دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 اسفند 1397 - 04:45

رژیم پهلوی از اعلامیه‌های امام خمینی(ره) در سال 41 وحشت داشت

رژیم شاه از اعلامیه‌های پهلوی به شدت واهمه داشت و این موضوع در خاطرات شهید فضل‌الله محلاتی وجود دارد.
کد خبر : 362310
IMG10462940.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، به مناسبت شهادت آیت‌الله فضل‌الله محلاتی، نخستین نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران خاطره‌ای از وی درباره دوران مبارزه وجود دارد.


وی از پیشگامان مبارزات انقلابی بود و آشنایی دیرین خانوادگی‌شان با امام خمینی(ره) و دوستی او با حاج آقا مصطفی و همچنین سابقه همکاری‌های وی با فدائیان اسلام، پای او را زودتر از سایرین به حلقه اصلی مبارزات امام و نهضت اسلامی باز کرد.
وی در بخشی از کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است درباره وحشت رژیم پهلوی از اعلامیه‌های امام خمینی در سال 1341 می‌گوید: «در قضیه انجمن‌های ایالتی و ولایتی دستگاه حاکم آن قدر وحشت کرده بود که وقتی دولت تصویب‌نامه انجمن‌های ایالتی و ولایتی را لغو کرد، متن اعلامیه‌ای را که در مورد الغای آن تصویب‌نامه می‌خواستند در روزنامه‌ها منتشر کنند، پیش از چاپ به من دادند، من رفتم قم و آن را به امام نشان دادم».


وی ادامه داده است: «امام آن را خواندند، در حالی که روزنامه‌ها هنوز چاپ نکرده بودند، بعد تلفنی برای آقایان دیگر هم خواندند و گفتند: خوب است. دیگران هم قبول کردند، آن وقت در روزنامه‌ها اعلام شد. به این ترتیب روحانیت در این قضیه پیروز شد و آبروی دستگاه رفت».


شهید فضل‌الله محلاتی در ۱۸ تیرماه ۱۳۰۹ در خانواده‌ای متدین در شهر محلات، در حالی که پنج خواهر بزرگتر از خود داشت، به دنیا آمد، پدرش غلامحسین مهدی‌زاده و مادرش صدیقه رضایی بود. پدر وی از کسبه بازار بود (تولید و فروش فرش و بزازی) که کشاورزی هم می‌کرد.


شهیدمحلاتی اول اسفند ۱۳۶۴ با هواپیمای فوکر اف۲۷ فرندشیپ به خلبانی عبدالباقی درویش در جریان عملیات والفجر ۸، در ۲۵ کیلومتری شمال اهواز عازم جبهه‌های جنگ بود که هواپیمایشان مورد اصابت موشک دو فروند جنگنده عراقی قرار گرفت و به همراه ۵۰ سرنشین این هواپیما به شهادت رسید.


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته