دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 بهمن 1397 - 10:30
انقلاب بدون تحریف/

ماجرای مخالفت کاظم شریعتمداری با قیام مردم تبریز در سال ۵۶

شریعتمداری که آن زمان روحانی برجسته‌ای در تبریز محسوب می‌شد با قیام مردم این شهر در سال ۵۶ مخالف بود.
کد خبر : 361840
Screenshot_۲۰۱۹۰۲۱۸-۱۸۲۲۰۵_Instagram.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، مردم تبریز در ۲۹ بهمن سال ۵۶ علیه رژیم شاه قیام کردند. در این قیام واکنش کاظم شریعتمداری جالب بود.


حسن عبدیزدانی از انقلابیون تبریز در کتاب خاطرات خود که با عنوان اعدامم کنید توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است درباره واکنش شریعتمداری به قیام مردم تبریز در 29 بهمن 56 گفته است: آقاى شریعتمدارى برخلاف شهید قاضى كه اعلام كرده بود، باید انتقام شهیدان‌مان را از رژیم خون‌ریز بگیریم، مردم را به آرامش و عدم مخالفت با رژیم دعوت مى‌كرد.


او ادامه داد: ضمن اینكه رفتار شاه و عمّال او را مورد تأیید قرار نمى‌داد و حتى با ملایمت به آن‌ها اعتراض مى‌كرد. در كل، شیوه ایشان، به نعل و میخ زدن بود. 


این مبارز انقلابی در خاطرات خود آورده است: به نظر مى‌رسید كه آقاى شریعتمدارى، محمّدرضا را به‌عنوان شاه اسلام و مملكت اسلامى پذیرفته بود؛ منتها با توجه به روزنامه‌هایى كه در دست است و در بردارنده افكار و عقاید ایشان است، با ایجاد «حمام خون» مخالف بود؛ اما بعد از پیروزى شكوهمند انقلاب اسلامى، در فتنه خلق مسلمان و تحریك مردم براى قیام در برابر حكومت اسلامى دست داشت و به زعم من، این دومى بیشتر و بهتر نشان‌دهنده ماهیت فرد است.


وی افزوده است: این ماجرا ثابت مى‌كند كه اگر هم وی در آستانه پیروزى انقلاب اسلامى، پاى اعلامیه‌اى را امضاء كرده است، تنها براى همراهى با جمع بوده و برخاسته از یك باور قلبى نبوده است.


مردم تبریز در ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶ برای برگزاری مراسم چهلم شهدای قم فیلم کرده و بسیاری از زنان و مردان این شهر به شهادت می‌رسند و این ماجرا سرآغازی می‌شود که بعدها به چهلم‌های انقلاب مشهور شده و تا ۲۲ بهمن سال ۵۷ ادامه یافته و سبب سقوط نظام شاه و برقراری جمهوری اسلامی می‌شود.


انتهای پیام/4082/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته