دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 بهمن 1397 - 11:11
در حوزه زمین‌شناسی صورت گرفت؛

ترجمه و چاپ 2 کتاب توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی

دو کتاب در زمینه زمین‌شناسی توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه ترجمه شد و به چاپ رسید.
کد خبر : 361625
IMG_20190217_113752_005.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از امیدیه، دو کتاب با عنوان‌های «مبانی روش‌های مغناطیسی در ژئوفیزیک» و «روش‌های تحلیل داده‌های لرزه‌ای در اکتشاف هیدروکربن‌ها» توسط اسدالله جوع‌عطا بیرمی عضو هیئت علمی تمام‌وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه، ترجمه و از سوی انتشارات کتاب آموزگار به چاپ رسید.


اسداله جوع‌عطا بیرمی کتاب‌ مبانی روش‌های مغناطیسی در ژئوفیزیک را در هفت فصل و کتاب روش‌های تحلیل داده‌های لرزه‌ای در اکتشاف هیدروکربن‌ها را در 14 فصل ترجمه کرد.


مبانی روش‌های مغناطیسی در ژئوفیزیک

 


وی درباره کتاب مبانی روش‌های مغناطیسی در ژئوفیزیک به آنا گفت: روش‌های مغناطیسی کاربرد گسترده‌ای در اکتشافات، مهندسی، ژئوفیزیک درون‌چاهی و ژئوفیزیک جهانی دارند و هدف این کتاب بررسی مبانی فیزیکی و ریاضیاتی این روش‌هاست بدون اینکه به حوزه کاربرد آنها پرداخته شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه افزود: این کتاب مشتمل بر هفت فصل است که در این فصول به بررسی میدان مغناطیسی، کاربرد روش‌های مغناطیسی، نظریه میدان مغناطیسی در حضور ماده مغناطیسی، میدان مغناطیسی زمین، مواد مغناطیسی و ابزارهای اندازه‌گیری میدان‌های مغناطیسی پرداخته شده است. در انتهای این کتاب پیوستی وجود دارد که نقش مهم روش‌های مغناطیسی در گسترش نظریه زمین‌ساخت صفحه‌ای را توضیح می‌دهد.


روش‌های تحلیل داده‌های لرزه‌ای در اکتشاف هیدروکربن‌ها

 


«روش‌های تحلیل داده‌های لرزه‌ای در اکتشاف هیدروکربن‌ها» عنوان دومین کتابی است که توسط اسدالله جوع‌عطا بیرمی با همکاری سیدنورالدین حسینی دیگر عضو هیئت علمی تمام‌وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه، ترجمه و از سوی انتشارات کتاب آموزگار به چاپ رسیده است.


جوع‌عطا بیرمی درباره این کتاب نیز به آنا گفت: لرزه‌نگاری از جمله روش‌های ژئوفیزیک کاربردی است که در مطالعه و اکتشاف منابع نفت و گاز گسترش زیادی یافته است. توانایی این روش تا اندازه‌ای است که بیشترین مطالعات ژئوفیزیک اکتشافی به کاوش‌های لرزه‌نگاری و به‌ویژه لرزه‌نگاری مخازن نفت و گاز اختصاص یافته است. داده‌های لرزه‌نگاری علاوه بر اینکه ابزار مناسبی برای اکتشاف نفت و گاز است، ابزار مهم و توانمندی برای توسعه میدان‌های نفت و گاز و نیز پایش تولید آنهاست.


وی افزود: با توجه به اهمیت این داده‌ها در صنایع نفت و گاز، محققان باید درک روشنی از این داده‌ها داشته باشند که این کتاب مرجع مناسبی است که خواننده را از مراحل ابتدایی و مقدماتی به مراحل تخصصی و کارشناسانه روش‌های تحلیل داده‌های لرزه‌ای در اکتشاف هیدروکربن‌ها رهنمون می‌کند. 


عضو هیئت علمی تمام‌وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه درباره مطالب مندرج در این کتاب گفت: کتاب در 14 فصل مشتمل بر مبانی زمین‌شناسی نفت، انتشار امواج لرزه‌ای، اکتشاف لرزه‌ای، شناخت نوفه‌های لرزه‌ای، پردازش داده‌های لرزه‌ای و روش‌شناسی تفسیر لرزه‌ای تنظیم شده است.


وی مطالعه این کتاب پژوهشی و کاربردی را به تمام دانشجویان، دانش‌آموختگان و محققانی که در زمینه اکتشاف نفت و گاز فعالیت دارند، توصیه کرد.


انتهای پیام/4103/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته