دانشگاه امام خمینی(ره)؛ تنها مرجع رسمی تربیت دانشجویان غیرایرانی
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا-علیرضا محمدی؛ در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قصد داریم با دستاوردهای دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) آشنا شویم.
لایحهٔ تأسیس یک دانشگاه بینالمللی اسلامی در دیماه سال 1362، در مجلس شورای اسلامی ایران به تصویب رسید و این دانشگاه با نام «دانشگاه بینالمللی قدس» آغاز به کار کرد.
در سال 1370 این دانشگاه با مجتمع آموزش عالی دهخدا ادغام شد و با نام «دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)» فعالیت رسمی خود را بهصورت یک دانشگاه جامع آغاز کرد و اساسنامه دانشگاه نیز در تیرماه سال 1377 در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
ارکان دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) شامل هیئت امنا، رئیس دانشگاه و شورای دانشگاه است که اعضای هیئت امنای دانشگاه را رئیس جمهور به عنوان رئیس، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان نایبرئیس و 6 تا هشت نفر از وزیران، نمایندگان مجلس و سایر شخصیتهای برجسته علمی و کشوری و همچنین استاندار قزوین تشکیل میدهند.
با گذشت نزدیک به چهار دهه از فعالیتهای چشمگیر دانشگاه در عرصههای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، در سایه توجه ویژه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) آبروی نظام است»، این دانشگاه در مسیر ارتقا و تحول قرار دارد.
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) مولود انقلاب اسلامی است
سیدابوالحسن نائینی رئیس دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: این دانشگاه از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی شاخص و نمونه کشور است که باید آن را دستاورد انقلاب اسلامی و مولود مبارک آن دانست.
وی افزود: این دانشگاه که به نام مقدس بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) مزین است، در سایه اراده و تلاش خالصانه مسئولان آن میکوشد ضمن کمک به گسترش تحصیلات آموزش عالی در ایران به تربیت متخصصان متعهد برای خودکفایی علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی و جهان پرعظمت اسلام بپردازد و بر پایهٔ یک رسالت جهانی به موازات نشر علوم، فنون و ترویج معارف اصیل اسلامی در سطح بینالمللی زمینههای لازم را برای توسعه تحقیقات و نوآوری در ایران و انتقال آن به کشورهای اسلامی فراهم آورد.
نائینی بیان کرد: دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) با مساحت بیش از 100 هکتار دارای یک سایت 76 هکتاری برای ساختمانهای آموزشی، پژوهشی و اداری دانشگاه و یک سایت 24 هکتاری برای ساختمانهای رفاهی و ورزشی است.
وی ادامه داد: مراکز آموزشی و پژوهشی دانشگاه از دو دانشکده در بدو تأسیس آن در سال 1370، امروزه به هفت دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی، ادبیات و علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم پایه، فنی و مهندسی، معماری و شهرسازی، کشاورزی و منابع طبیعی و سه مرکز آموزشی و پژوهشی با عناوین مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، مرکز پژوهشی آیندهپژوهی و مرکز رشد و کارآفرینی گسترش پیدا کرده است که در آنها هماکنون حدود 10 هزار دانشجوی ایرانی و بیش از یک هزار دانشجوی غیر ایرانی در مقاطع مختلف تحصیلی و دورههای آموزش زبان فارسی مشغول به تحصیل و پژوهش هستند.
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، تنها دانشگاه بینالمللی کشور در عرصه تربیت دانشجویان غیر ایرانی به شمار میرود
رئیس دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) در مورد شاخصترین ویژگیهای این دانشگاه گفت: قانون تأسیس دانشگاه در مجلس شورای اسلامی ایران به تصویب رسیده و اساسنامه آن مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، حضور رئیسجمهور بهعنوان رئیس هیئت امنا از ویژگیهای متمایز این دانشگاه با سایر دانشگاههای کشور است و این دانشگاه تنها دانشگاه بینالمللی کشور در عرصه تربیت دانشجویان غیرایرانی به شمار میرود؛ مرکز آموزش زبان فارسی این دانشگاه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بهعنوان تنها مرجع رسمی دانشگاهی برای آموزش و انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی و زبان فارسی به غیرفارسیزبانان در کشور انتخاب شده است.
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قهرمان لیگ اختراعات چهارمین دوره مسابقات کشوری روباتیک آزاد شیراز
نائینی تصریح کرد: از جمله دستاوردهای دانشگاه بینالمللی قزوین میتوان به کسب عنوان قهرمانی لیگ اختراعات در چهارمین دوره مسابقات کشوری روباتیک آزاد شیراز در سال 2018، انتخاب طرح رحمان احمدی عضو هیئت علمی گروه معدن دانشگاه بهعنوان طرح برگزیده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 97 و انتخاب طرح محمدرضا خانمحمدی خرمی عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه بهعنوان طرح برگزیده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 97 اشاره کرد.
وی افزود: کسب رتبه دوم دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) از نظر میزان استناد نسبت به کل مقالات (مؤثرترین تولیدات علمی) در دوره سهساله ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ در بین دانشگاههای جامع کشور، کسب رتبه هفتم در میان دانشگاههای جامع و مؤسسات تحقیقاتی کشور در تعاملات علمی بینالمللی و بر اساس شاخص مقالات با مشارکت بینالملل از کل مقالات بر اساس گزارش پایگاه استنادی اسکوپوس در سال 2017، قرار گرفتن دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) در جمع مؤثرترینهای دنیا در کنار ۵۳ دانشگاه و مؤسسه تحقیقاتی کشور بر اساس اطلاعات استخراجشده از پایگاه شاخصهای اساسی علم (ISI-ESI) در سال 2017 از دیگر دستاوردهای دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) است.
رئیس دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) عنوان کرد: از جمله دستاوردهای دیگر این دانشگاه میتوان به رشد قابل توجه مقالات دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) بر اساس آخرین فهرست مقالات یک درصد برتر کشور بر اساس اطلاعات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در سال 2016، قرار گرفتن نام سعید عباسبندی عضو هیئتعلمی گروه ریاضی دانشگاه در فهرست دانشمندان پراستناد (یک درصد برتر) جهان در سالهای 2014، 2015، 2016 و 2018، انتخاب فرزاد ابراهیمی عضو هیئتعلمی گروه مکانیک در حوزه مهندسی با تعداد استناد 1770 بهعنوان پژوهشگر یک درصد برتر ایران در سال 1397، ثبت زندگینامه مهدی زندیه معاون پژوهشی و فناوری و عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه در جلد دوم کتاب فاخر معماران ایران اشاره کرد.
نائینی ادامه داد: آغاز فعالیت شرکت دانشبنیان «تحقیقاتی کبریا» جهت تولید محصولات انیماترونیک در مرکز رشد دانشگاه به همت فاطمه نظری، آغاز فعالیت شرکت دانشبنیان «توسعه فناوری واپایش هوشمند» جهت ساخت دستگاه Data Acquisition در مرکز رشد دانشگاه به همت محسن داوودی، آغاز فعالیت شرکت دانشبنیان «آکپاد پلیمر» جهت تولید آغازگرهای پراکسیدی و هیدرو پراکسیدی در مرکز رشد دانشگاه به همت امیر کاظمی و آغاز فعالیت شرکت دانشبنیان «رینو» جهت بازیافت پسماندهای الکترونیک در مرکز رشد دانشگاه به همت حامد مازندرانیزاده، از دیگر دستاوردهای مهم دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) است.
چند نمودار مقایسهای از آمار دانشگاه در سالهای 1370 و 1397
به طور مثال در نخستین نمودار، مقایسه آمار آموزشی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) را در سالهای 70 تا 97 مشاهده میکنید که در آن شاهد رشد چشمگیر تعداد دانشجویان از 991 نفر به 9 هزار و 530 نفر هستیم و در شاخصهای دیگر از جمله تعداد رشتههای تحصیلی و تعداد اعضای هیئت علمی نیز به ترتیب شاهد افزایش عددی از 9 به 145 نفر و 51 به 311 نفر هستیم.
در دومین نمودار، مقایسه آمار عمرانی دانشگاه را در 27 سال اخیر مشاهده می کنید که در آن شاهد رشد سطح زیربنای فضای آموزشی از 22 هزار و 100 متر مربع به 43 هزار و 492 مترمربع هستیم و در شاخصهای دیگر ازجمله سطح زیربنای فضاهای ورزشی و رفاهی، سطح زیربنای فضای کمک آموزشی و سطح زیربنای خوابگاهها نیز به ترتیب شاهد افزایش عددی از یک هزار و 390 متر مربع به 25 هزار و 320 متر مربع، از 600 متر مربع به 34 هزار و 792 متر مربع و 2 هزار و 105 متر مربع به 30 هزار و 700 نفر هستیم.
در آخرین نمودار، مقایسه آمار پژوهشی دانشگاه را در سالهای 70 تا 97 مشاهده می کنید که در آن شاهد رشد چشمگیر مقالات علمی و پژوهشی از صفر به 245 مورد هستیم و در شاخصهای دیگر از جمله مقالات ISI، مقالات کنفرانسها و طرحهای پژوهشی نیز به ترتیب شاهد افزایش عددی از یک به 399 مورد، از صفر به 238 مورد و از صفر به 39 مورد هستیم.
انتهای پیام/4123/4118/پ
انتهای پیام/