۱۶/ اسفند /۱۴۰۳
سخنگوی کمیسیون انرژی خبر داد:

نیاز به ۲۵۰ میلیون لیتر بنزین در صورت ادامه روند فعلی مصرف

سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: درصورتی‌که روند فعلی مصرف بنزین در کشور ادامه پیدا کند، در سال ۱۴۰۸ روزانه به مصرف ۲۵۰ میلیون لیتر بنزین نیاز دارم.
photo_2019-02-23_15-14-26.jpg

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، احمد امیرآبادی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شب گذشته در برنامه مناظره  شبکه یک که با موضوع سهمیه‌بندی بنزین پخش شد گفت: در حال حاضر ۹۲میلیون لیتر بنزین در روز در کشور مصرف می‌شود؛ این در حالی است که با افتتاح فاز ۳ پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به تولید روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در روز دست‌یافته‌ایم و ازاین‌جهت خودکفا شده‌ایم.


وی افزود: البته پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس این است که درصورتی‌که روند فعلی مصرف بنزین در کشور ادامه پیدا کند و شرایط فعلی که برای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش خودروها، ۱۲ لیتر بنزین مصرف می‌شود، ادامه پیدا کند، در سال ۱۴۰۸ روزانه به مصرف ۲۵۰ میلیون لیتر بنزین نیاز دارم. بنابراین مجبور هستیم که هم مصرف را مدیریت کنیم و هم تکنولوژی در تولید خودرو را تغییر دهیم.


عضو هیئت‌رئیسه مجلس اذعان داشت: در موضوع مدیریت مصرف اگر سیاست‌گذاری‌ها به دنبال حل مشکل قاچاق است، باید کارت سوخت را احیا کنیم؛ اگر به دنبال کاهش مصرف سوخت هستیم باید سهمیه‌بندی را به همراه قیمت‌گذاری پیگیری کنیم؛ اگر هدف توزیع یارانه پنهان سوخت میان مردم است باید این یارانه را میان همه مردم توزیع کنیم و اگر هدف تأمین منابع مالی برای دولت است باید به دنبال سناریوهای دیگری که از افزایش قیمت‌ها دفاع می‌کنند را پیگیر باشیم.


وی گفت: آنچه مسلم است این موضوع است که چاره‌ای نداریم جز این‌که مصرف بنزین را در کشور مدیریت کنیم. در این زمینه نیز طرحی در مجلس نوشته‌شده که بر اساس آن سرانه بنزین اختصاصی به هر ایرانی روزی یک لیتر است و پیش‌بینی هزینه‌ها نیز در این زمینه انجام‌شده است.


نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز در این برنامه با تأکید بر این‌که موضوعاتی همچون بنزین باید به‌دوراز شعارهای انتخاباتی و این‌که سال آینده انتخابات مجلس برگزار می‌شود، مطرح شود گفت: درزمینهٔ هدر رفت حامل‌های انرژی در دنیا جزو ۳ کشور نخست هستیم.

گوشتیران
قالیشویی ادیب

سید علی ادیانی با اشاره به این‌که باید کارت سوخت احیا شود در مجلس مورد اجماع نمایندگان است، افزود: در این‌که الآن در مصرف داریم اسراف می‌کنیم و سرمایه کشور را هدر می‌دهیم، اختلافی نیست. ضمن این‌که چون اقتصاد انرژی با اقتصاد سیاسی ارتباط دارد، بر این اساس با مشکلاتی در این زمینه روبرو هستیم.


مهدی حیدری، استاد اقتصاد و مدیریت مالی هم در این برنامه گفت: راه‌حل بهینه کردن یارانه بنزین که تمام اقتصاددانان نیز بر آن اتفاق‌نظر دارند این است که تمام یارانه‌ها حذف شود و در عوض یارانه نقدی به مردم پرداخت شود.


وی اضافه کرد: مجموع یارانه فعلی دولت در حال حاضر ۹۰ هزار میلیارد تومان است که اگر تقسیم به جمعیت کشور کنیم، ماهانه یک‌میلیون تومان به هر نفر می‌رسد. بر این اساس باید تمام یارانه‌ها حذف و به مردم داده شود.


این استاد دانشگاه گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد دهک بالایی جامعه خودرودارند، اما کمتر از یک درصد دهک پایین جامعه دارای خودرو هستند. در این صورت اگر سهمیه بنزین را به خودرو اختصاص دهیم به‌نوعی داریم افراد ثروتمند کمک می‌کنیم و در مقابل این موضوع بی‌عدالتی به اقشار کم‌درآمد است.


سخنگوی کمیسیون انرژی نیز در ادامه با اشاره به این‌که در دولت‌های مختلف موضوع بنزین مورد جدل میان دولت و مجلس بوده است، افزود: موضوع افزایش قیمت بنزین در کمیسیون تلفیق مجلس بررسی شد و به این نتیجه رسیدیم که مردم و جامعه در شرایط کنونی طاقت افزایش قیمت را ندارند.


اسداله قره‌خانی گفت: اگر به‌صورت تدریجی و متناسب با تورم و درآمد مردم قیمت بنزین را افزایش می‌دادیم از این نظر مشکلی نبود. این در حالی است که در سال جاری طرح‌های متفاوتی در خصوص افزایش قیمت بنزین مطرح شد که با اتفاق آرا مجلس این موضوع هم در کمیسیون انرژی و هم کمیسیون تلفیق رد شد.


انتهای پیام/۴۰۸۳/


ارسال نظر