دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 بهمن 1397 - 12:59
نماینده مردم جوانرود در مجلس:

چرا مقالات علمی منجر به تولید ثروت در کشور نشده است؟

نماینده مردم جوانرود در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر علوم گفت: چرا مقالات علمی منجر به تولید ثروت در کشور نشده است؟
کد خبر : 358482
201606102764877654.jpg

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، شهاب نادری در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در سؤالی از منصور غلامی مبنی براینکه چرا دانشگاه‌های کشور رتبه جهانی ندارند، خطاب به وزیر علوم گفت: چرا در انجام وظایف حوزه کاری خود درمانده‌اید؟ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نقش خود را در دیپلماسی علمی در کشورهای همسایه به خوبی ایفا نمی‌کند. در شرایط فعلی حضور بخش‌های علمی کشور، سرمایه‌های دانشگاهی و پایگاه‌های علمی در منطقه اهمیت زیادی دارد.


وی افزود: چنین به نظر می‌رسد وزارت علوم، در حوزه بین‌الملل فاقد برنامه در کشورهای منطقه است و راه برای فعالیت و پر کردن فضای علمی و منطقه‌ای ملت‌های منطقه در اختیار کشورهای غربی و کشورهای منطقه ای رقیب است. تمام فرصت‌های دیپلماسی علمی و فرهنگی نصیب رقبا و تهدیدکنندگان جبهه علمی و فرهنگی ایران است. لذا جا دارد از وزیر پرسیده شود که چرا نسبت به این فرصت سوزی فاقد اقدام مؤثر بوده است.


نماینده مردم پاوه و جوانرود اظهار کرد: حضور آموزش عالی در بخش‌های عربی و کردی در کشور عراق ضعیف است به طوری که این مناطق عرصه فعالیت گسترده دانشگاهی آمریکایی و اروپایی شده است. سطح فعالیت این دانشگاه‌ها با فعالیت‌های ما قابل قیاس نیست و زیان‌های زیادی برای کشور به همراه دارد. لذا وزارت علوم فعالیت‌های خود در این زمینه را بیان کند.


وی اضافه کرد: چرا در زمینه راه اندازی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در کشورهای همسایه کاری انجام نمی‌دهید؟ عدم وجود برنامه و سیاست‌های کلان پژوهشی و آموزشی در چارچوب اسناد بالادستی و اقتصاد مقاومتی در وزارت علوم دیده می‌شود.


نادری گفت: از جمله ایرادهای وزارت علوم عدم اجرای پژوهش‌های کلان تحت نظارت شورای عطف، عدم توجه به آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارتی و عدم تعیین تکلیف حق التدریسان فنی و حرفه‌ای، بی‌توجهی به آموزش در دانشگاه و توسعه رشته‌های میان رشته‌ای و ضعف مدیریتی شدید و نظارت وزیر بر انتصابات در دانشگاه‌های کشور و عدم حمایت از دانشجویان دکترا و عدم حمایت مالی از پایان نامه های دکترا و مقابله با مدرک‌فروشی است.


نماینده پاوه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما از لحاظ علمی رتبه قابل قبولی داریم اما در اشتغال رتبه خوبی نداریم چرا مقالات علمی منجر به تولید ثروت در کشور نشده است؟


نادری اضافه کرد: چرا نباید دانشگاه رتبه زیر 300 داشته باشیم در حالی که کشورهای ضعیف منطقه ما رتبه 100 دارند. چرا ما نباید بعد از چهار دهه از انقلاب اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامی در مناطق اهل سنت کرمانشاه داشته باشیم. در بحث بودجه دانشگاه مذاهب از 18 میلیارد به 11 میلیارد تقلیل پیدا کرد چه اقدامی کردید؟ البته دانشگاه تقریب مذاهب حاصل هوشمندی مقام معظم رهبری جهت تقریب و وحدت میان مذاهب اسلامی است. لذا شعبه‌های از آن در مناطق اهل سنت ضروری است.


نادری در نهایت از پاسخ‌های وزیر علوم قانع نشد و علی مطهری آن را به رأی نمایندگان گذاشت که نمایندگان از پاسخ‌های منصور غلامی قانع شدند.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب