دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 بهمن 1397 - 10:37
کارشناس اقتصادی:

شیوه تخصیص یارانه ظالمانه‌ است/ سهمیه‌بندی بنزین و نظر مردم

کارشناس اقتصادی با اشاره به موافقت مردم با بحث سهمیه‌بندی بنزین گفت: در بخش سوخت یکی از ظالمانه‌ترین روش‌های تخصیص یارانه را اعمال می‌کنیم.
کد خبر : 355945
3026105.png

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی مجلس در گفتگو با برنامه پایش از ورود محموله سنگین مشروبات الکی به کشور خبر داد و گفت: در یک پرونده 1128 کانتینر قاچاق ظروف شیشه‌ای که چندی پیش هم وزیر اطلاعات و هم وزیر وقت اقتصاد ورود این 1128 کانتینر قاچاق از مبادی رسمی گمرک را نفی کردند، حکم صادرشده و علیرغم تکذیب آقایان حکم این پرونده اخیراً در شعبه دوم دادگاه تجدیدنظر استان هرمزگان صادر شده است. قاچاق 1128 کانتینر تأیید و قاچاقچیان هم محکوم‌شده‌اند.


وی افزود: در نامه‌ای که در 25 دی‌ماه به معاون اول قوه قضائیه نوشتم، نقص این حکم را یادآور شدم. در این حکم به‌رغم اینکه قاچاقچیان  اظهار کردهاند که برخی مدیران و کارمندان گمرک هم در آن پرونده نقش داشته‌اند اما متأسفانه این مدیران و کارمندان خاطی محاکمه و محکوم نشدند. این محموله ظروف شیشه بود که کالاهای آلمانی، رومانی و چک را به‌عنوان کالای چینی احراز کرده‌اند.


عضو کمیسیون حقوقی مجلس گفت: در پرونده دیگری که من در مورد آن نامه‌ای به رئیس گمرک نوشتم، ماجرا از این‌ قرار است که یک محموله سنگین مشروبات الکلی از بندر شهید رجایی ترخیص می‌شده و مبدأ آن امارات بود، این محموله قرار بود به‌صورت ترانزیت به ترکمنستان برود و از مرز سرخص خارج شود. متأسفانه این محموله نیز به‌عنوان محموله مواد غذایی احراز شده است.


مجری برنامه با اشاره به نامه نمایندگان مبنی بر اینکه این محموله شامل 2 هزار کانتینر بوده؛ در مورد نحوه شناسایی پرسید که دهقان پاسخ داد: اخیراً نیروی انتظامی بخشی از این محموله  به میزان 800 تن مشروبات الکلی را در شرق تهران کشف کرد و متوجه شدند این بخشی از همان محموله‌ای است که قرار بوده ترانزیتی از کشور خارج شود ولی در کشور مانده و استفاده‌شده است.


۷۵ درصد مردم موافق تخصیص سهمیه بنزین به هر ایرانی هستند


نظرسنجی دیشب برنامه پایش به موضوع سهمیه‌بندی بنزین و مکانیزم اجرای آن اختصاص داشت.


در سؤال این نظرسنجی از مردم پرسیده شده بود: در صورت سهمیه‌بندی بنزین، با کدام روش موافق هستید؟ دو گزینه برای پاسخگویی وجود داشت: ۱- تخصیص سهمیه به هر ایرانی ۲- تخصیص سهمیه به هر خودرو.


75.43 درصد کسانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، با گزینه اول یعنی تخصیص سهمیه به هر ایرانی و ۲۴.۵۷ درصد شرکت‌کنندگان با گزینه دوم، یعنی تخصیص سهمیه به هر خودرو موافق بودند.


ظالمانه‌ترین شیوه تخصیص یارانه را اعمال می‌کنیم


مرتضی زمانیان کارشناس اقتصادی نیز در این‌ ارتباط گفت: در بخش سوخت یکی از ظالمانه‌ترین روش‌های تخصیص یارانه را اعمال می‌کنیم، در حال حاضر ما یارانه سوخت را بین ثروتمندان تقسیم می‌کنیم. بر اساس داده‌های مرکز آمار اگر کشور را به 10 دهک تقسیم کنیم، در حال حاضر دهک دهم یعنی ثروتمندترین دهک 10 برابر از دهک یک جامعه از یارانه بنزین منتفع می‌شود.


وی افزود: حدود 57 درصد از خانوارهای ایرانی خودروی بنزین‌سوز ندارند، با اختصاص سهمیه به هر خودرو ما حدود 57 درصد از خانوارهای ایرانی را از گرفتن یارانه محروم می‌کنیم. از میان 10 درصد خانوارهای ثروتمند شهری، 86 درصدشان خودروی شخصی دارند درحالی‌که فقط 0.7 دهک فقیر روستایی خودرو دارند.


انتهای پیام/4092/4083/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب