دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 بهمن 1397 - 12:15
با موافقت نمایندگان مجلس؛

وزارت راه و شهرسازی موظف به تهیه نقشه گسل‌ها شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را موظف به تهیه نقشه حریم گسل‌ها کردند.
کد خبر : 357700
_MID0013.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز مجلس و در جریان بررسی لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور با الحاق یک بند به ماده 14 آن موافقت کردند.


در این بند الحاقی آمده است؛


 وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی موظف است:


1- نقشه حریم گسل‌ها را با اولویت کلانشهرها به همراه ضوابط ساخت و ساز در حریم گسل‌ها را تهیه کنند.


2- نقشه‌های پهنه‌بندی خطر زلزله، خطرپذیری ریسک، لحظه‌ای در سطح ملی و استانی و شهری تهیه، تصویب و نقشه‌های طرح‌های تفصیلی شهری را بر آن اساس مورد بازبینی قرار دهد.


3- سامانه پاسخ سریع زلزله را از طریق توسعه شبکه ملی شتاب نگری کشور در کلانشهرها راه‌اندازی کند.


4- زون‌های با فروریزش و فرونشست با در نظر گرفتن اثرات قنوات، گودبرداری، حفاری های زیر سطحی و مواردی از این قبیل در حوزه های شهری و در مسیر سامانه‌های حمل و نقل جاده ای، ریلی و در فرودگاه ها و بنادر تعیین و تمهیدات مهندسی در خصوص مقابله با فروریزش های شهری و فرو نشست زمین را با هدف تدوین ضوابط آئین نامه های مرتبط تعیین کنند.


5- ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه با کاربری‌های مختلف با اولویت‌بندی شهرها در برابر آتش سوزی، زلزله، فرونشست و فرو ریزش زمین انجام دهد.


6- ارزیابی آسیب‌پذیری با اولویت‌بندی نشانه‌های حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای را از طریق خطر زلزله، فرونشست و فرو ریزش زمین با هدف شروع اقدامات اجرایی ارتقاء تاب آوری را انجام دهد.


7- با همکاری وزارت نفت، نیرو و مخابرات قرارگیری شریان‌های حیاتی و مجموعه‌های مرتبط به سازمان‌های دولتی و شرکت‌ها در حریم گسل‌ها و زون‌های با خطر زلزله و فرو نشست و فرو ریزش زمین ارزیابی کنند و موارد را جهت شروع اقدامات اجرایی ارائه کند.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته