بهداد انتخاب اول من نبود، اما خدا را شکر که در قصرشیرین بازی کرد
به گزارش خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ وهنر آنا، نشست خبری فیلم «قصر شیرین» نهمین فیلم رضا میرکریمی در کسوت کارگردان، شامگاه امشب در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. در این نشست علاوهبر رضا میرکریمی بهعنوان کارگردان و تهیهکننده، محسن قرایی و محمد داودی (نویسندگان فیلمنامه)، مرتضی هدایی (مدیر فیلمبرداری)، امین هنرمند (آهنگساز) و همچنین جمعی از بازیگران شامل حامد بهداد، ژیلا شاهی، اکبر آیین، آزاده نوبهار حضور داشتند. اجرای این نشست نیز همچون جلسات قبلی امروز بر عهده منصور ضابطیان بود.
کارگردان «قصر شیرین» در پاسخ به این سؤال که آیا قصه فیلم مبتنی بر تجربه شخصی خود او و یک داستان واقعی است گفت: به خاطر نمیآورم که داستان این فیلم جایی برایم اتفاق افتاده باشد یا شنیده باشم. قصه فیلم، ملاقات پدری با دو فرزندش بعد از مدتها بود. چند سالی بود که میخواستم این قصه را بنویسم، اما آنچه که مطلوبم بود نمیشد تا این که از سال گذشته با محمد داودی و محسن قرایی شروع به نوشتن کردیم.
وی در پاسخ به سؤالی انتقادی درباره پایان باز این فیلم هم گفت: از نظر من پایان این فیلم باز نبود. در این فیلم، قصه جایی تمام میشود که احتمالاً زندگی این خانواده قبلاً در همین نقطه از هم پاشیده شده است، یعنی یک تصادف؛ اما این بار شخصیت پدر میایستد و پیاده میشود.
میرکریمی درباره انتخاب بازیگران خردسال فیلم هم عنوان کرد: ما فراخوانی دادیم و افراد زیادی برای تست آمدند. در بین آنها نیوشا و یونا عالی بودند؛ بعدها متوجه شدم که همین دو بازیگر خردسال، قبلاً در یک سریال همبازی بودند. از همین تریبون به کارگردان آن سریال تبریک میگویم که توانسته این استعداد را کشف کند. من پیشاز این با بازیگران خردسال زیادی کار کردهام، اما این دو بازیگر واقعاً رفتار حرفهای داشتند. اینگونه نبود که مثل خیلی از بازیگران خردسال بخواهم غیرمستقیم نکات را با آنها مطرح کنم؛ بلکه مثل بازیگران بزرگسال، موقعیت را برای آنها شرح میدادیم و آنها هم توقعات را برآورده میکردند.
میرکریمی با اعلام این مطلب که انتخاب حامد بهداد، اولین انتخاب او برای نقش جلال نبوده است گفت: قرار بود با بازیگر دیگری کار کنم؛ البته واقعاً آرزو داشتم در فیلمی با حامد کار کنم؛ اما وی را برای این فیلم مناسب نمیدانستم؛ اما خدا خواست که حامد برای این کار انتخاب شود و من واقعاً خدا را به این خاطر شکر میکنم. کار بزرگ را در این فیلم شخصیت جلال داشت که لایههای روحیاش باید به تدریج نشان داده میشد.
میرکریمی در پاسخ به ابهاماتی درباره منابع مالی فیلم قبلیاش «ما همه با هم هستیم» و همچنین منابع فیلم قصر شیرین، گفت: خوشحالم که این سوال را پرسیدید. من یک سال درباره این فضاسازی سکوت کردم. قصه این نیست که منابع این فیلم از کجا تهیه شده یا چقدر در آن هزینه شده. قصه این است که یک جریان و یک جمع محدود با تولید فیلمهای بسیار سخیف 10، پانزده سال است سینمای ایران را در اختیار خودشان گرفتهاند. این جریان چرخه ساخت تا اکران را در اختیار دارند و به محض اینکه احساس میکنند آدم جدیدی میخواهد وارد این چرخه شود اعتراض میکنند.
وی افزود: اینها هیچ وقت خودشان حسابرسی نشدهاند. «ما همه با هم هستیم» اکران میشود و میبینید چه فیلم درجه یکی در ژانر کمدی است و مطلقاً از شوخیهای سخیف و رکیک که در فیلمهای این جریان معمول است، در این فیلم خبری نیست. ما برای آن فیلم مطلقاً بالاتر از عرف به بازیگران پول ندادیم، در حالیکه همان جریان خودشان پولهای بیشتری به بازیگران میدهند.
حامد بهداد در پاسخ به سوالی درباره تفاوت نقش جلال با نقشهای پیشین خود نیز اظهار کرد: فضیلتی نیست اگر کسی از خودش فاصله بگیرد و به یک اجرای دیگری و به شیوه دیگری نزدیک شود؛ برای اینکه آدم دیگری را ترسیم کند و فضیلتی نیست اگر کسی نقشی را به خودش نزدیک کند. هر کدام از اینها اگر بد اتفاق بیفتد امانتداری نشده و هر کدام از این شیوهها اگر خوب اتفاق بیفتد فکر میکنم نتیجه کار هنرمندانه است.
بهداد در ادامه گفت: هم در دنیا و هم ایران بازیهای بسیاری را سراغ دارم که دال بر هر دو روش است. اگر درباره کارهای خودم حرف بزنم هم برای خودم تکراری است و هم ممکن است توجیهی برای شما باشد. اگر این نقش به تجربهها و به سایههای درون من و رنجهای من نزدیک شده بود و توانسته باشم رنج خودم را با رنج کاراکتر نزدیک کنم و آن را ارائه دهم به نظر شما کار درستی کردم؟! من همین کار را کردم.
بهداد درباره یکسان نبودن لهجهاش در این فیلم هم عنوان کرد: لهجه با گویش متفاوت است، آقای قرایی و میرکریمی از من خواستند لهجه را کنار بگذارم. دلیلش هم این بود که لهجههای متفاوتی وجود دارد. اگر منظور گویش هست به نظرم قابل اغماض است.
محسن قرایی از نویسندگان فیلمنامه هم درباره شروع قصه فیلم گفت: فیلمنامه «قصر شیرین» مبتنی بر خرده پیرنگ و بر اساس جزئیات جلو میرود. خیلی صریح نمیخواستیم قصه بگوییم. باید یکسری جزئیات و اطلاعات را به مخاطب منتقل میکردیم، بنابراین نیاز به مدت زمانی داشتیم. تمام آن لحظاتی که به نظر شما الزامی نیست، در حال کمک به مخاطب است. ما نیاز داشتیم که این جزئیات را در فیلم بگوییم تا به نقاط اوج برسیم.
میرکریمی درباره علت انتخاب ساختن فیلم در کهگیلویهوبویراحمد گفت: قرار بود این فیلم را در شمال بسازم. سفری به یاسوج برایم پیش آمد که با دیدن آنجا نظرم کاملاً تغییر کرد. همه چیز در آنجا با قصه همخوانی داشت؛ از ترکیب درختان تا کوهستان. اینجا میتوانستیم از آفتاب تندتری استفاده کنیم که با صحنههای خشونت عریانتر فیلم همخوانی داشته باشد. متأسفم برای خودم که چنین طبیعت بکر و جذابی را ندیده بودم. در این مورد بهخصوص بسیار از این تجربه راضی هستم. مردم بسیار خونگرم و خوبی داشت که بسیار به ما کمک کردند. همچنین بازیگران خوبی که یکی از آنها، اکبر آیین در حال حاضر اینجا نشسته است.
انتهای پیام/4104/ن
انتهای پیام/