دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 بهمن 1397 - 16:55
شنبه‌زاده:

7 اثر معنوی ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: هفت پرونده آثار ناملموس و معنوی استان ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شد.
کد خبر : 358216
048.jpg

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری آنا از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام، عبدالمالک شنبه‌زاده اظهار کرد: چهار پرونده با عنوان‌های مهارت ساخت مشک‌آب، برداشت سنتی سقز، مهارت ساخت داس و داسیلگ و مهارت ساخت آسیاب‌دستی یا دس‌هه  به‌صورت منطقه‌ای و مشرک با استان‌های کرمانشاه و کردستان ثبت معنوی شد.


وی افزود: سه پرونده  با عنوان تهیه شیرینی محلی بژی برساق، ترخینه و مهارت ساخت چیت به نام استان ایلام با حضور مدیرکل ثبت کارشناسان ثبت معنوی تهیه و در فهرست آثار ناملموس ملی ثبت شد.


شنبه‌زاده یادآور شد: ۱۵ قلم شی‌ء تاریخی و نفیس استان ایلام نیز در موزه ملی تهران به نمایش گذاشته شده و پنج اثر تاریخی نفیس و کم‌نظیر نیز در فهرست آثار ملی منقول کشور امسال به ثبت رسیده است.


وی اضافه کرد: این آثار شامل پنج گچبری متعلق به سطح دیوارها و قوس‌های ورودی بنای موسوم به مسجد شهر تاریخی سیمره و دارای نقوش گیاهی و گچبری دیواری مربوط به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی است که بسیار ارزشمند و نفیس هستند.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام بیان کرد: وجود شهرهای تاریخی، قلعه‌ها، تپه‌های باستانی، سنگ نوشته‌ها، کاخ‌ها، آتشکده‌ها و تنگه‌های تاریخی در استان ایلام از تاریخ و تمدن دیرپای این سرزمین حکایت دارد.


استان ایلام بخشی از تمدن عیلام باستان بوده که در هزاره سوم پیش از میلاد به‌وجود آمده  و یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی دارد که بیش از ۷۵۰ اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.


انتهای پیام/4117/4062/


انتهای پیام/

برچسب ها: کردستان کرمانشاه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته