دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 اسفند 1397 - 14:17
دبیر کل مجمع جهانی تقریب:

فلسطین بخشی از هویت ماست/ امکان تئوریزه کردن مبحث وحدت

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد که یکی از موضوعات مهم عصر حاضر تئوریزه کردن مبحث وحدت است.
کد خبر : 362312
BQ4K2781.jpg

به گزارش خبرنگار غرب آسیا و محور مقاومت خبرگزاری آنا، آیت‌الله محسن اراکی در نشست تخصصی «دیپلماسی اتحاد؛ ضرورت‌ها و راهبردها» که عصر امروز در مؤسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد گفت: در وادی وحدت سخن زیاد گفته شده و در مجمع تقریب نیز کارهای زیاده انجام‌شده، ولی یکی از موضوعات مهم در عصر حاضر تئوریزه کردن مبحث وحدت است.


دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تبیین تئوری وحدت افزود: وجود نداشتن رشته‌ای به نام و تقریب و دیپلماسی وحدت در میان رشته‌های دانشگاهی حس می‌شود و باید ایجاد شود. ما چند نوع وحدت داریم که یکی از انواع آن، وحدت با هر نوع هدف مشترک میان مجموعه‌هاست که با راهکارهای مشترک بستر وحدت را فراهم می‌کند. 


وی با بیان اینکه وحدت نباید الزاماً اسلامی باشد، تصریح کرد: «هرجا با هر کشور و هر مجموعه‌ای می‌توان هدف مشترک تعریف کرد و وارد فاز همکاری شد که این همان وحدت عام نام دارد. یکی از مبانی این اتحاد در آیات قرآن کریم مطرح شده است. به‌عنوان نمونه ما با ونزوئلا می‌توانیم وحدت تعریف کنیم و وارد گفتمان شویم، زیرا در خیلی موضوعات و راهکارها هدف مشترک و اتفاق نظر داریم. ما حتی در آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا می‌توانیم وحدت تعریف کنیم که این هدف مشترک می‌تواند سیاسی، فرهنگی و ... باشد.


آیت‌الله اراکی گفت: عمده محوری که اساس وحدت قرار می‌گیرد، منافع ماست. نوع دیگر وحدت که مهم به‌شمار می‌رود، همان هویت سیاسی است. طبق منابع اسلامی، قرآن و روایات، آنچه معیار شکل‌گیری هویت واحد محسوب می‌شود، فرمانروایی سیاسی است که به ولایت تعبیر می‌شود؛ ولایت یعنی پیوستگی و وابستگی. 


وی افزود: فرمانروایی سیاسی قاعده مهمی دارد و آن این است که شخصیت آدمی بر اساس رفتارهای ارادی شکل بگیرد. حال وحدت جامعه یعنی؟ جامعه واحد نمی‌شود مگر اینکه سرنوشت واحد پیدا کند و افراد این جامعه به هم پیوند بخورند. اگر جامعه‌ای در تکامل اجتماعی‌اش هماهنگ عمل کرد، یک شخصیت اجتماعی کلان به وجود می‌آید. وقتی افراد این جماعت فرمانروای متحد داشته باشند، فرمان وی را می‌پذیرند و این یعنی آمادگی دارند رفتار جمعی خود را با فرمانروا که همان ولایت است هماهنگ کنند. این ولایت در شاخه طولی است.


آیت‌الله اراکی گفت: یهودیانی که در مسیحیت نفوذ کردند، در تلاش هستند از خدا صرفاً یک آفریننده تصویر کنند. آنها می‌گویند کار خلقت خدا پایان یافته است و جهان طبق یک قاعده علت و معلولی کار خود را انجام می‌دهد. فقط کافی است برای عبادت، هفته‌ای یک‌بار به کلیسا بروی یا به پدر و مادرت احترام بگذاری.


وی تصریح کرد: این برداشت انحرافی از قدرت خداوند است. نگاه دیگر، همان نگاه اسلام است که خدای متعال فرمانرواست. یعنی هر حرکت در جهان آفرینش به فرمان اوست. چه فرمان اختیاری و چه تکوینی باشد. کار بزرگ رسول اکرم(ص) این بود که فرمانروایی خدا را پیاده کند و تعریف جامعه این بود که می‌خواستند خدا را بازنشسته کنند که این یک انحراف آشکار بود.


آیت‌الله اراکی تأکید کرد: نظریه جدایی دین از سیاست یعنی خدا را از فرمان عزل کردن و به او لقب خالقیت بخشیدن. فرمان متعلق به خداست و فرمانروا الهی است.


وی افزود: دوران غیبت، دوران آماده‌سازی و انتظار است که نشان می‌دهد باید خود را مهیای ظهور کنیم. وظیفه ولی فقیه آماده کردن جامعه برای همان فرمان اصیل است.


آیت‌الله اراکی با بیان اینکه وابستگی در ما روح ایجاد می‌کند، گفت: وقتی وابسته پیامبر(ص) و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) می‌شویم در ما انگیزه ایجاد می‌شود. ما وظیفه داریم از هویت واحد جامعه اسلامی حمایت و حراست کنیم. عبودیت جز وحدت راهی ندارد. هرگونه ازهم‌گسستگی در جامعه نشان می‌دهد که در هویت رخنه ایجاد شده است.


وی تصریح کرد: اینکه رژیم صهیونیستی را خطرناک می‌دانیم به‌این‌دلیل است که این رژیم باعث رخنه در هویت می‌شود و سکوت در قبال تحرکات آنها به این معناست که قبول کرده‌ایم فرمان دست آمریکاست، درحالی‌که جنگ در فلسطین نشان می‌دهد که فرمان همچنان دست خداست و نه دست امثال نتانیاهو و ترامپ.


آیت‌الله اراکی گفت: موضوع فلسطین بخشی از هویت ماست و باید از آن صیانت کنیم و باید این هویت را رشد دهیم. اسلامی که انقلاب اسلامی عرضه می‌کند، آن است که فرمان‌برداری خدا در آن عرضه می‌شود. آمریکا با هر جناحی که هویت اسلامی ما را بپذیرد، سر جنگ دارد و البته درنهایت پیروزی از آنِ خداست.


انتهای پیام/4106/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب