کدام کشورها بیشترین جراحی زیبایی را انجام میدهند؟
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، زیبایی و زیباتر به نظر آمدن در نهاد انسان است و بر این اساس در فرهنگها و طبقات اجتماعی، تلاش برای زیباتر به نظر رسیدن به اشکال مختلف بروز میکند. آمارها نشان میدهد در 20 سال گذشته، در جهان شمار مصرفکنندگان لوازمآرایشی و متقاضیان عملهای زیبایی، 80 درصد بیشتر شده است. اگرچه ایران را بهعنوان رتبه نخست در جراحیهای زیبایی میشناسند اما براساس گزارش انجمن بینالمللی جراحی پلاستیک (ISAPS) بالاترین میزان عمل جراحی مربوط به ایالت متحد آمریکا است.
بالاترین میزان جراحی زیبایی با تعداد 4,042,610 به کشور آمریکا اختصاص دارد و برزیل با 2,324,245 عمل زیبایی، در جایگاه دوم قرار دارد که این نشان دهنده حدود 12٪ از تمام جراحیهای زیبایی در سراسر جهان است. ایران در رتبه بیستم عملهای زیبایی جای دارد به گونهای که از هر 1000 نفر در ایران تنها 6 نفر عمل جراحی انجام میدهند.
محبوبترین عملهای زیبایی در سال 2016
«محبوبترین روشهای زیبایی در کشورهای جهان به غیر از ایران عبارتند از :
-افزایش حجم سینه (15.8 درصد کل جراحیهای زیبایی)
-لیپوساکشن (کوچک کردن شکم و پهلو) ( 15.8 درصد کل جراحیهای زیبایی)
-جراحی پلک ( جوان سازی افتادگی پلک) (12.9 درصد کل جراحیهای زیبایی)
-رینوپلاستی (زیبایی بینی) (7.6 درصد کل جراحیهای زیبایی)
بیشترین تقاضای عمل زیبایی در بین مردان و زنان
براساس آمار انجمن بینالمللی جراحی پلاستیک (ISAPS)، میزان تقاضای عملهای زیبایی ازسوی زنان بیشتر است به طوری که 86.4% عملهای زیبایی مربوط به زنان است که یکی از محبوبترین عملها در بین آنها افزایش حجم سینه است؛ دومین عملی که در بین زنان طرفداران زیادی دارد، لیپوساکشن است که زنان با از بین بردن رسوبات چربی اضافی به رضایت قابل توجهی از اندام خود دست پیدا میکنند.
یکی دیگر از جراحیهای زیبایی از سوی زنان، جراحی پلک است. با توجه به اینکه در سنین بالا، پوست پلک برخیها بانوان حالت افتادگی پیدا میکند، معمولاً این جراحی در بین زنان مسن بیشتر دیده میشود.
ابدومینوپلاستی جراحی زیبایی دیگری است که برای حذف چربی اضافی ناحیه شکم به منظور سفت کردن عضلات شکم استفاده میشود. این نوع عمل جراحی معمولاً در بیماران مبتلا به بافت شل یا تضعیف آن پس از بارداری یا به دنبال کاهش وزن عمده استفاده میشود.
اما مردان هم از قافله زیبایی عقب نماندهاند. آنها در سال 2017، 14/4% از جراحیهای زیبایی را به خود اختصاص دادهاند که محبوبترین جراحیها در بین آنها جراحی پلک، رینوپلاستی، لیپوساکشن و ترمیم مو است.
باید توجه داشت که نوع جراحی در کشورهای مختلف، متفاوت است و ایران تنها به لحاظ جراحی بینی در صدر سایر کشورها قرار دارد؛ بنابراین «رایجترین عمل جراحی در ایران در زمینه جراحی بینی، در آمریکا و برزیل در زمینه پروتز سینه و لیپوساکشن (از بین بردن چربیهای شکم) و کرهجنوبی در زمینه جراحی پلک و خط فک، ذکرشده است.»
دلیل رواج عمل زیبایی پروتز سینه در میان زنان آمریکا و برزیل، مربوط به فرهنگ آن جامعه است چراکه گرایشهای ارزشی افراد و ارزیابی از بدن در کشورهای اروپایی از جمله آمریکا و برزیل، جنسی است؛ «بهگونهای که داشتن برجستگیهای خاص در اندام به آنها اعتمادبهنفس بالایی میدهد؛» همچنین بالاترین میزان عمل جراحی چشم و پلک مربوط به کشور کرهجنوبی و ژاپن است چرا که بسیاری از جوانان کرهجنوبی و ژاپن (که در رتبه سوم بیشترین جراحیهای زیبایی جهان جای دارد) ترجیح میدهند که چشمانی شبیه غربیها داشته باشند؛ از همین رو، جراحی پلک (بلفاروپلاستی) در صدر محبوبترین جراحیهای زیبایی این دو کشور جای دارد اما این مسئله در ایران بهگونهای دیگری خودنمایی میکند. در ایران به دلیل وجود حجاب و با توجه به اینکه بیشتر، صورت افراد در معرض دید قرار دارد، درصد زیادی از عملهای زیبایی به جراحی بینی اختصاص دارد. همچنین آموختههای دوران کودکی میتواند نقش تعیین کنندهای در تمایل به جراحی زیبایی در زنان ایرانی داشته باشد زیرا عروسک یکی از اسباببازیهای موردعلاقه دختران در دوران کودکی است. عروسکها به دلیل شکل انسانی، تأثیرگذاری فراوانی در ذهن دختربچهها دارند که با توجه به تفاوت روحیات دختران و پسران، عروسکها هرگز قادر نیستند احساساتی را که در دختران برمیانگیزند، در پسران تحریک کنند لذا عروسکها از همان دوران کودکی بالاترین نقش را در شکلدهی شخصیت دختران ایفا میکند چنانچه تصویرسازی کودکان از عروسکهای باربی و به نمایش گذاشتن تبلیغات از زنان و دختربچههایی با موهایی بلوند و بینیهای کوچک در ذهن آنها نقش میبندد و بهمرورزمان باعث نارضایتی از تصویر و تصور بدنی فرد در بزرگسالی میشود؛ بهگونهای که حاضر میشود تن و ظاهر طبیعی خود را به زیر تیغ جراحی بسپرد.
سومین دلیل گرایش به عمل بینی، عدم اعتمادبهنفس است. چنانچه شما افراد موفق زیادی را با بینیهای بزرگ میشناسید که کوچکترین اهمیتی به سایز بینیشان نمیدهند و آنقدر از عزتنفس بالایی برخوردار هستند که باوجود داشتن قدرت، ثروت و شهرت دست به چنین اقداماتی نمیزنند؛ درواقع این افراد بهاندازه کافی خود را در مرکز توجه مردم میبینند و دیگر نیازی به انجام عملهای زیبایی در خود احساس نمیکنند لذا یکی از دلایل اصلی تمایل افراد به جراحی بینی، نوع نگاه مردم درباره آنهاست؛ درحالیکه اگر فردی خود را در جایگاهی ببیند که دیگر نیاز به خودنمایی و جلبتوجه نداشته باشد، هرگز سعی نمیکند تا با تغییر در ظاهر خود نگاه مردم را به سمت خود جذب کند.
از طرف دیگر جراحیهای زیبایی در زندگی امروزه، به شیوهای عقلانی برای کسب سرمایه نمادین و حتی ابزاری برای برقراری رابطه اجتماعی با مردم تبدیلشده است. در نهایت، زنانی که تمام هویت بدنی خود را در این چارچوبهای تعریفشده تعریف میکنند، گرفتار دور باطلی از اعمال جراحی زیبایی میشوند و نهتنها به رضایت از ظاهر خویش دست پیدا نمیکنند، بلکه در نهایت دچار بیماری جسمی و ذهنی میشوند.
منبع: تبیان
انتهای پیام/4028/
انتهای پیام/