کمپین تحریم خودرو به دنبال چیست؟ + تصاویر
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، از یک ماه پیش کمپین تحریم خرید خودروهای داخلی در شبکههای اجتماعی فعالتر شد. در این کمپینها از مردم خواسته میشود در جهت تلاش برای کاهش قیمت خودروهای داخلی، از خرید آنها خودداری شود.
همزمان با توسعه این کمپین، اظهار نظر اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور مبنی بر اینکه 80 هزار خودرو در انبار یکی از کارخانههای خودروسازی موجود است، فعالان کمپین تحریم خودروی داخلی را خوشحال کرد.
در نقطه مقابل، کمپینی برای تحریم خرید خودروهای چینی فعال شده است. فعالان این کمپین معتقدند خرید خودروی ایرانی هرچند با کیفیت پایین به مراتب بهتر از خرید خودروهای چینی است. گفته میشود کاهش قیمت چند میلیون تومانی خودروهای چینی در بازار آزاد ناشی از فعالیت همین کمپینهاست.
موافقان تحریم خودروهای چینی چه میگویند؟
خودروسازی یکی از اشتغالزاترین مشاغل کشور است، به طوری که بیش از پنج میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این سفره بزرگ بهره میبرند.
موافقان خرید خودروی داخلی معتقدند تضعیف این صنعت نه تنها راهگشا نیست، بلکه با تخریب اذهان عمومی صرفا تیشه زدن به ریشه این صنعت تنومند است. به اعتقاد آنها، «سودجویان و زیادهخواهان» به صورت برنامهریزیشده درصدد خراب کردن این صنعت بزرگ کشور هستند.
حتی گفته شده که شرکتهای خودروساز چینی در پی ورشکستگی و به فروش نرفتن خودروهایشان کمپینی علیه شرکتهای سایپا و ایران خودرو به راه انداختهاند تا از ورطه سقوط و ورشکستگی بیرون بیایند.
موافقان تحریم خودروهای داخلی چه میگویند؟
در نقطه مقابل کسانی که معتقدند خودروهای داخلی کیفیت لازم را ندارند، با انتشار عکسها و مطالبی سعی میکنند اینگونه القا کنند که خودروسازان داخلی محصول بیکیفیت را با قیمت گران به مردم میفروشند.
حتی به تازگی تصویر نامهای منتشر شده که نشان میدهد خودروسازان حاضرند محصولات خود را به صورت غیرنقدی و در اقساط بلندمدت به مردم تحویل دهند.
راهاندازی کمپینهای تحریمی پیش از این هم سابقه داشته است. نوروز دو سال پیش که قیمت پسته در بازار به شدت اوج گرفته بود، در شبکههای اجتماعی کمپین تحریم پسته به راه افتاد، که حتی رئیسجمهوری وقت هم در برنامهای تلویزیونی از این ایده دفاع کرد.
کمپین تحریم خرید عرضههای اولیه در بازار بورس و کمپین «از عربستان سوغاتی نخرید» نیز از دیگر فعالیتهایی است که این روزها در شبکههای اجتماعی دنبال میشود. با این حال هنوز هیچ اظهار نظر رسمی درباره نتایج فعالیت این کمپینها منتشر نشده است.
انتهای پیام/