دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پورمتین در گفتگو با آنا:

سوءاستفاده صادرکنندگان و واردکنندگان از عدم تمرکز اطلاعات بانکی

یک کارشناس اقتصادی گفت: متأسفانه صادرکنندگان و واردکنندگان از متمرکز نبودن اطلاعات آنها در بانک‌های مختلف کشور سوءاستفاده می‌کنند.
کد خبر : 358290

اصغر پورمتین در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصاد کلان گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه بانک مرکزی اطلاعات متمرکزی از صادرکنندگان و واردکنندگان کالا به کشور ندارد، گفت: متأسفانه هر دو قشر صادرکننده و واردکننده از متمرکز نبودن اطلاعات بانکی آنها در بانک‌های مختلف کشور سوءاستفاده می‌کنند و با بهره بردن از نوسانات ارزی، سودهای کلانی را به جیب می‌زنند.


وی با بیان اینکه در حقیقت 60 درصد از صادرکنندگان کالا متأثر از تحریم نمی‌توانند ارز صادراتی را وارد کشور کنند،گفت: به‌جرئت می‌توان به این نکته مهم اشاره کرد که 20 درصد از صادرکنندگان کالا حاضر به فروش ارز صادراتی خود به قیمت دستوری دولت و بانک مرکزی نیستند.


این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بسیاری از صادرکنندگان تمایل دارند که ارز صادراتی خود را در بازار آزاد به‌فروش برسانند، گفت: این عده از افراد می‌خواهند با فروش ارز صادراتی در بازار به‌نوعی بانک مرکزی و دولت را دور بزنند که تقریباً تعداد آنها به 20 درصد از کل صادرکنندگان کشور می‌رسد.


پورمتین اضافه کرد: بسیاری از واردکنندگان در داخل کشور ریال می‌دهند و ارز می‌گیرند اما در قبال این تبادل هیچ‌گونه کالایی به کشور وارد نکرده و ارز گرفته شده را به خارج از کشور منتقل می‌کنند.


وی تصریح کرد: بعضی از صادرکنندگان ارز حاصل از کالای صادراتی خود را بدون اینکه به داخل کشور وارد کنند در همان کشوری که کالا را فروخته‌اند تبدیل به کالا کرده و کالای خریداری شده را به کشور وارد می‌کنند که مابه‌التفاوت نرخ ارزی که برای کالای جدید داده‌اند موجب سود این قشر از افراد می‌شود.


این کارشناس اقتصادی افزود: حوزه صادرات و واردات کشور نیازمند یک نظارت دقیق و سیستمی به‌منظور مقابله با وقوع تخلف‌های احتمالی است ولی متأسفانه در شرایط کنونی که شاهد نوسانات ارزی شدیدی در بازار هستیم بسیاری از صادرکنندگان و واردکنندگان از تلاطم‌های ارزی سوءاستفاده‌ کرده و کسب سود می‌کنند.


انتهای پیام/4094/4083/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته