دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

عكاس آنا منتخب عكاسان خبری جشنواره فیلم فجر شد

در مراسم اهدای جوایز بخش تجلی اراده ملی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، از علی حدادی اصل عکاس خبرگزاری آنا در بخش منتخب عکاسان خبری جشنواره تقدیر شد.
کد خبر : 363758
c731e7e0-38b3-4bfd-a901-29926e730f4b.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، ابراهیم داروغه‌زاده در مراسم اهدای جوایز بخش تجلی اراده ملی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر که شامگاه دوشنبه در ایوان شمس برگزار شد، گفت: خدمت حضار گرامی هنرمندان عزیز و مسئولان حاضر در آخرین آیین سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر خیر مقدم عرض می‌کنم و میلاد باسعادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) را تبریک می‌گویم و تقارن و این رویداد پایانی با این ایام خجسته را به فال نیک می‌گیریم به نام حضرتش آغاز کردیم و به نام مقدسش به پایان می‌بریم.


وی افزود: دومین سالی است که در دوره جدید و در دولت تدبیر و امید میزبان سازمان‌ها و نهادهای مدیریتی کشور در جشنواره فیلم فجر هستیم. این رویداد که سابقه دیرینه در جشنواره فیلم فجر دارد در سال‌هایی به دلیل ناکارآمدی آن نسبت به سینما متوقف شده بود و در دو سال گذشته با رویکرد و نگاه تخصصی نهادهای مدیریتی کشور به سینما، دوباره بازویی برای رشد سینما به شمار می‌رود.


داروغه‌زاده اظهار کرد: امسال حدود ۲۰ سازمان در این رویداد حضور پیدا کردند و نکته جالب اینکه برخی از آثاری که از نگاه غیرتخصصی در جشنواره گاه با نقدهای روبرو می‌شدند در نگاه تخصصی این سازمان‌های مدیریتی ویژگی‌هایی ممتاز کسب کردند و این امر حکایت از آن دارد که نگاه سینماگر به موضوعات تخصصی‌تر و کاربردی‌تر است. این حضور مؤثر را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم هرچه بیشتر بتوانیم در این جهت گام برداریم توفیق روز افزون سینما و فعالان خدمت به کشور را از درگاه ایزد متعال خواستارم.


سادینا آبائی مدیرعامل شبکه علمی ایران، محمدرضا جوادی‌یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، زینب نصیری رئیس اداره کل سلامت شهرداری تهران، حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی‌راد معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران، محمدرضا منصوری رئیس انجمن صنفی مدیران تولید، زهرا اصلاح‌چی مدیر حوزه ریاست و ارتباطات شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی، نصرالله فروتن‌فر رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، زهرا آیت‌اللهی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اعطای جوایز روی سن حضور یافتند.


هیئت داوران وزارت ارتباطات، دو فیلم را شایسته تقدیر دانست. تندیس اول به رضا میرکریمی کارگردان و تهیه‌کننده قصر شیرین ارائه شد. تندیس دوم به علی مصفا تهیه‌کننده مسخره‌باز اهدا شد که جایزه او را علی نصیریان بازیگر پیشکسوت و بازیگر این فیلم دریافت کرد. حضور نصیریان روی سن با تشویق پرشور حاضران همراه شد. نصیریان بعد از حضور روی سن تأکید کرد این جایزه را به گفته علی مصفا به جواد مطوری طراح جلوه‌های ویژه بصری اهدا می‌کند. مطوری روی سن آمد و جایزه را از دستان نصیریان دریافت کرد. 


هیئت داوران شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی، تندیس تجلی اراده ملی را به خاطر به تصویر کشیدن قصه‌ای به لطافت زنانگی و مادرانی که در نبود خویش نیز محبت را به اطرافیانش هدیه می‌دهد و عشق و آرامش را به زندگی می‌بخشد به رضا میرکریمی کارگردان و تهیه‌کننده فیلم سینمایی قصر شیرین تقدیم کرد.


هیئت داوران معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران دو فیلم را شایسته دریافت تندیس تجلی اراده ملی دانست: تندیس تجلی اراده ملی به سعید ملکان تهیه‌کننده فیلم سینمایی غلامرضا تختی اهدا شد که نمونه‌ای از سینمای شریفی است که بدون آنکه سفارشی باشد بازنمایی موفقیت در زندگی شخصیت ملی ارائه داده و دغدغه‌های والای او را برای کمک به کودکان، اهالی شهر و محله خود نشان می‌دهد.


هیئت داوران جایزه خود را به واسطه تلاش برای انتقاد از غیاب نهادهای ملی و شهری در ایفای وظایف اجتماعی پیشگیرانه خود در قبال آسیب‌های اجتماعی از جمله کم‌توجهی به موضوع برابری تقدیم کرد به جمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم سینمایی متری شیش و نیم.


هیأت داوران بنیاد شهید و امور ایثارگران سه فیلم را به عنوان فیلم منتخب در جهت دریافت تندیس تجلی اراده ملی معرفی کردند: اولین تندیس تعلق گرفت به مهدی جعفری، کارگردان فیلم سینمای 23 نفر برای خلق یک اثر دلنشین و غرورآفرین.


هیئت داوران این سازمان جایزه برگزیده بعدی خود را به دلیل پرداخت هنرمندانه عملیات مرصاد و موضوع منافقین به محمدحسین مهدویان کارگردان ماجرای نیمروز؛ رد خون اهدا کرد. هیئت داوران این سازمان جایزه برگزیده بعدی خود را به خاطر خلق یک اثر نفس‌گیر و تأثیرگذار به نرگس آبیار برای فیلم شبی که ماه کامل شد تقدیم کرد.


هیئت داوران انجمن صنفی مدیران تولید سینما دو فیلم را به نمایندگی از مدیران تولید کشور که با سختی‌های بسیار و در شرایط سخت کارهای ماندگار خلق می‌کند، شایسته تندیس تجلی اراده ملی دانست. کامران حجازی مدیر تولید فیلم سینمایی ماجرای نیمروز؛ رد خون جایزه این بخش را دریافت کرد. جایزه دوم به کیومرث عباسی نوده مدیر تولید فیلم سینمایی غلامرضا تختی تقدیم شد.


هیئت داوران انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، سه عکاس را شایسته تقدیر به عنوان بهترین عکاسان خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر دانست: مریم کامیاب از خبرگزاری مهر، علی حدادی اصل از خبرگزاری آنا، معین باقری از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر.


سپس کلیپ قدردانی از مقام مادر که در مراسم اهدای جوایز بخش تجلی اراده ملی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر پخش شد.


مراسم با سخنرانی حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی ادامه پیدا کرد. او در سخنانی گفت: میلاد بانوی دو عالم به‌ویژه به خانم‌های محترم جمع تبریک می‌گویم. این مراسم خیلی جای سخنرانی نیست. فقط می‌خواستم یک نکته محوری را بگویم و تشکر کنم از دستگاه‌ها که نسبت به سینما حساسیت دارند و جلوه آن حضور در چنین مراسمی است.


وی افزود: نقطه کانونی این جلسه که به گفته دبیر جشنواره پیشینه داشته، مقطعی قطع شده و دوباره به جریان افتاده است، این فرمایش مقام معظم رهبری است که در دیدار با سنیماگران گفتند کلید حل مشکلات کشور در دست شما سینماگران است. این تعارف نبوده است. یک نگاه راهبردی را نمایندگی می‌کند و دستگاه‌هایی که به ظرفیت فرهنگ هنر و به ویژه سینما توجه می کنند، علاوه بر اینکه از زاویه مسئولیت اجتماعی وارد می شوند به این ظرفیت هم توجه دارند.


انتظامی تصریح کرد: ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آنها قدردانی می‌کنیم که هم جانب مسئولیت اجتماعی را نگه می‌دارند هم از این ظرفیت بی‌اطلاع نیستند. در چنین رویکردی این دستگاه‌ها هستند که باید پاسخگو باشند چقدر می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. در این رویکرد جای نقد سینما نیست. آن باید در جای خود انجام پذیرد و سینماگران قطعا استقبال می‌کنند، اما در واقع الان زمان پاسخگویی دستگاه‌هاست که ما چقدر توانسته‌ایم از این ظرفیت استفاده کنیم.


وی در پایان سخنانش اظهار کرد: شاید جمله نامناسبی که به اهالی فرهنگ گفته می‌شود این است که «ما در خدمتیم» که گویا درخواستی از آنها صورت گرفته و آنها باید کاری برای اهالی سینما انجام بدهند. اتفاقاً نگاه باید معکوس باشد، یعنی دستگاه‌ها باید متوجه این باشند که چگونه می‌توانند از ظرفیت سینما استفاده کنند و اعلام وابستگی خود به این جریان را نشان دهند. من از دستگاه‌هایی که متوجه این نکته هستند تشکر می‌کنم و امیدواریم دستگاه‌هایی که در سال‌های بعد از این ظرفیت استفاده می‌کنند و مشکلات کشور را از طریق سینما حل می‌کنند -همه دنیا مشکلات دارد، اما ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم- بیشتر شوند.


انتهای پیام/4046/ 4122/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب