دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 بهمن 1397 - 04:45
انقلاب بدون تحریف/14

نخستین استعفای یک مقام رسمی پهلوی که به امام خمینی(ره) تقدیم کرد

شهردار تهران در زمان پهلوی نخستین فرد رسمی بود که استعفای خود را به امام خمینی(ره) تقدیم کرد.
کد خبر : 357818
220px-Javad_Shahrestan_-_Minister_of_Roads.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، امام خمینی(ره) در پاریس هم بیانیه‌ای صادر و اعلام کردند هر فردی از سردمداران نظام شاه که قصد دارند از این رژیم جدا شوند باید استعفا دهند.


در همین چارچوب تقریبا نخستین کسی که برای ملاقات با امام خمینی(ره) استعفا داد، جلال تهرانی بود، البته وی در آن زمان رئیس شورای سلطنت بود و مسئولی محسوب نمی‌شد که از بدنه نظام شاه بخواهد جدا شود.


از سویی دیگر در ادامه اعتراض‌های مردمی برای انقلاب اسلامی علاوه بر تجمعات مردم در شهرهای مختلف، صبح امروز خانواده‌های افسران، همافران و درجه‌داران نیروی هوایی در اعتراض به دستگیری افسران و همافران در کانون وکلای تهران اجتماع کردند. در مرکز پایتخت، دانشگاه تهران به یکی از اصلی‌ترین کانون‌های انقلاب تبدیل شده و علاوه بر اساتید و دانشجویان، بسیاری از مردم هم در این محل تجمع می‌کنند.


نخستین فردی که از سران رژیم شاه بود و از مقام خود استعفا داده و با امام خمینی(ره) در مدرسه رفاه دیدار کرد، جواد شهرستانی شهردار وقت تهران بود. وی بعد از دستگیری نیک‌پی توسط خود شاه به جرم فساد به این کار گمارده شده بود. وی استعفای خود را اعلام کرده و امام خمینی(ره) هم بلافاصله وی را دوباره در این مسند قرار می‌دهد.


سیدجواد شهرستانی  متولد ۱۳۰۳ در مشهد و مهندس دانش‌آموخته دانشکده فنی دانشگاه تهران بود که در دوران پیش از انقلاب اسلامی مسئولیت‌هایی همچون وزارت راه و ترابری، شهرداری تهران، شهرداری مشهد و استانداری کرمانشاه را برعهده داشت.


وی در تاریخ شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۵۷ تقاضای ملاقات با امام(ره) را کرده بود و پس از استعفای شهرستانی، امام خمینی(ره) با او گفتگو و او را مأمور اداره شهرداری کرد. جواد شهرستانی در این دیدار گفته است، بنا بر خواست اکثریت ملت ایران و تصمیم قاطع ملت، شما رهبر انقلابی هستید که به برکت اسلام به پیروزی خواهد رسید و از آنجا که دولت فعلی غیرقانونی است و این غیرقانونی بودن از سوی ملت ایران و شخص امام مکرراً بازگو شده‌ است، من از سمت خود به‌عنوان شهردار تهران استعفا می‌دهم.


وی سپس استعفانامه خود را که بر اساس همین جملات تنظیم شده بود، تسلیم امام خمینی(ره) کرد و دوباره مأمور شهرداری تهران شد.


وی در 18 تیر سال 1395 در مشهد درگذشت.


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته