دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 بهمن 1397 - 08:00
الهام فخاری در گفتگو با آنا:

شهرداری تهران هرچه زودتر طرح زیست ‌شبانه را ضابطه‌مند کند

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: طرح زیست‌ شبانه یکی از موارد ضروری است که از شهرداری تهران می‌خواهیم هرچه زودتر آن را ضابطه‌مند کند.
کد خبر : 359008
13970709001052_Test_PhotoN.jpg

الهام فخاری در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص اهمیت ساماندهی طرح زیست شبانه اظهار کرد: بعضی از اتفاق‌ها خودبه‌خود در شهرداری پیش می‌رود و در صورتی‌که برای آن برنامه، لایحه یا آئین‌نامه نداشته باشیم از کنترل خارج می‌شود.


وی با بیان این‌که طرح زیست‌ شبانه از موارد ضروری است که از شهرداری می‌خواهیم هرچه زودتر آن را ضابطه‌مند کند، افزود: این طرح نه تنها می‌بایست در بخش‌ها، محورها و یا محدوده‌های مشخصی از شهر ایجاد شود، بلکه حقوق اجتماعی، اقتصادی، صنفی و شهروندی همه شهر نیز باید در نظر گرفته شود تا آرامش ساکنان  به‌هم نریخته و در عین‌ حال بتواند ارزش افزوده‌ای هم برای شهر داشته باشد.


رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ضمن اشاره به این مطلب که منظور از ارزش افزوده صرفاً اقتصادی نبوده و به‌ معنی ارزش اجتماعی است، گفت: برای نمونه در ایام ماه مبارک رمضان و ایام محرم و صفر، آئین‌های سوگواری یا آئین‌های نیایش مردم که به‌سمت شب می‌رود در واقع ارزشی معنوی و فرهنگی را بازتولید می‌کند.


عضو شورای اسلامی شهر تهران اذعان کرد: بعضی از مناطق سعی کردند به‌نوعی طرح زیست شبانه را سروسامان دهند، ولی چون قانون و قاعده‌ای برای آن وجود ندارد ما با وضعیت کنونی مواجه هستیم.


فخاری تصریح کرد: لایحه‌ طرح زیست‌ شبانه هر چه سریع‌تر باید مرجع صدور مجوز، تعیین محورها، گذرگاه‌ها یا فضاهای شهری به‌همراه ضوابط آن را مشخص کند تا افرادی که علاقه‌مند به فعالیت اقتصادی یا ارائه خدمات در شب هستند بتوانند در چارچوب مشخصی اقدام به فعالیت کنند.


وی در پایان با بیان این‌که چنین رویدادهای شهری نباید صرفاً به‌سمت ابعاد اقتصادی و یا تجاری پیش رود، گفت: طرح زیست شبانه می‌بایست به‌عنوان یک کنش و واکنش اجتماعی نگاه شود تا بتواند به بهبود حس اجتماعی جامعه کمک کند و با استفاده از ظرفیت‌های مناطق به‌ویژه در شب‌های گرم سال با توجه به آئین‌های سنتی و ارزش‌های فرهنگی به انسجام اجتماعی محلی کمک کند.


گفتنی است در جلسه صد و بیست و دوم شورای اسلامی شهر تهران مقرر شد تا شهرداری لایحه زیست شبانه را ظرف مدت سه ماه به شورا ارائه کند و در برنامه‌ای کوتاه مدت این طرح را به‌صورت آزمایشی از اوایل اردیبهشت ماه به اجرا درآورد.


انتهای پیام/4105/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته