دانش بهره می‌گرفت؟ سال‌های سال است که مفهوم پژوهش توسعه‌ای مطرح است. پس این مفهوم جدید چیست؟


طهرانچی ادامه داد: اینها مفاهیمی است که گاهی در ترجمه‌ها به درستی با آن روبرو نشدیم. مفهوم این است که رسالت و مأموریت دانشگاه در پرورش نسل جدید تغییر کرده است. زمانی دانشگاه‌ها فقط دانش تخصصی افراد را تضمین می‌کردند و مدرکی که به فرد می‌دادند، حکایت از تأمین دانش تخصصی او داشت، اما امروز دانش اجتماعی و مهارتی هم در متن دانشگاه نهفته شده است.


وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های نسل قبل دانشگاه‌هایی خلاق بودند، اما مفهوم نوآوری، موضوع جدیدی بود که همراه با عبارت تجاری‌سازی دانش ظهور یافت.


دانشگاه آزاد اسلامی در اجتماعی شدن دانش در ایران نقش جدی داشته است


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مفهوم جهان شبکه‌ای، سبک زندگی و سرمایه‌گذاری غیردولتی، دانشگاه را متحول کرده است، تأکید کرد: باید الزامات دانشگاه جدید را شناخت و به آن اشراف پیدا کرد. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاه نخبه‌گرا که در اجتماعی شدن دانش در ایران نقش جدی داشته است، مفهوم گسترده و اجتماعی شدن دانش را با ایجاد واحدهای دانشگاهی در شهرها متحول کرد و در طول 36 سال خدمت خود، توانسته بیش از 6 میلیون فارغ‌التحصیل را وارد اجتماع کند و اکنون هم بیش از یک میلیون و 300هزار دانشجو در حال تحصیل در این دانشگاه هستند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: برخی از همکاران ما در سیاست‌گذاری آموزش عالی به موضوع گسترده شدن دانش توجه ندارند و هنوز از نگاه نخبگانی به دانشگاه نگاه می‌کنند در صورتی که عمر دانشگاه نخبگانی از سال 1975 به سر آمده است.


انتهای پیام/ 4007/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب