دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 اسفند 1397 - 07:20
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

مدارس مهارتی فرصتی برای برنامه‌ریزی و تربیت نسل مهارت‌آموز است

رئیس مرکز سمای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: با برقراری مدارس مهارتی، فرصت کافی برای برنامه‌ریزی عمیق‌تر و تربیت نسل مهارت‌آموز در اختیار است.
کد خبر : 361949
photo6014643678896827845.jpg

سیروس احمدی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، درباره ارزیابی خود از طرح مهارت‌آموزی در مدارس و آموزشکده‌های سما دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: طرح مهارت‌آموزی در مدارس و آموزشکده‌های سما از سال 1395 با شعار «هر دانش‌آموز یک مهارت» فعالیت خود را آغاز کرد و پلانی از وضعیت موجود ترسیم و در سه گام تدوین شد.


وی ادامه داد: در گام نخست توانمندی مقاطع مختلف تحصیلی سنجیده شد و بر همین اساس یک‌سری مهارت برای مقطع ابتدایی دخترانه و پسرانه مانند آموزش مهارت‌های زندگی از جمله آداب و معاشرت، مهارت کلامی و ... صورت پذیرفت.



مدارس مهارتی


 


معاون دانشگاه و رئیس مرکز سمای دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه اضافه کرد: گام دوم مهارت‌آموزی، آموزش سواد بر اساس تعریف یونسکو است، سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد رسانه، سواد رایانه، سواد آموزش و پرورش.


احمدی گفت: در همین راستا فعالیت‌های سواد عاطفی شامل همایش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برای نخستین‌بار در کشور، سواد ارتباطی شامل چند دوره بازارچه محبت به‌منظور برقراری ارتباط با جامعه و همنوع دوستی و کمک به بیماران، سواد مالی شامل دوره‌های کاربنیان در مدارس به منظور تهیه و تولید دست‌ساخته و عرضه آنها برای فروش به‌منظور کسب درآمد و پس‌انداز، سواد رسانه شامل دوره‌های آموزش سخنوری و ایجاد ارتباط در فضای مجازی، سواد رایانه شامل دوره‌های ICDL برای دانش‌آموزان و سواد آموزش و پرورش شامل کتب درسی مصوب آموزش و پرورش انجام شد.


وی با بیان اینکه این فعالیت‌ها به‌صورت مستمر از سال 1395 در حال اجراست و تا سال 1400 ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: سال 1400 مجدد تیم برنامه‌ریزی مرکز آموزشی و فرهنگی سما، نیازهای روز جامعه و دانش‌آموزان و دانشجویان را بررسی و در صورت نیاز تغییرات لازم به‌منظور اجرای استراتژی‌های مهارت‌آموزی را ایجاد خواهد کرد.


مدارس مهارتی


 


رئیس مرکز سمای دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه  خاطرنشان کرد: در گام سوم و گام آخر دانش‌آموزان و دانشجویان سما توانایی ایجاد کسب مهارت تخصصی در زمینه کارآفرینی و اشتغال را خواهند داشت.


احمدی بیان کرد: سما اکنون مرحله دوم و سوم را آغاز کرده و استراتژی و خط‌مشی اجرای گام چهارم نیز تدوین شده است.


وی درباره راه‌اندازی مدارس مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی و فواید و  نتایج آن به آنا گفت: 38 درصد از دانش‌آموزان دوره متوسطه در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش تحصیل می‌کنند. رشته‌های نظری و سایر مدارس فاقد دوره‌های مهارت‌آموزی هستند در صورتی‌که نیروی کار لازم برای بخش‌های صنعت و خدمات باید از هنرستان‌ها، مدارس مهارت‌محور و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای تأمین شود.


معاون دانشگاه و رئیس مرکز سمای دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با ورود به عرصه مهارتی‌کردن مدارس سما درصدد ایجاد ساختاری مناسب به‌منظور توانمندی، ارتقای سطح خودباوری، مسئولیت‌پذیری و تقویت فرهنگ تلاش و پرورش نسلی کارآفرین و اشتغالزاست.


مدارس مهارتی


 


احمدی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به‌دنبال ایجاد حلقه اتصال دانش‌آموز مهارت‌محور به دانشجوی آچار به‌دست یا به اصطلاح یقه‌آبی است، چراکه دوره کاردانی دوره نسبتاً کوتاهی برای پرورش نسل کارآفرین و اشتغالزاست؛ اما با برقراری مدارس مهارتی، فرصت کافی برای برنامه‌ریزی عمیق‌تر و تربیت نسل مهارت‌آموز در اختیار است. 


انتهای پیام/4062/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب