دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
انقلاب بدون تحریف/10

عظیم‌ترین راهپیمایی انقلاب اسلامی در چه تاریخی انجام شد

بزرگ‌ترین راهپیمایی مردم ایران در زمان انقلاب اسلامی در 29 دی‌ماه سال 1357 انجام شد.
کد خبر : 353481
9090.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، 29 دی ماه سال 1357 همراه با اوج‌گیری قیام انقلابی مردم ایران بر ضد نظام شاهنشاهی، تظاهرات بزرگی در سراسر نقاط ایران و تهران صورت گرفت.


همزمان با فرار شاه در 26 دی ماه همین سال، مردم تهران و سایر شهرهای ایران به دعوت امام خمینی‌(ره) به خیابان‌ها آمدند. در این تظاهرات بزرگ که تعبیر بزرگ‌ترین راهپیمایی مردمی تاریخ ایران لقب گرفته است، مردم خواستار لغو رژیم سلطنتی و برپایی حکومت «جمهوری اسلامی» شدند.


ایشان چند روز قبل از آن در اعلامیه‌ای از  مردم برای حضور در راهپیمایی روز اربعین دعوت کرده بوده و نوشتند: «ملت بزرگ در سراسر ایران با راهپیمایی و تظاهرات خود این نظام را دفن می‌کند و مخالفت خود را با شورای سلطنت غیرقانونی اعلام می‌نماید و پشتیبانی خود را برای چندمین بار از جمهوری اسلامی اعلام می‌کند».


یکی از نکات جالب تظاهرات اربعین حسینی سال 1357  در ضدیت با رژیم شاه این بود که دیگر نیروی نظامی در برابر ملت قرار نداشت و مردم شعار بازگشت امام را سر می‌دادند و از بختیار خواستند از نخست‌وزیری استعفا دهد، ولی شاپور بختیار که از جبهه‌ ملی هم اخراج شده بود، در مصاحبه‌ای اعلام کرد، نمی‌خواهد حکومت را تحویل مردم و انقلابیون بدهد.


از ساعت ۸ صبح این روز، اقشار مختلف مردم تهران، در نقاطی مثل بازار، سید خندان، میدان خراسان، دروازه شمیران، باغ فردوس، قلهک، میدان ونک، دوراهی ‌یوسف‌آباد، فلکه‌ دوم تهران‌پارس، سی‌متری و میدان راه‌آهن، اجتماع و به‌تدریج به سمت آزادی حرکت کردند. بعد از اجتماع مردم در میدان آزادی که به ظهر انجامید، اذان ظهر گفتند و جمعیت نماز خواندند. یک قطعنامه 10 ماده‌ای هم قرائت شد.


در این بیانیه اعلام شد، اول باید حکومت سلطنتی ملغی شود. دولت بختیار هم توسط انقلابیون به رسمیت شناخته نمی‌شود. ارتش را برادران مردم خطاب کردند و در آخر خواستار تشکیل شورای انقلاب شدند. این تظاهرات، پایانی بر عمر شاهنشاهی در ایران بود.


انتهای پیام/4082/ 4122/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته