دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 بهمن 1397 - 17:12
هژمونی واشنگتن رو به افول است؛

آغازی بر پایان رؤیای آمریکایی!

کاخ سفید دیگر مفاهیمی چون مقابله با نژادپرستی را در ظاهر نیز رعایت نمی‌کند و کارشناسان این موضوع را پایان رؤیای آمریکایی می‌دانند.
کد خبر : 360464
1.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ رؤیای آمریکایی مرده است؛ این جمله‌ای است که دونالد ترامپ در دوران کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 بارها آن را تکرار کرد و وعده داد که دوباره این رؤیا را احیا کند. در آن زمان فقر و فلاکت در برخی نقاط آمریکا بیداد می‌کرد و مناطقی چون دیترویت روزانه شاهد درگیری‌های شدید میان مردم و نیروهای پلیس بود. تعداد زیادی از سیاه‌پوستان ظرف یک سال با تیراندازی نیروهای پلیس ایالات متحده کشته شدند و سیاستمداران آمریکایی بی‌توجه به این موضوع در پی بهره‌برداری‌های سیاسی از این موضوع بودند.


باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا مشکل اصلی را مسلح بودن مردم توصیف می‌کرد؛ هیلاری کلینتون بی‌توجه به علل و ریشه‌ها با نگاهی سانتی‌مانتالیستی مردم را به مهر و محبت دعوت می‌کرد و دونالد ترامپ با نژادپرستی عریان جان نیروهای پلیس را در خطر می‌دانست.


در نهایت، ترامپ پیروز انتخابات لقب گرفت و رئیس جمهور آمریکایی شد که وعده داده بود تا دوباره رؤیای مردم آن را بسازد.


اول آمریکا


از ابتدای حضور ترامپ در انتخابات یکی از شعارهای اصلی او «اول آمریکا» و بازگشت به ناسیونالیسم اقتصادی بود. این ایده هرچند با مطالبات قشر فقیر و کم‌درآمد ایالات متحده هم‌سو می‌نمود اما به وضوح با رؤیای آمریکایی در تضاد بود و عملاً مفاهیمی چون گلوبالیسم، مبارزه با نژادپرستی و مهاجرپذیری را به حاشیه می‌راند.



او همچنین از آغاز دوران زمامداری‌اش تلاش کرد تا سیاست‌های ناسیونالیستی و ضد بشری خود را به اجرا در آورد و می‌توان گفت با توجه به احتمال انتخاب دوباره ترامپ و حمایت 50 درصدی مردم آمریکا از وی و با عنایت به نظرسنجی‌های معتبر، رؤیای آمریکایی دیگر حتی میان مردم این کشور هم طرفدار ندارد.


کامالا هریس، دادستان سابق و سناتور فعلی ایالت کالیفرنیا در سخنرانی خود به منظور اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا در این خصوص گفت: ترامپ با دروغ‌گویی و اتخاذ سیاست‌هایی برخلاف دموکراسی و حقوق بشر چهره آمریکا را در جهان ویران کرده و باید این چهره را دوباره با «بیان حقیقت» مرمت کرد.


این سناتور دموکرات مشکلات آمریکا را چنین برشمرد: موضع آمریکا در جهان هرگز تا این حد ضعیف نبوده است. ارزش‌های دموکراتیک در سراسر جهان هدف حمله قرار دارد، استبداد و خودکامگی به نهایت رسیده، نژادپرستی رواج یافته، با مهاجران به بدترین شکل رفتار می‌شود و قدرت‌های خارجی به کاخ سفید نفوذ کرده‌اند.


جدا کردن فرزندان مهاجران از والدین آن‌ها و همچنین مسئله ساخت دیوار مکزیک از دیگر موضوعات مورد اشاره این نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.


چشم‌انداز آینده


جهان به سوی افراطی شدن پیش می‌رود و در بسیاری از نقاط جهان از آسیا گرفته تا اروپا کشورها درگیر این پدیده شوم هستند. ملی‌گرایی و پوپولیسم جایگزین جهانی‌شدن شده و در آینده نیز چشم‌اندازی برای منزوی شدن این ایدئولوژی‌های افراطی مشاهده نمی‌شود.


مرتضی مکی، کارشناس مسائل آمریکا و اروپا در این خصوص می‌گوید: رشد پدیده افراطی‌گری در جهان بسیار سریع بوده و ما در تمام جهان شاهد ظهور احزاب و رهبران افراطی هستیم. در آسیا دولت‌هایی مثل میانمار و فیلیپین، در اروپا کشورهایی چون مجارستان و ایتالیا و در آمریکای شمالی و جنوبی ایالات متحده و برزیل درگیر این مسئله بوده‌اند.


او آینده آمریکا را با توجه به روش‌های پوپولیستی ترامپ پیش‌بینی‌ناپذیر توصیف و اضافه می‌کند: انتخابات آینده آمریکا بسیار حائز اهمیت است و تصور می‌کنم کاندیداهای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه مانند انتخابات گذشته آراء بسیار نزدیکی کسب کنند.


این کارشناس مسائل آمریکا معتقد است تنها راهی که دموکرات‌ها می‌توانند به قدرت بازگردند، انتخاب کاندیدایی است که بتواند در برابر رفتارهای پوپولیستی ترامپ، مانند خود او عمل کند و به این ترتیب مانع از رأی‌آوری دوباره او شود.


انتخابات تأثیرگذار


رؤیای آمریکایی محدود به جغرافیا نبوده و بسیاری از کشورهای اروپایی نیز همان رؤیا را با نام ارزش‌های اروپایی مطرح می‌کنند.


سیدنادر نوربخش، کارشناس مسائل اروپا آینده این ارزش‌های اروپایی و کل اتحادیه اروپا را وابسته به انتخابات آتی پارلمان اروپا می‌داند و می‌گوید: این انتخاباتی است که افراطیون با تمام توان به میدان آمده‌اند و رهبران راست افراطی اروپا از جمله اوربان، سالوینی و مارین لوپن تمام توان خود را برای پیروزی در این انتخابات به کار بسته‌اند.


او در مقابل این افراطیون، مکرون را نماینده طرفداران اتحادیه و جهانی‌شدن می‌خواند و تصریح می‌کند: طرفداران اتحادیه اروپا با محوریت مکرون عیار واقعی خود را در این انتخابات خواهند سنجید و در هر طرفی که در انتخابات پارلمان اروپا به پیروزی برسد آینده ایدئولوژیک قاره سبز را تعیین خواهد کرد.


انتهای پیام/4106/4095/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته