دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 بهمن 1397 - 13:37
با توسل به‌زور و ارعاب؛

عربستان و امارات مخالفان منطقه‌ای خود را ساکت می‌کنند

استاد دانشگاه لندن در مقاله‌ای تصریح کرد که حاکمان سعودی و اماراتی با توسل به‌زور در داخل و جنگ در کشورهای منطقه اقدام به سرکوب افکار غیرهمسو کرده‌اند.
کد خبر : 360368
15.5.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از میدل ایست آی، آندریاس کریگ استاد دانشگاه در لندن طی مقاله‌ای در این وب‌سایت خبری-تحلیلی از توطئه مشترک حاکمان عربستان و امارات برای سرکوب هرگونه اندیشه غیرهمسو در منطقه پرده برداشت.


وی اذعان کرد دو نیروی ضدانقلاب در منطقه شکل‌گرفته‌اند که همانا امارات عربی متحده و عربستان سعودی هستند که توسط دو ولیعهد به نام محمد بن زاید و محمد بن سلمان اداره و خط‌دهی می‌شوند.


کریگ افزود تنها واکنش این دو ولیعهد به ایده‌های آزادیخواهان اجتماعی–سیاسی در جهان عرب، تحکیم قدرت حاکم کشورهای خود در منطقه است.


وی ادامه داد که با شروع گسترده فعالیت‌های جامعه مدنی و در پی آن، تظاهرات مردمی در کشورهای منطقه در سال‌های 2010 تا 2011 این دو ولیعهد خود را به‌عنوان طلبکار و خونخواه در مقابل مفاهیم جدیدی که در جهان عرب بروز یافته است قرار داده‌اند.


کریگ افزود مبارزه این دو برای بازگرداندن اوضاع به دوره قبل از بحران در منطقه منحصر به قلمرو کشورهایشان نمی‌شود و آن‌ها تحمل هیچ‌گونه صدای غیرهمسو در دیگر کشورهای منطقه را نیز ندارند.


وی تصریح کرد برای حاکمان ابوظبی و ریاض تفکر فضای همگانی نامحدود که بتواند هر وضعیت سیاسی-اجتماعی را زیر سؤال ببرد چیزی به‌غیراز کابوس نیست. برای این دو ولیعهد، واگذار کردن کنترل بر حتی یک اینچ از فضای مباحثه‌ای عمومی چه مجازی چه غیرمجازی به معنای تضعیف بسیاری از مبانی و اصولی است که حکومت پلیسی آن‌ها بر آن بناشده‌اند.


در 2011 محمد بن زاید دست به بازداشت گسترده فعالان سیاسی و اسلام‌گرا زد. وی بعداً با کمک نظامی به عملیات ناتو در لیبی به سیاست کنترل میزان تخریب روی آورد تا در فضای بعد از انقلاب‌ها کنشگران اسلام‌گرا و سکولار سهم یکسان از قدرت نداشته باشند. وی همین سیاست را در یمن نیز دنبال کرد.


در این هنگام محمد بن سلمان وارد بازی شد و در سال 2016 به فعالان جامعه مدنی در عربستان یورش برد. با تأسی از اقدامات محمد بن زاید، این بار ولیعهد سعودی نه‌تنها مخالفان سیاسی که در زندان یا تبعید بودند را هدف قرارداد بلکه رهبران و فعالان عقیدتی را هم از دم تیغ گذراند.


زنانی که به‌صورت مجازی در جنبش برداشتن موانع از رانندگی بانوان در عربستان نقش داشتند توسط محمد بن سلمان به زندان افتادند و بسیاری از ادیبان مذهبی که مراسم غیرسیاسی خود را در فضای مجازی نشر داده بودند نیز راهی زندان شدند.


این دو حاکم مطلق نه تنها در کر و کور کردن جامعه مدنی در عربستان و امارات موفق بودند بلکه قدرت‌طلبی خود را به مخالفان این‌گونه حکومت‌های خودکامه در دیگر کشورهای منطقه نیز نشان دادند.


انتهای پیام/4106/4124/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته