دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

زنگ خطر کاهش میل به تولید برای تجارت خارجی ایران

تازه‌ترین اطلاعات منتشرشده از سوی گمرک نشان می‌دهد اگر چه تراز تجاری کشور مثبت است، کاهش قابل توجهی در واردات و صادرات کشور رخ داده است. در واقع این اعداد نشان‌دهنده کاهش تبادل تجاری ایران با جهان است.
کد خبر : 36304

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، درحالی ارزش کل تجارت ایران در 5 ماهه نخست سال جاری به 33 میلیارد و 850 میلیون دلار رسیده که از این میزان 16 میلیارد و 939 میلیون دلار مربوط به صادارت و 16 میلیارد و 911 میلیون دلار مربوط به واردات است.


در این مدت میزان واردات کشور 19.36 درصد و میزان صادرات 15.79 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. با این حال کاهش بیشتر واردات نسبت به کاهش صادرات در کنار تراز مثبت تجاری، از نکات قابل تحسین تبادل تجاری کشورمان است.


کاهش تبادل تجاری با چین


چین مهم‌ترین شریک تجاری ایران است. با این حال در 5 ماهه نخست سال جاری معامله با این کشور کاهش یافته است، به طوری که واردات از این کشور 9 درصد و صادرات به این کشور بیش از 23 درصد کمتر از سال گذشته است.


اما دلایل این اتفاق چیست و چرا روابط تجاری ایران با جهان کاهش جدی را تجربه کرده است؟


کاهش قیمت نفت بر صادرات تاثی منفی گذاشت


نایب رئیس اتاق ایران و چین درباره دلایل کاهش تبادلات تجاری این دو کشور به خبرنگار آنا گفت: عمده کالای صادارتی ما به چین، نفت، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی است که به‌دلیل کاهش قیمت این محصولات در یک‌سال اخیر، ارزش صادارت ما با این کشور کاهش یافته است.


مجید رضا حریری افزود: البته در این مدت صادارت ما به‌لحاظ وزنی تغییر آنچنانی نکرده است. ضمن اینکه به‌ دلیل رکود عمیق که در بازار ایران ایجاد شده، تولیدکننده‌ها روند فعالیت و تولید خود را کاهش داده‌اند و به همین جهت مواد اولیه کمتری را وارد کشور کرده‌اند و در نتیجه واردات ما از این کشور نیز کاهش یافت.


وی نحوه تجارت ایران با دنیا را اشتباه خواهد و افزود: متاسفانه سیستم تجارت ما غلط است و بدون بهره‌وری لازم در حال فعالیت هستیم. ما تنها از راه خام‌فروشی در حال مبادلات تجاری با دنیا هستیم، در حالی که باید با تغییر نوع نگاه و مدیریت اقتصاد کشور به‌ دنبال کسب بازارهای جهانی با روشی هدفمند باشیم.


میل به تولید کاهش یافته است


رئیس مجمع واردات نیز گفت: کاهش واردات زمانی می‌تواند یرای کشور مفید باشد که ما کالاهای مشابه تولید داخل را وارد نکنیم، اما اگر کاهش واردات به دلیل کاهش روند تولید و پیشرفت صنعت باشد، نه‌ تنها مفید نیست بلکه نشان از رکود بازار است.


محمدحسین برخوردار در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با بیان اینکه دولت رونق بازار را فدای کاهش نرخ تورم کشور کرد، افزود: متاسفانه میل به تولید در کشور کاهش یافته است و در نتیجه مواد اولیه‌ چندانی وارد کشور نمی‌شود.


به گفته او، در نتیجه این اقدام، واردات کاهش یافته و از طرف دیگر با کاهش تولید، صادرات ما نیز دچار افت شده است که برای گذار از این دوران باید منتظر بازگشت رونق به بازار باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته