دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
لاهوتی در گفتگو با آنا؛

ضرورت ایجاد کانال مالی بین ایران و سوریه

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در شرایط تحریم باید کانال مالی برای انجام مبادلات بانکی بین بانک‌های ایرانی و سوری راه‌اندازی شود.
کد خبر : 355551
لاهوتی.jpg

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصاد کلان گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با بیان اینکه در شرایط تحریم باید کانال مالی برای انجام مبادلات بانکی بین بانک‌های ایرانی و سوری راه‌اندازی شود گفت: با توجه به اینکه ایران حمایت‌های ویژه‌ای از سوریه در زمان جنگ کرده است و روابط سیاسی دو کشور بسیار مناسب و خوب است به نظر می‌رسد با ایجاد توافقی بین ایران و سوریه مبنی بر کاهش میزان تعرفه واردات کالاهای ایرانی به سوریه در مسیری گام برداریم تا شاهد حضور پررنگ کالاهای ایرانی در سوریه باشیم.


محمد لاهوتی گفت: در حقیقت دولت ایران باید روابط تجاری خود با سوریه را با اجرای راهکارهای عملیاتی گسترده‌تر کند.


وی افزود: بانک‌های ایرانی باید در صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی برای حضور شرکت‌های ایرانی در مناقصه‌های مختلف همچون ساخت‌وسازها در سوریه شرایط را تسهیل کنند.


رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت کشور هم باید در قوی کردن سیستم حمل‌ونقل و لجستیک ایران به‌منظور انجام مبادلات تجاری با سوریه گام‌های مؤثری بردارد.


لاهوتی گفت: متأسفانه سیستم حمل‌ونقل و لجستیک ایران بسیار فرسوده است اما کشورهایی همچون ترکیه و روسیه که از سیستم‌های حمل‌ونقل قوی‌تری برخوردار هستند در زمینهٔ مبادلات تجاری با سوریه موفق‌تر از ایران بوده‌اند.


وی با اشاره به وجود مشکل تحریم برای ایران به‌منظور انجام مبادلات تجاری با سوریه گفت: ترکیه و روسیه مشکل تحریم را ندارند و به‌راحتی می‌توانند مبادلات تجاری و بانکی خود را با سوریه انجام دهند. از طرفی دیگر ترکیه با توجه به برخورداری از مرز مشترک با سوریه نیازمند استفاده از حمل‌ونقل لجستیک نیست و همین موضوع می‌تواند یک عامل مثبت و سازنده برای ترکیه محسوب شود.


انتهای پیام/4094/۴۰۸۳/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته