دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 ارديبهشت 1397 - 08:36
مریم ریحانی*

روزی برای دیده‌شدن

کد خبر : 280717

نام روابط عمومی را که می‌شنویم، بی‌تردید فعال‌ترین و خوش‌روترین فرد با برخورد اجتماعی شایسته در نظر ما مجسم می‌شود، کسی که به قولی یک سر و گردن از دیگران بلندتر است و نسبت به موضوعات داخلی و خارجی سازمان خود اشراف کامل دارد. بی‌شک هم همینطور است، روابط عمومی‌ها بیشتر از بین نخبگان هر سازمانی انتخاب می‌شوند زیرا باید قدرت تصمیم‌گیری سریع داشته و بتوانند مسائل را تحلیل و واکاوی کنند که این سرعت عمل و اجرا فقط از پس نابغه‌ای به نام روابط عمومی برمی‌آید.


روابط عمومی چرخ رونده و پیشانی هر ارگان و اداره‌ای است. چراکه همواره مصلحت سازمان را به صلاح شخصی خویش برتری داده و در هر لحظه و ساعتی، خود را نیروی آماده به خدمت آن اداره یا ارگان می‌داند؛ شغل روابط عمومی فقط به محل کار محدود نمی‌شود و همه بیست و چهار ساعت از شبانه روز فرد را در بر می‌گیرد.


محدوده وظایف و مسئولیت‌های روابط عمومی‌ها نه در کلام می‌گنجد و نه در یادداشت‌ها و سرمقاله‌ها، چراکه در هر رویداد و مراسمی این روابط عمومی است که یک تنه تمام اتفاقات خوش و بد آن مراسم را به گوش همگان رسانده و پس از پایان جشن‌ها و مراسم که همگی شرکت‌کنندگان سالن را ترک می‌کنند هنوز کار روابط عمومی برای انعکاس اخبار و رخداد آن مراسم ادامه دارد و حساسیت و استرس کار وی دقیقا از همین جا شروع می‌شود که اگر در درج اخبار کوچکترین اشتباهی در بیان واژه‌ها و تصاویر رخ دهد کل آن سازمان زیر سؤال رفته و تمام زحمات روابط عمومی به باد می‌رود و از او یک بی کفایت می‌سازد اما در سایر عنوان‌های شغلی اشتباه هرچقدر هم بزرگ باشد کل سازمان مورد هدف قرار نمی‌گیرد.


روابط عمومی، بخوبی آگاه است که برای بهبود روند فعالیت‌هایش، مجموعه مهارت‌ها، آموزه‌ها و مطالعات جانبی و پیش رفتن با تکنولوژی روز و مقتضیات زمان از ضروریات این حرفه است

ارتباط با خبرنگاران سایت‌ها، روزنامه‌ها و پایگاه‌های خبری گوناگون بخش دیگری از فعالیت روابط عمومی‌ها است که به استرس شغلی وی افزوده و از او یک فرد چندجانبه می‌سازد زیرا سرعت عمل، صراحت، هوشمندی و زیرکی او را برای انتشار اخبار سازمان به گونه زیبا و شایسته و صحیح می‌طلبد. رئیس هر اداره‌ای برای دیده شدن و به چشم آمدن فعالیت‌های خود به یک روابط عمومی قوی نیاز دارد تا خود را بوسیله فعالیت‌های بی‌وقفه وی فعال، کارا و شایسته نشان دهد و در بسیاری از مواقع که اشتباه یا بی‌نظمی در سیستم مدیریتی روی می‌دهد باز هم این روابط عمومی است که با درایت خود اوضاع را به حال اول بازگردانده و همه چیز را زیبا جلوه می‌دهد.


مشکلات حرفه روابط عمومی فقط به استرس ناشی از انتشار اخبار، ارتباط رو در رو با جامعه، نحوه ارتباط درون و برون سازمانی، کمبود امکانات و ... ختم نمی‌شود بلکه انتظارات گوناگون و متنوع از روابط عمومی است که سختی کار را صد چندان کرده و بطور مداوم و برای هر برنامه‌ای از او به‌عنوان پایه و رکن اصلی یاد می‌شود.


مسئول روابط عمومی، بخوبی آگاه است که مدارک دانشگاهیش برای به دوش کشیدن این مهم کافی نیست بلکه برای بهبود روند فعالیت‌هایش، مجموعه مهارت‌ها، آموزه‌ها و مطالعات جانبی و پیش رفتن با تکنولوژی روز و مقتضیات زمان از ضروریات این حرفه بوده و علاقه، ذوق و قریحه ذاتی، هوش، روحیه خستگی ناپذیری، جنگندگی، صبوری، انعطاف پذیری و سعه صدر هم می‌تواند از وی روابط عمومی نمونه بسازد آنقدر توانمند که برای او نتوان جایگزینی برگزید.


با تمام اقدامات فن‌آموزی و کسب مهارت‌های مختلف از سوی مسئول روابط عمومی‌ و وجود شخصیت اخلاقی خاص و ویژه وی، اگر به این جایگاه بصورت بایسته و شایسته نگریسته نشود او هیچ تفاوتی با یک کارمند ساده و بی‌انگیزه نخواهد داشت و در بعضی مواقع اوضاع بدتر شده و این آیینه تمام نمای اداره، شفافیت لازم برای انعکاس اخبار و رویدادهای آن ارگان را از دست داده و کدری آن ضربه به بدنه سازمان خواهد زد و خوشا به حال سازمانی که روابط عمومی همه فن حریف داشته باشد تا مدیر مجموعه با خیال آسوده به فعالیت‌های مدیریتی خود بپردازد.


رفتارهای انگیزشی فقط منحصر به پرداخت پاداش‌های نقدی و افزایش حقوق نیست بلکه تفاوت در نوع برخورد، احترام مضاعف و گستردگی قدرت عمل، خود انگیزه‌ای صد برابر بیشتر از واریز مبالغ نقدی تاثیرگذار است و یک روابط عمومی انتظاری جز این از مدیران خود ندارد. از این‌رو بها دادن‌ها و تا درجه هیات رئیسه دیدن‌ها هیچ‌یک نه از کیفیت کار وی می‌کاهد و نه سبب تخریب موقعیت روابط عمومی می‌شود چرا که روابط عمومی ابتدا ظرفیت تکریم را در خود تقویت کرده و سپس به پذیرش این شغل خطیر اقدام می‌کند و چه بهتر که برای ارتقای این جایگاه به روابط عمومی از منظر کارمند معمولی نگاه نشود بلکه این تفاوت که وی یک فرد خاص است در برخوردها و اقدامات مدیران مشهود باشد.


روز روابط عمومی فرصت مناسبی برای دیده شدن جایگاه واقعی مدیران این حوزه است؛ اگرچه به عقیده نگارنده یک روز نه کافی است و نه تمام ابعاد فعالیت روابط عمومی را نشان می‌دهد بلکه باید سالی به نام روابط عمومی انتخاب شود تا شناخت نسبت به این حرفه پراسترس و چندجانبه بیشتر شده و در کنار آن جذابیت‌های ناشی از ارتباطات گسترده آن به دید همگان برسد.


*مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته