دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شادیانه‌های هزار ساله گیلان مخاطبان جشنواره موسیقی را به وجد آورد

در سومین شب از جشنواره موسیقی فجر اجرای گروه «گیل و دیلم» با قطعه دیلمان که شاه‌نوری بر اساس قصه دیلمان ساخته بود، شروع شد.
کد خبر : 360835
thumbnail.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از جشنواره موسیقی فجر، اجرای گروه «گیل و دیلم» با قطعه دیلمان که شاه‌نوری بر اساس قصه دیلمان ساخته بود، شروع شد. رضا شاه‌نوری، سرپرست گروه «گیل و دیلم» بعد از اجرای مقدمه دیلمان گفت: «ما امشب به نمایندگی از خطه گیلان در خدمت شما هستیم. موسیقی گیلان و دیلمان ریشه در هزار سال دارد.»


در ادامه برنامه، ترانه «آها بگو» با توجه حاضران در سالن سوره حوزه هنری مواجه شد.


شاه‌نوری بیان کرد: «موسیقی دیلمان مربوط به شرق گیلان و غرب مازندران و برگرفته از کار و مراسم حماسی و آیینی است. من هم میراث‌دار این موسیقی هستم که از 400 سال پیش سینه به سینه و نسل به نسل از اجدادم طهماسب بیگ، جعفر قلی بیگ، مهدی بیگ، شاه نور بیگ و نصرالله بیگ به من رسیده است و من هم این موسیقی را به فرزندانم منتقل کرده‌ام تا به فراموشی سپرده نشود.»


او که تجربه حضور در جشنواره­‌های دوره قبل را هم دارد، معتقد است: باید در چنین جشنواره‌هایی پیش‌کسوتان موسیقی اقوام را به جوانان معرفی کنند و آنها را تشویق کنند تا از موسیقی اقوام که برگرفته از فرهنگ خودمان است الگوبرداری کنند. زیرا ما بهترین موسیقی را داریم که برگرفته از کار و کوشش مردم این سرزمین است.


«گاش و چای»، «حیران حیران»، «دیلمان» و «رعنا» از جمله ترانه‌هایی بودند که این گروه اجرا کردند.


امید شاه‌نوری (نوازنده نقاره)، اسحاق سهرابی (خواننده)، نصرت شاه‌نوری (نوازنده دایره)، به سرپرستی محمدرضا شاه‌نوری (نوازنده کمانچه)، اعضای گروه «گیل و دیلم» در این دوره از جشنواره فجر بودند.


تنبوره 120 ساله تالشی مهمان جشنواره فجر


آرمین فریدی سرپرست گروه «کادوس» در حین اجرای موسیقی منطقه تالش گیلان، دو مهمان قدیمی‌ را به حاضران معرفی کرد و گفت: یکی از این مهمان‌ها ساز «تنبوره» تالشی است که 120 سال دارد و دیگری «لله» قدیمی‌این منطقه است.


این پژوهشگر موسیقی و نوازنده تنبوره بیان کرد: «ساز تنبوره تالشی فراموش شده بود و زمانی که به دنبال آن گشتیم به لطف مردان صد سال به بالایی که در کوه‌های تالش زندگی می‌کنند، یک ساز قدیمی‌تنبوره را که یکی از میانسالان 118 ساله حفظ کرده بود، پیدا کردیم و توانستیم نمونه‌هایی از آن را بسازیم و این ساز را احیا کنیم. خوشبختانه در حال حاضر بیش از 500 نمونه از تنبوره تالشی ساخته شده و جوانان هم نواختن آن را یاد گرفته­‌اند.


او قبل از اجرای آهنگ «بندون بندون»، توضیح داد: این آهنگ در مراسم حنابندان منطقه تالش خوانده می‌شود و گریه بسیاری از مادران را در می‌آورد زیرا مفهوم شعر به این معناست که «به مادر عروس چیزی نگید که دختر یک امشب دیگر مهمان اوست».


این اجرا با بخش اعظمی‌ از موسیقی مجلسی تالشی که در مراسم عروسی اجرا می‌شود، همچنین نی چوپانی تالشی همراه بود. آخرین ترانه­‌ای که این گروه اجرا کردند «سیا ریحون» بود و سپس مقام رقص «دوشه هوا» توسط گروه «کادوس» اجرا شد. اجراهای این گروه از خطه گیلان با استقبال خوب حاضران در سالن سوره حوزه هنری همراه شد.


به گفته فرید موسیقی منطقه تالش از شفت و فومن تا آستارا در ایران شروع می‌شود و تا مناطقی در جنوب کشور آذربایجان ادامه پیدا می‌کند.


هوشنگ حاجی بداغی (خواننده گروه)، رضا شعبان‌زاده (نوازنده دایره) به سرپرستی آرمین فریدی (نوازنده تنبوره، لله و نی تالشی) از اعضای گروه «کادوس» بودند. این گروه سابقه اجرا در کشورهایی مثل بلاروس، اوکراین و روسیه را هم دارند.


انتهای پیام/4072/4046/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب