دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آذر 1397 - 09:47
انقلاب بدون تحریف/3

آخرین دولت نظامی ایران که تظاهرات میلیونی مردم را نوار می‌دانست!

دولت ازهاری که به‌عنوان آخرین دولت نظامی در ایران شناخته می‌شود، تظاهرات نظامی مردم علیه شاه را نوار می‌دانست ولی در آخر مجبور به استعفا شد.
کد خبر : 345532
635560871876289868.png

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، روزشمار انقلاب اسلامی در روزهای داغ آذر به دولت ازهاری و ارتشبد نظامی شاه رسیده است. ازهاری  10 آذر  57 بعد از اینکه دولت شریف امامی نتوانست عنان کار را در دست بگیرد و ماجرای 17 شهریور همان سال و کشتار فجیع میدان شهدا(ژاله سابق) بر خشم انقلاب افزود، به روی کار آمد و از طرف رژیم به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد.


در این روزها رژیم در چنبر هرج و مرج و نابسامانی کامل گرفتار و اعتصابات مردم که به درخواست علما و مراجع تقلید صورت گرفته بود، درآمد و باج‌هابی که شریف امامی به صورت ظاهری برای مردم در نظر گرفته بود، اصلاً جواب نداد و مردم بر انقلاب خود پافشاری بیشتری کردند.


در این روزهای آذر مدارس تعطیل و دامنه تظاهرات به دانشگاه‌ها و مدارس کشیده ‏‎ ‎‏شد و دانشجویان و دانش‌آموزان زیادی در جریان تظاهرات به شهادت رسیده‌اند و در بهشت زهرا دفن شدند. کتک‌کاری نیروهای وابسته به رژیم علیه مردم بیش از گذشته شده و بر شدت سرکوب ملت انقلابی توسط شاه افزوده شد. حسین فردوست قائم مقام ساواک و دوست قدیمی محمدرضا پهلوی در بخشی از خاطرات خود درباره وضعیت شاه می‌آورد که اعلی‌حضرت بسیار مشوش هستند و از دولت ازهاری نیز امیدی ندارد!


‎ ‎‏بعد از برقراری حکومت نظامی ارتشبد ازهاری‏‎ در سخنرانی که در مجلس شورای ملی انجام می‌دهد، در پاسخ به صدای الله‌اکبر مردم در پشت بام‌ها در ساعات بامداد می‌گوید: «اینها ‏‎ ‎‏نوار است که از روی پشت بام‌ها پخش می‌شود. ولی مردم فردا صبح ‏‎ ‎‏تظاهرات بزرگی برگزار کرده و شعار دادند: «ازهاری بیچاره، باز هم بگو نواره، نوار که پا نداره»


دولت ازهاری می‌خواست با مشتی آهنین با مردم برخورد کند و به همین خاطر بیشتر وزرای وی از نظامیان بودند و 9 وزیر نیز در کابینه وی خالی ماند و 4 وزیر دیگر نیز به صورت اسمی در صدارت بودند. سازمان‌های اداری و دولتی در اعتصاب کامل بوده و روزنامه‌ها نیز برای اینکه دولت نظامی برخی از نویسندگان را بازداشت می‌کند در اعتصاب هستند. ازهاری در اقدامی برای ظاهرسازی برخی از رجال باسابقه رژیم از جمله آزمون، نصیری و هویدا را بازداشت می‌کند!


در سویی دیگر برخی از زندانیان برای دیدار با امام‌خمینی(ره) به پاریس سفر می‌کنند و مقدمات تشکیل شورای انقلاب توسط شهید مطهری آماده می‌شود. روحانیون و مراجع تقلید در سراسر کشور مانند آیت‌الله گلپایگانی و مرعشی‌نجفی مردم و ارتشی‌ها را به اعتصاب و فرار از پادگان‌ها تشویق می‌کنند و امام نیز از پاریس در اطلاعیه‌ای سربازها را به ترک پادگان‌ها تشویق کردند.


از طرفی دیگر تظاهرات تبریز و شلیک برخی از نیروهای نظامی طرفدار حکومت شاه منجر به شهادت هفت نفر می‌شود. این جنایت‌ها و عدم کنترل کشور سبب می‌شود که ازهاری در تاریخ 28 آذر خود را به حمله قلبی زده و بعد از 15 روز کش و قوس با دربار استعفا دهد تا آخرین دولت نظامی تاریخ ایران به ثبت برسد و باب جدیدی در نظام سیاسی ایران گشوده گردد.


انتهای پیام/4082/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته