دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 اسفند 1397 - 13:46
نفر نخست خوشنویسی کشور:

رسالت انسان شناسایی و بارورسازی استعدادهای خدادادی است

مقام نخست خوشنویسی در مسابقات قرآن دانشگاه آزاد اسلامی گفت: خداوند استعدادهای بسیاری را در هر فرد آفریده و رسالت انسان شناسایی و بارورسازی این استعدادهاست.
کد خبر : 362590
photo6010446263193022598.jpg

مریم ریحانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در شیروان، درباره سابقه و علاقه‌ خود به خوشنویسی و سبک زندگی‌اش اظهار کرد: بسیاری از اندیشمندان معتقدند علاقه به هنر ذاتی و ژنتیکی و تا حدی وراثتی است، بیراه هم نگفته‌اند، چه‌بسا دیده‌ایم در خانواده و یا قبیله‌ای به‌طور مشترک همگی به هنری خاص مثلاً موسیقی، خوشنویسی، نقاشی و ... علاقه‌مند و موفق هستند؛البته این نظریه به این معنا نیست که اگر فردی در خانواده خود خوشنویس ندارد، نمی‌تواند در این هنر موفق شود؛ بلکه این تلاش و پشتکار بوده که حرف اول را می‌زند، هرچند استعداد ذاتی بی‌تأثیر نیست؛ اما علاقه رمز موفقیت است.


مریم ریحانی

 


مقام نخست خوشنویسی مسابقات قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در بخش هنر و ادبیات کارمندان ادامه داد: در خانواده ما هم چند خوشنویس حضور دارند و از کودکی تربیت‌یافته‌اند. در جوّ خوشنویسان سبب شد این هنر با خون و افکارم عجین شود و ادامه دهم. مهم‌ترین کسانی که در ایجاد علاقه‌ام به این هنر والا نقش داشته‌اند، خواهر هنرمندم و مادر مهربانم بوده‌اند که همواره مرا برای به یادگیری بیشتر تشویق و انگیزه و هدفم را تقویت می‌کردند که از این بابت بسیار مدیون آنان هستم.


کارمند دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان با بیان اینکه خوشنویسی ورای هنر است، گفت: در مصاحبه دیگری که با موضوع خوشنویسی از این‌جانب منتشر شد، گفته بودم که خوشنویسی هنری ورای هنر است؛ چراکه در آن نه‌تنها زیبانویسی می‌آموزیم؛ بلکه ادب، اخلاق، فروتنی و منش ائمه و بزرگان نیز آموزش داده می‌شود؛ زیرا هنری سراسر روحانیت و ربوبیت است، مشق اسم خداوند و احادیث و کتابت قرآن خواسته یا ناخواسته در ضمیر ناخودآگاه‌مان تأثیرات مثبت می‌گذارد.


دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان با تأکید بر اینکه وظیفه هر هنرمند انتقال هنر به علاقه‌مندان است، بیان کرد: خوشنویسی هم مانند هر نعمتی باید زکاتش پرداخت شود و زکات آن آموزش به علاقه‌مندان است، از این‌رو سعی کرده‌ام تدریس و آموزش این هنر ارزشمند را در هر موقعیتی که باشد، ادامه بدهم از جمله دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، واحد شیروان و حتی به‌صورت آموزش از راه دور و به‌صورت فردی، زیرا هنر اگر به فرد دیگری منتقل نشود، جاودان نمی‌ماند.


وی که اشعارش را با خط خود می‌نویسد، از علاقه‌اش به ادبیات و شعر گفت و بیان کرد: شعر قریحه‌ای ذاتی است که خداوند در نهاد انسان‌ها به ودیعه می‌گذارد، بنده که خود را شاعر نمی‌دانم؛ اما هرازگاهی واژه‌های سرگردان ذهنم را نظم می‌بخشم و بر کاغذ نقش می‌نهم، همه شنیده‌ایم آنچه که از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند، ابیاتی را که به مسابقه قرآن و عترت ارسال کردم نیز بر دل داوران نشسته و مقام نخست را کسب کرده است.


ریحانی که همراه با مطالعه کتب شیمی و انجام امور هنری به کار خبر هم می‌پردازد، اظهار کرد: لازمه خبرنویسی، دقت، سرعت، صداقت و سادگی است که اگر با خمیرمایه علاقه و خستگی‌ناپذیری همراه نباشد، هرگز نمی‌توان در زمینه خبرنگاری و خبرنویسی موفق بود. از آنجایی که یکی از وظایف همکاران پرتلاش روابط عمومی ارسال اخبار از سازمان مربوط است و در کنار آن به‌روز بودن نیز از علاقه‌مندی‌هایم است، در کار خبر هم فعالیت دارم.



رئیس حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان که از رساله خود پیش‌دفاع کرده و در آستانه فارغ‌التحصیلی مدرک دکتری شیمی است در پنجمین جشنواره علمی و فناوری جهادگران استان خراسان شمالی مقام نخست را کسب کرد.


وی درباره طرح رساله دکتری خود اضافه کرد: رساله‌ام یک طرح کاربردی با رویکرد حل مشکل برای افراد مسن و خردسال با استفاده از مواد ارزان‌قیمت است به این ترتیب که از گلبرگ زعفران که امروزه پس از جداسازی پرچم آن دور ریخته می‌شود، شناساگری برای هشدار میوه‌های فاسد ساخته‌ام که اکنون در مرحله ثبت اختراع است.


ریحانی که بهترین سرگرمی خود را بازی با فرزندانش و بودن در کنار خانواده‌ می‌داند با بیان اینکه انسان از توانمندی‌های زیادی برخوردار است، گفت: هر انسانی رسالتی در زندگی خود دارد و رسالت بزرگ هر فرد شناخت «آنِ» خود است، یافتن استعداد ذاتی، قریحه خاص و توانایی ویژه هر فرد مأموریت ویژه هر انسانی در این دنیاست؛ چراکه با خودشناسی می‌توانیم به خداشناسی برسیم و به کمک توانمندی‌های اهدایی از سوی پروردگار، وظیفه انسانی خود که کمک به هم‌نوعان است را بجا آوریم. هر انسانی قابلیت‌های مختلفی دارد که با تقویت آنها می‌تواند برای رشد انسانیت بکوشد.


انتهای پیام/4103/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته